Als heel wat maanden zit het Flevobike Velomobieldakje op eFAW en sindsdien zit ik te wachten op een flinke regenbui, zodat het dakje ook op dat vlak zijn waarde kan bewijzen.
Maandagmorgen waren de omstandigheden eindelijk zo dat een aantal zaken gecombineerd werden: guur (net boven het vriespunt), regen/sneeuw, wind tegen en rukwinden tot 80 km/u.
Het dakje houdt heel veel neerslag tegen, maar door de open zijkanten, gecombineerd met de strakke noordwester, komt toch nog wat binnen gewaaid. Qua afscherming is het echter ruim voldoende. Nu wil ik nog eens een hoosbui op het dak krijgen en maart is daar een ideale maand voor... Duimen maar (en afwachten)!
Het nadeel van het dakje werd ook weer duidelijk: de klittenbandbevestiging aan de achterkant is niet bestand tegen de harde wind. Onderweg bedacht ik een oplossing uit de kampeerwereld: aan beide velcrolussen komt een tentelastiek en op de fiets - waar precies moet ik nog uitmaken - aan elke kant een aluminium haak om de elastiek aan vast te leggen. Zo krijg ik vier bevestigingspunten (tweemaal klittenband, tweemaal elastieken), waardoor de belasting per punt een pak lager wordt.
Nadeel is dat het openen en sluiten wat omslachtiger wordt, maar die elastieken hoeven ook niet altijd gebruikt te worden, enkel indien er veel wind is.
Ook de baleinen, die het dakje zijn vorm geven, bogen mee onder de felle wind. Omdat die een boog vormen, met het hoogste punt ongeveer aan mijn hoofd, komt er wel wat neerslag binnen bij een strakke zijwind: de balein aan die kant wordt naar binnen geduwd. Misschien valt daar wat aan te doen door zijdelingse "raampjes" te maken, maar daarvoor moet ik de voor- en nadelen nog even tegen elkaar afwegen.
eFAW deed voor de rest alles zoals het hoort: vast op de weg en droog vanbinnen. Sinds ik de openingen voor de stuurstangen met rubberflappen afsloot, komt ook langs daar amper nog vocht binnen.
Lang heb ik overwogen dat dakje aan te schaffen. De prijs(!) hield mij toen tegen. Toen kwam de racekap in zicht. Bijna had ik hem besteld vorig najaar, totdat ik niet meer een lange woon-werkroute (85 km) meer had. Wel een erg grote investering 725 euro als ik hem niet meer dagelijks nodig zou hebben. Maar toen leek dat redelijk.
BeantwoordenVerwijderenNu lijkt het Versatile dakje weer binnen bereik.
Wat me nu weer tegenhoud is de verschillende 'klachten' van de gebruikers op een Quest. Hij is daarvoor natuurlijk niet ontwikkeld. En past ook maar matig op de muts. Het grootste verschil is dat de kap van de Versatile in een keer omhoog gaat samen met het dakje. Ook de opening rond de nek is nauwer en nog afsluitbaar ook met een rits. Dat heeft de Quest (en de Alleweder dus ook) niet. In dat dat licht bezien heb ik toch maar besloten alsnog niet dit dakje aan te schaffen. Ik draag wel een helm met vizier samen met de schuimkraag. En laten we wel wezen: www.hetregentbijnanooit.nl toch? ;-p
Ik zag je FAW staan op je werkt toen ik voorbijreed met de AUTO (moest hoop materiaal naar het werk en had dus geluk dat het nog strontweer was ook)
BeantwoordenVerwijderenIk verwachte dus nog een berichtje over je bevindingen.
@Birger: bij deze heb je ze dus ;-)
BeantwoordenVerwijderen@BrandweerQuest: het dakje houdt niet enkel de regen buiten, maar ook de zon en nieuwsgierige blikken (die niet altijd met goede bedoelingen in de fiets gluren). Het blijft een kwestie van afwegen natuurlijk. De racekap is wel extreem duur! Koop een WAW en daar heb je zoiets standaard meegeleverd...