zondag 10 april 2011

groot onderhoud

Deze week werden volgende zaken geleverd van bij Rose:
  • 2x Continental SportContact Reflex 37-622
  • Sigma BC 1609
  • remhendels Shimano Deore BL-M590
  • een Extreme spaaksleutel 2mm
De Conti's en de remhendels waren bestemd voor de Trek 7320 bukker; de Sigma diende als vervanging voor de magisch verdwenen 1606, die maar één jaar dienst geleverd had en de spaaksleutel dient voor bijna alle fietsen, aangezien 2 mm een behoorlijk universele maat is.

Waarom die Conti's ? Wel: er zit een antileklaag in, de commentaren op die banden zijn positief en de kostprijs is laag (€ 16,95 bij Rose). Daarnaast blijkt de band op de trike goed te functioneren. De oude remhendels (ondertussen bijna 10 jaar) waren verbogen en wat kon oxideren, was dat ook.

Banden en remhendels wisselen: fluitje van een cent. Helaas, in de realiteit van elke dag loopt het niet zoals gepland. De Trek werd aan de fietslift omhoog getakeld, het voorwiel verwijderd en de band gewisseld. Tot daar liep alles volgens plan. Een voorwiel verwijderen betekent bij een V-brake de rem losmaken en toen merkte ik dat één arm van de V-brake niet echt soepel bewoog, dus moest die eraf om alles te reinigen. Dat was het eerste onvoorziene.
Tegelijk werd de remhendel voor de voorrem vervangen. No sweat.

   
nieuwe voorband
nieuwe remhendel
Dan was het achterwiel aan de beurt en toen begon het. Eigenlijk wist ik dat al vooraf: de aandrijving was ronduit smerig en hing vol aangekoekt vuil. Achterwiel verwijderen werd op die manier de hele aandrijving aanpakken zoals een poosje terug met de trike gebeurde: ketting los, reinigen in benzine; rechtercranck met kettingbladen eraf, reinigen met benzine. (band wisselen). Eigenlijk moet ook de derailleur zo'n behandeling ondergaan, maar daar was geen tijd meer voor. Bij de inspectie blijkt de cassette ergens halfweg de levensduur te zitten: niet meer nieuw, de tandjes op de meest gebruikte versnellingen worden wat spits, maar het werkt nog.
Vervelend: de cranck annex kettingbladen (3 stuks) is goedkoop materiaal van Suntour, waarbij alles vast verbonden is. Een heel gepriegel om alle vuil vantussen de bladen te krijgen is het gevolg.

opgepoetste cassette en ketting (en vuile derailleur)
Nog gevolgen van de inspectie: er zit wat slag op het achterwiel en de belangrijkste spaaknippel daarvoor is stukgedraaid. Dus zou het wiel er nogmaals uit moeten, de band verwijderd, de nippel vervangen en het wiel gericht. Een achterwiel heeft een zwaar leven: naast de slag zit er ook een put in de velgwang. Ik weet niet of ik dat nog goed krijg, maar het stoort ook niet echt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen