zondag 11 maart 2012

Accuperikelen

De Cyclonemotor doet het geweldig, dank u. De accu daarentegen... Die zou 16 Ah moeten leveren, maar in de praktijk geeft hij er de brui aan nadat om en bij 9 Ah verbruikt is. Niet goed dus en de reden was hoogst onduidelijk.

Fietser.be gaf me een defecte 8 Ah accu en een tweede lader mee, om onderzoek te kunnen doen en om, met door hen te leveren onderdelen - die zij van Cyclone zouden betrekken - er een werkend geheel van te maken.

Dat betekent openmaken, informatie opzoeken, meten, laden, testen, ... iets waar mijn vader met veel plezier en interesse op vloog.




Dit is het inwendige van een accupack: de zilverkleurige elementen zijn de cellen uit het pack (8 Ah accu), de printplaat ervoor is het Battery Management System.

Het blijkt een zootje te zijn: in het 8 Ah pack is een cel defect. Hierdoor is de accu niet te laden. De meegeleverde lader heeft een te laag vermogen. In de 16 Ah accu zitten twee cellen die niet goed functioneren. Niet slecht genoeg om de boel helemaal onbruikbaar te maken, maar ook niet in orde. En daarbovenop blijkt ook die lader niet in orde: als de accu 60 % geladen is, schakelt de lader uit. Geen wonder dat ik er nooit 16 Ah uit haalde... Het vermoeden is sterk dat ook het BMS niet werkt zoals het hoort, maar de informatie hierover is heel beperkt. De accu van 16 Ah werd vorig jaar in augustus aangekocht. Zou Cyclone op dit vlak echt zo zwak zijn ?

Nu is het wachten op onderdelen van Cyclone om alles in orde te krijgen.

Ondertussen merkte ik dat het de laatste week steeds lastiger werd om eFAW op tempo te krijgen. Bij het stilhouden van de trappers rolde de fiets, zo op het gevoel, even goed als vroeger, maar bij het versnellen en trappen voelde ik behoorlijk wat weerstand. Vandaag smeerde ik de ketting maar eens (de regen van vorige week had geen deugd gedaan aan de smering) en haalde vuil van tussen de schakels.
Een probleem is dat er nergens een vrij eind ketting is dat lang genoeg is om het kettingreinigingssysteem te gebruiken. Tijd om rond te kijken voor een efficiënte werkwijze.

En daar bovenop heeft de snelheidsmeter in de Cycle Analyst er ook de brui aan gegeven. De oorzaak kon ik niet zoeken zonder Cyclone-accu, aangezien het systeem spanning nodig heeft. Die accu was weg voor onderzoek, dus werkt de CA nog steeds niet.

Morgen ga ik dus met de "bukker", mijn ouwe trouwe Trek naar het werk, want eFAW is niet echt in goeden doen. De rit zal wat langer duren, maar ik kom er wel, en morgenavond wordt het dan verder zoeken.


3 opmerkingen:

  1. Intressante info.
    Goed dat je kennis en handigheid bij de hand hebt.
    Ik heb daar altijd respect voor, mensen die verstand van electra en electro hebben.
    Ik sta net op het punt van E-ondersteuning gebruik te maken op een bakfiets. Dit soort berichten griebel ik dan weer van.
    Sterkte met de Trek en oplossen van het probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja hoe meer techniek hoe meer problemen, daar was ik al bang voor...
    Evengoed stoer dat je 't aandurft (en fijn van zo'n pa) en ik ga ook voor "interessant"!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, indien ik het gewild had, waren de accu en lader al omgeruild voor materiaal van een andere fabrikant (Fietser.be was daartoe bereid), maar dit is een leuke uitdaging. 't Is dus niet bedoeld om angst aan te jagen.

    En Mick, je hebt gelijk, tot op zekere hoogte: hoe meer techniek, hoe meer KANS OP problemen lijkt me correcter ;-)
    Anderzijds heeft de e-drive me al veel plezier verschaft.

    BeantwoordenVerwijderen