vrijdag 2 maart 2012

to do

Nieuwe fiets, weer werk. De Birdy beschikt niet over verlichting en dat is toch wel nodig. Voorlopig monteerde ik een oude led-lamp op AAA-batterijtjes, maar dat is niet wat ik wil.

Een dynamo, dat is wat ik wil en geen zijloper, want die geeft teveel weerstand. Het nadeel is dat een naafdynamo mijn hyperlichte Birdy wat zwaarder maakt, maar daar staat tegenover dat die altijd stroom levert.

Wat is het probleem, denk je dan. Wel: om te beginnen is de fiets uitgerust met 18" velgen en daar zitten dan nog eens 24 spaken in. Een eerste optie is een nieuw wiel maken - nog eentje - met een 28-gaats velg en een naafdynamo. Maar daar gaan we dan weer: ik moet een geschikte velg vinden, een leverancier voor de dynamo, de juiste spaken, ... Dat duurt een hele poos en het geheel zal een aardige duit kosten.

En daar komt Taiwan weer om de hoek: Shutter Precision maakt knappe naafdynamo's en laat er nu toch wel een model tussen zitten voor 20" (net een maatje groter dan de 18" die in mijn vouwfietsje zitten) en er is zelfs een versie voor 24 spaken ! De SV-8 bestaat dan ook nog in een aantal kleurtjes. Daarenboven zit deze qua gewicht op het niveau van SON. Probleem: raak er maar eens aan in de gewenste uitvoering... Probleem 2: alweer een kwestie van aan de geschikte spaken te raken (maar ik kreeg via Gforce wel een bron hiervoor), maar de dynamo is wel compatibel met de bestaande velg.


Een eenvoudig alternatief is de Sunup DS1 spaakdynamo. Die wordt op het achterwiel gemonteerd. De kostprijs is ongeveer dezelfde. Het voordeel is dat de inbouw in 20 minuutjes rond is.


Een wiel maken duurt wel wat langer ! Nadeel is dat het gewicht er bovenop komt, terwijl de naafdynamo de bestaande naaf vervangt. Uiteindelijk maakt het hooguit 200 g verschil...
Ik moet ook nog even uitzoeken of dit wel kan in de achterbrug van de Birdy. Ook handig is dat Gforce Nederland deze kan leveren uit voorraad.

En daar bovenop komt weer de verlichting zelf. Ga ik weer voor de BUMM Cyo in één of andere vorm ? Ik ken de lamp: compact, betrouwbaar, stevig en voldoende. Anderzijds is er weer de kans om enkele alternatieven uit te zoeken en er minder aan uit te geven: de fiets is niet bedoeld om er hetzelfde mee te doen als met eFAW. Shutter Precision heeft ook een leuk lampje. Wie weet ?

Op de vouwfiets primeren andere zaken: gewicht en compactheid. Dit lampje is niet echt sterk (35 lux), maar wel heel eenvoudig (altijd aan, bijvoorbeeld) en licht (90 g). Maar ook hier weer: eerst uitzoeken waar ik het kan plaatsen, zodat het wel goed verlicht maar ook bij het vouwen niet in de weg zit.

Het monocoque frame van de Birdy is voorzien van voldoende doorvoeropeningen om ook de verlichtingskabels daardoor te leiden, indien ik kabels van voor naar achter of vice versa moet trekken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten