maandag 29 april 2013

Eindeloos (2)

Deze week bracht ik anderhalf uur door bij Fietser om de sporing van eFAW op punt te stellen nadat aan de linkerkant zowat alles vernieuwd of gereviseerd was.

Op dat moment merkte ik dat ik binnenin de koets, naast de rechterwielkast, door een reeks gaatjes de vloer kon zien. Die gaatjes dienen om popnagels door te trekken...
Die rechterkant is al eens geplooid en weer opengetrokken geweest en vorige week knalde ik met het rechterwiel door een goot. Ik vermoed dat dit teveel was voor de al zwaar belaste popnagels, die nu het aluminiumgehalte van de Belgische wegen vergroot hebben.

eFAW moest dus op zijn kant en er dienden nieuwe popnagels in te komen. Die zijn van wezenlijk belang voor de stevigheid van de structuur.

Tijdens de werken
Meteen was eFAW weer wat stiller.

Bij de testrit na het afstellen leek alles normaal, maar de eerste woonwerkrit bracht nog een probleem aan het licht: het linkerwiel begon te slingeren zodra de grens van 20 km/u overschreden was. Mijn eerste idee was: "misschien is de band niet goed gecentreerd". Dat is een gekend probleem met de Perfect Moirees en met wat geduld makkelijk op te lossen: lucht eruit laten, de band op zijn plaats "kneden" en weer oppompen. Het zou ook aan het nieuwe wiel kunnen liggen, maar dat leek me sterk (maar niet onmogelijk).

Na het werk heb ik de band gecentreerd, maar dat bleek niets op te lossen. Zodra ik op het jaagpad was, wisselde ik beide voorwielen onder een stralend zonnetje. Zo kon ik weten of het wiel zelf de oorzaak van het slingeren was. Na amper 100m was het duidelijk: dat was niet het geval. De wielen gingen er weer af en na een korte controle bleken de bouten waarmee de L-balk op de veerpoot bevestigd was losgetrild te zijn. Niet moeilijk dat het wiel niet onder controle te houden was ! De bouten borgen met Loctite was de oplossing.

2 opmerkingen:

  1. Je kunt de titel van je weblog beter wijzigen in "Sisyphus fietst"...

    't Blijft maar doorgaan, dat geknutsel aan je eFAW...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar. Zoals ik al zei: ik vermoed dat de Alleweder al wat te veel kilometers heeft afgemalen voor mijn doel (anders gezegd: ik vraag er teveel van).
      Stilaan begin ik me te oriënteren voor een vervanger, maar de financiën moeten ook meewillen.
      Grootste kanshebbers op dit moment: uiteraard de WAW en ook de Flevobike eOrca, maar die moet ik nog testrijden. Binnenkort volgt wel een post met wat bedenkingen, voors en tegens, ...

      Verwijderen