dinsdag 27 maart 2012

enkele klusjes

Eerst wat eFAW-nieuws.

Vorige week was het eindelijk zover: een lekke achterband met eFAW, de allereerste keer. Een geluk bij een ongeluk was dat ik het lek merkte bij Fietser.be. Ik was dus net in een ruime werkplaats waar alles voor handen is bij een defect.
Er zat een stukje glas in de band en bij het nazicht bleek het rubber op één plek zo versleten dat de antileklaag erdoor kwam. Na 7.000 km kan dat al eens. De oude Perfect Moiree ging in de afvalbak en een nieuwe PM kwam in de plaats. Er lag er eentje in de voorraad, amper gebruikt en een maatje dikker: 54-406 (€ 10). Ook lagen er 180 mm Sapim Strong spaken in het magazijn, dus daarvan kreeg ik er meteen ook een tiental mee, om de voortdurend knappende spaken in het linkerwiel te kunnen vervangen.

De accu lijkt na het vervangen van de slechte cellen een stuk beter te presteren: waar hij er de voorbije tijd de brui aan gaf na 8 à 9 Ah, haalde ik er deze keer ruim 13 Ah uit. Een voeding die een hogere spanning toelaat en twee nieuwe cellen maken veel verschil ! Het is nog niet de opgegeven 16 Ah, maar met nog wat verder zoeken kan de capaciteit wellicht nog wat omhoog.

Nu wordt het tegen eind volgende maand - het jaarlijkse treffen van de Gentse Liggers - nog even zoeken hoe ik alle bagage in de A2 zal krijgen. De grootste stukken zijn de tent (zo'n 52 cm lang), de slaapmat en de slaapzak. De rest kan hier en daar weggestouwd worden, maar die grote zaken moeten natuurlijk zo weggeborgen worden dat ze niet hinderen bij het fietsen. Daarbij is het gewicht niet zo belangrijk (het zijn lichte dingen), maar wel het volume.

Dan nog wat Birdy-gerelateerde zaken.

Zaterdag haalde ik het bestelde setje spatbordjes (€ 40) voor de Birdy bij De Ligfiets en die werden zondag dan weer gemonteerd. Nu is ook de vouwfiets geen mooi-weer-fiets meer.
Nadien testte ik nog even de toercapaciteiten door een set fietstassen en een stuurtas te monteren. Daarbij werd snel duidelijk dat de tassen echt niet groot mogen zijn: met mijn maatje 41 zat ik er met de hielen al tegen, terwijl ze zo ver mogelijk naar achteren gehangen zijn. De stuurtas vormt op dat vlak geen probleem, maar een vouwfiets (met 18" wielen) stuurt zo al zenuwachtig en wat gewicht hoog op het stuur verbetert die eigenschap niet !
Om de bagagecapaciteiten te verbeteren en het vouwen toch niet in het gedrang te brengen, denk ik nu aan de Trung Bag van Ortlieb, maar dat moet eerst even gepast worden.

Waarom zoiets ? Bagagedragertassen moeten eraf bij het vouwen en dan moet je zowel één of twee tassen als een opgevouwen fiets mee slepen. Indien de Trunk Bag niet langer is dan de drager, kan die op de fiets blijven. Een rugzak is natuurlijk ook een optie.
De stuurtas is vooral bedoeld om de camera bij de hand te hebben onderweg en daarvoor zie ik niet direct een vlot alternatief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten