woensdag 24 april 2013

Onherstelbaar ? Bestaat niet !

Een vouwpedaal die er na enig geknars de brui aan geeft. Internetbronnen die beweren "niet gemaakt voor onderhoud of herstellingen". Nou, da's een uitdaging.

Op de Birdy zitten vouwpedalen: HTI-F2 staat erop als type. Een korte as, typisch voor een vouwpedaal, en zo te zien geen mogelijkheid om open te maken.


Met een fijne schroevendraaier en wat geduld lukt het wel om de plastic bus die de as afsluit eruit te pietsen.
Jawel: daaronder zitten moeren, dus moet het los te maken zijn.

De trapper heb ik helemaal gedemonteerd, ontvet en gecontroleerd. Er was geen duidelijke oorzaak, maar met wat vet en zorgvuldig monteren moest het wel goed komen. Wat ondertussen wel duidelijk werd, is dat die trappers eerder onder "rommel" geklasseerd mogen worden. De lagers zijn helemaal niet afgedicht en zitten heel dicht op elkaar, zoals je kunt opmaken uit de foto hierboven. Aangezien een trapper behoorlijk belast wordt en beide lagers op pakweg 1 cm van elkaar zitten aan de binnenkant van de pedaal, komt daar de hele hefboomwerking van de rest van de pedaal op.

Wat doe ik daar nu mee ? Er zijn wat opties:
  • oplappen en er verder mee rijden tot ze er helemaal de brui aan geven
  • vervangen door vaste trappers
  • vervangen door nieuwe vouwpedalen
  • vervangen door afneembare pedalen
Optie 1 boezemt me weinig vertrouwen in, nu ik gezien heb hoe die dingen in elkaar zitten. Op een dag, en die ligt wellicht niet zo ver in de toekomst, moet het goed fout lopen. Het voordeel is dat oplappen enkel wat tijd kost, maar het blijft oplappen. Voorlopig is dit wel wat ik ermee deed, want anders was de Birdy onbruikbaar.

Optie 2 zorgt voor een beperking, want bij het opvouwen zit de linkertrapper geregeld in de weg van het stuur, zeker sinds ik er bar ends op monteerde. Enkel de linkerpedaal opvouwbaar maken, zou een oplossing kunnen zijn, maar pedalen koop je altijd per paar ! Daarnaast moet het bij vervanging meteen goed zijn. De kostprijs hier bestaat uit de tijd om ze te halen en de aanschafprijs (zo ergens tussen € 15 en kies-zelf-maar-hoeveel-je-eraan-wil-geven). Het voordeel is dat een set degelijke trappers even lang mee moet gaan als de fiets zelf.

Optie 3 - nieuwe vouwpedalen - heeft zowel voor- als nadelen. Het voordeel is dat die dingen relatief goedkoop zijn (ongeveer € 25) en dat ik met nieuwe vouwpedalen toch weer een poosje verder kan. Het nadeel is dat alle vouwpedalen met hetzelfde inherente gebrek zitten: beide lagers zitten heel dicht bij elkaar en gaan dus niet lang mee. Zeg nu zelf: 2.000 km met een stel pedalen is toch echt niet veel. Dit zijn geen hoogtechnologisch componenten met veel elektronica aan boord.

Optie 4 werd me door mijn fietshandelaar aangeboden: MKS MT-E Ezy afneembare pedalen.


Ze kosten zowat het dubbele van de vouwpedalen (€ 50), maar zijn eigenlijk ongeveer hetzelfde als vaste trappers, met toevoeging van een snelkoppeling waarmee je ze van de fiets kunt halen. De consequenties zijn ook duidelijk: enerzijds heb je de mechanische degelijkheid van gewone trappers (en dus de te verwachten heel lange levensduur) en anderzijds moet je ze ook weer ergens kwijt als je ze van de fiets haalt. Er wordt wel een zakje bijgeleverd.

Ik denk dat ik toch maar voor die laatste mogelijkheid ga.

3 opmerkingen:

  1. Deze kende ik niet, maar inderdaad lijken de afneembare pedalen de beste oplossing voor dit probleem.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van de pedalen van mijn vero vouwfiets (dahon kloon) ben ik best wel tevreden, hoeveel kilometers ze hebben weet ik niet. Maar ik ben er nog de kemmelberg mee opgereden, dus dan krijgen ze wel extra veel kracht te verduren.

    De assen lijken ook veel langer dan jij toont op de foto, de kracht zal dus beter worden verdeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kunnen deze pendalen op elke fiets?

    BeantwoordenVerwijderen