zondag 7 april 2013

Klein onderhoud

Hoe meer fietsen, hoe meer werk...

Gisteren haalde ik wat spulletjes om te vervangen:
  • 19T kransje voor eFAW (2de poging) (€ 6,5)
  • nieuw elastomeerblok voor de Birdy (achtervering) (€ 7)
  • halogeenlampje voor de toerbukker (€ 2,5)
Om met het eenvoudigste te beginnen: dat elastomeerblok zit gewoon op een huls geschoven tegen de achterbrug en zorgt voor vering en demping.
De laatste tijd merkte ik dat de vering nogal slap werd - dat de fiets neigde tot deinen aan een bepaalde trapfrequentie - en dat er speling ontstond bij de borgklem van de achterbrug. Geen acuut probleem, maar iets dat nagezien moest worden. Dat alles is eenvoudig opgelost met een nieuw elastomeerblok.
Het was zelfs zichtbaar dat het aan vervanging toe was. De fiets dateert van 2006, dus dit is gewoon veroudering van het materiaal.



Vorige week, bij het vertrekken 's avonds, gaf het lampje in de koplamp van de Trek bukker er de brui aan. Dat is snel vervangen, maar je moet een lampje liggen hebben, natuurlijk. Ook dat is vanmorgen onder een stralend zonnetje gebeurd.

Iets complexer is het vervangen van een kransje. Daarvoor moet het wiel eruit en bij een versnellingsnaaf moeten toch nog wat stukken vervangen worden. Niet moeilijk, maar het vraag wat meer tijd. Dat was meteen het moment om het achterwiel nog eens netjes te maken en te kijken hoe de NuVinci zijn eerste winter doorgemaakt heeft.


De coating blijkt heel pekel-resistent. Tijdens de controle bleek dat één spaak loszit: blijkbaar heb ik op die spaak de draad niet goed gerold. Binnenkort zal ik die vervangen.
 
Hierbij wil ik nog even herhalen waarom ik 17T wil vervangen door 19T. De NuVinci heeft een bereik van 360 %. Dat is behoorlijk en in de praktijk ruim voldoende, maar in combinatie met het kleine 20" achterwiel blijkt het kleinste verzet te groot om goed te kunnen klimmen (bruggen op rijden) en het grootste heb ik nog niet nodig gehad. Dus moet het verzet in zijn geheel wat korter en dat bereik je het makkelijkst door het kransje op het achterwiel te vervangen. 

Fietsen deed ik vandaag niet: er stond teveel op het programma. Dat haal ik wel in met het woonwerkverkeer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten