vrijdag 20 april 2012

versleten

Ergens in de loop van december vorig jaar heb ik de Big Apples (vooraan) vervangen door een setje Schwalbe Marathon banden. De toenmalige kilometerstand was zo ongeveer 3.500. Nu zit ik aan 7.300 km en de banden zijn op.
Op, dat wil zeggen tot op de antileklaag en dat is een tegenvaller.


Het slijtagepatroon is typisch voor een velomobiel: op het loopvlak is alles weg, daar net buiten is er nog heel wat profiel. Het was ook te merken aan het rijgedrag: in bochten aan een wat hogere snelheid kreeg eFAW meer en meer de neiging om naar buiten te glijden, zeker indien het nat lag.

Geen 4.000 km met een set banden, dat is weinig ! Ik kan opnieuw op zoek naar een set goede banden en de ervaring leert me dat die minstens 47 mm moeten zijn, of de neus van eFAW stoot tegen de grond bij de minste hindernis.

Zou ik een set F-Lites proberen ? Kojaks blijf ik ver van weg: het voorbije weekend was er bij de doortrapperstocht één deelnemer met een lek en jawel hoor, weer met Kojaks. Omdat eFAW een forensfiets is, moet betrouwbaarheid voorop staan. Betrouwbaarheid bij banden betekent lekvrij rijden.
Rolweerstand is natuurlijk ook niet te verwaarlozen, want voor woonwerkverplaatsing speelt de tijd en dus de snelheid ook een rol. Op zoek alweer naar de ideale band dus.

Voorlopig leg ik een setje gebruikte Big Apples (50-406) op de velgen; daarmee kan ik het nog wel even uitzingen terwijl de alternatieven de revue passeren en de knoop doorgehakt wordt. En zo wordt de garage weer wat leger, omdat de bandenvoorraad op eFAW terechtkomt. 


De BA's lijken eerder op slicks, maar ik zit nog niet op de antileklaag, dus ze zullen het nog wel 1000 km uithouden en dan wordt het hopelijk tijd voor de zomerbanden.


10 opmerkingen:

  1. ja dan zul je toch aan de marathon plus moeten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de Gforce nog gehad en ik werd er niet wild van. In de bochten schoven ze nogal makkelijk. Voor de winter lijkt een set vette PM's me nog het beste: lekbestendig, goede wegligging, niet duur en lange levensduur.

      Verwijderen
  2. Als ik zo zie naar je slijtagebeeld en verhaal, zou ik je sporing maar eens afstellen. Ik rij al de hele winter met F-lite, bijna geen lek en iets van 8000km met een setje.
    Dus het is wel mogelijk als je een goede sporing hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rij je ook met een Flevobike Alleweder ? Het kan ook zijn dat de Marathons veel minder lang meegaan dan een set F-lites.

      Verwijderen
  3. Onlangs was een kopstanglager stuk. Bij het vervangen daarvan is de sporing bijgesteld. Vooraf was die ook al nagezien en ze stond perfect... Een mogelijke oorzaak kan zijn dat de sturing op een Alleweder A2 niet volgens het Ackermanprincipe werkt, wat meer weerstand in de bochten als gevolg heeft. In dat geval zouden alle A2's hetzelfde probleem moeten hebben.
    Voordien reed ik met een setje BA's die ook goed versleten waren bij de aanvang en het toch nog even lang uitgezongen hebben: ik steek het dus op de kwaliteit van het setje Marathons.
    Maar de kans is groot dat er F-lites op komen !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij VM.nl zweren ze bij PM's als hoogst haalbare compromis tussen lekrijden en snelheid. Bovendien is het een comfortabele doch erg grote band maar das net wat jij zoekt. Als je blogs van VMers neemt als referentie neemt klopt het compromis lekrijden/snelheid ook.

    Levensduur ? Ik geloof dat ik her en der 8000 km als gemiddelde heb gezien. Valt dat tegen ? Welja het zijn geen autobanden van honderden euro's per stuk...zo'n drama moet dat toch niet zijn ?

    Maar dit alles weet jij ook. Flites zijn sneller en lekgevoeliger, Marathons zijn lekbestendiger maar langzamer. En BA's zijn geen echte VM banden.

    Misschien is de gewichtsverdeling een rationele verklaring waarom jouw (voor)banden hard(er) slijten dan verwacht terwijl de sporing goed is. Als ik de foto van de alleweder zie lijkt er verhoudingsgewijs meer gewicht op de voorwielen te leunen. "nose heavy" zogezegd.

    mvg Arjan ( S98 )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vreemd.
    Ik haalde toch 8000km met mijn marathon banden voor ik ze heb vervangen. En dan zaten ze nog niet op de anti leklaag.
    Je gaat toch niet te hard op de rem?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik neem aan dat je de sporing hebt gecontroleerd terwijl je zelf in de fiets zat. Bij de Alleweder maakt dat uit, bij de huidige velomobielen (in elk geval de Quest en Strada) niet meer. Dat is eigenlijk het enige dat in me opkomt. Gewone marathons horen langer mee te gaan dan 4000 km. Hoe bochtig is je route?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kees van Malssen21 april 2012 om 09:28

    Het valt me op dat je onder de rubberlaag een geel/oranje binnenkant hebt. De jongste generatie Marathon heeft een groene antileklaag. Zelf heb ik mijn eerste setje na 10.000 km vervangen, niet omdat ze helemaal op zijn, maar om lekvrij te blijven (1 lek op de voorbanden in die 10.000 km). Hiermee zijn ze veel langer meegegaan dan welke andere band die ik eerder op mijn Quest had. Met Peter de Rond zeg ik: kijk toch nog eens naar je uitlijning, misschien heeft de A2 een tikkie in- of uit-spoor nodig voor het beste resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zal de sporing nazien, met iemand in eFAW.
    De banden waren trouwens niet nieuw bij aankoop, maar wel amper gebruikt. Als je dan de levensduur tegenover de aankoopprijs stelt, zal het toch niet verkeerd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen