vrijdag 26 april 2013

Het zit in de details

Brecht en Ben (van Fietser.be) zijn trots. De WAW is weer een stukje netter geworden. En efficiënter. En ergonomischer.

Toen ik enkele maanden geleden de woonwerkrit met Foxy (een eWAW) deed, zat de remkabel rechts wel op een heel storende plaats. Ik ben niet groot (1,70 m) en niet breed, maar ik schuurde mijn kuit open aan de kabel die langs de wielkast liep. Dat is een gegrond argument om geen WAW te willen: het gaat om aandacht voor afwerking en dit was een eeuwigdurende bron van ergernis.
Welnu: WAW 165 wordt op dit moment opgebouwd voor de toonzaal. En daarin is die kabelloop anders en netter !

rechterwielkast Foxy
Rechterwielkast WAW 165
Ook op technisch vlak is er evolutie. Foxy is nog niet oud, maar de aandrijflijn is ondertussen weer bijgewerkt.
Dit is de kettingloop bij de voorlaatste generatie WAW (Foxy, dus). Kijk eens naar het aantal kettingwielen ! Het zijn er 5 in totaal.


En in WAW 165 ziet het er als volgt uit.


Hier zijn er slechts twee (en wat meer kettingbuis).
Ketttingwielen zijn slijtagedelen en de bron van geluiden. Verminder het aantal wielen en je krijgt meteen minder onderhoud en lawaai. Dat is efficiëntie !
Achterste kettingwielen Foxy
Voorste kettingwiel WAW 165
Ook de algemene indruk van de afwerking is dat die er sterk op vooruitgegaan is.

Binnenafwerking WAW 165 (in opbouw)
Op de beelden van WAW 165 is ook goed te zien dat de rompdelen gemaakt zijn van een aramidevezel. Taai dus. De donkere delen die je daaronder ziet, vormen de carbon kooistructuur die voor de veiligheid en rompsterkte zorgt.

6 opmerkingen:

  1. Ziet er inderdaad uit als een positieve evolutie zo. Een waw staat bij mij ook nog wel op mijn 'een keer te rijden' lijst, volgens mij qua snelheid op het niveau van de quest alleen zonder achtervering maar wel weer met open wielkasten voor.

    Blijft een mooie fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de nieuwe afwerking van de WAW inderdaad conform wat je verwacht van een goede kwaliteit vm.

    En idd teveel kettingwielen wil je niet. Je kunt dus concluderen dat fietser.be 1 kettingwiel meer nog steeds beter vind dan meer kettingbuis zoals de Quest/Strada, een interessante keus. Of is dit noodzakelijk door de ondiepere kettinggoot ?

    Mark zegt het al - ten overvloede natuurlijk - we wachten eigenlijk op een andere evolutie bij de WAW. Ik val uit mijn stoel als ik dat een keer mocht lezen ;-)))



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste chauvinistische Questbezitters, als jullie nu nog altijd niet snappen hoe de achtervering van de WAW werkt, nodig ik jullie vriendelijk uit er eerst eens wat rij-ervaring mee op te doen.
      Als het ooit binnen onze mogelijkheden ligt om ook vooraan de vering op staal te vervangen door composietvering ben ik de gelukkigste velomobielbouwer.

      Verwijderen
    2. Kijk, dat gaat in de richting van wat ik ook al dacht: een WAW heeft WEL achtervering, maar niet zoals we dat gewoon zijn. Traditioneel verwacht iedereen een veerpoot zoals in alle andere velomobielen. Die veerpoot komt ook tegen een prijs: enkele kilo's extra. En dan is die eigenlijk nog niet goed: kijk maar hoeveel Nederlandse velomobielen ondertussen uitgerust zijn met een Risse demper. Dat zal niet voor het uitzicht zijn, want je ziet die niet. Indien "velomobielonderdelen" zoveel van die dempers verkoopt, met het toch zijn dat er iets fout zit met de originele ? Het verschil is: je kunt hem vervangen. Indien je niet tevreden bent met het veerconcept van de WAW, dan kun je enkel proberen met een vettere achterband.
      Op mijn testrit heb ik er geen problemen mee ondervonden, maar op 50 km kun je ook niet alles ontdekken natuurlijk. Samengevat: eerst eens proberen en dan oordelen lijkt me een verstandige werkwijze ;-)

      Verwijderen
  3. ik veronderstel dan dat de de aandrijf en terugloop van plaats veranderd zijn bij de nieuwe ketting loop ?
    bij de mijne maakt die remkabel een lus langs buiten van de wielkast

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op die vraag kan Brecht antwoorden, maar die zit, zoals wellicht alle VM-bouwers en vele anderen op Spezi...

      Verwijderen