In het weekend had ik het kransje van 17 tanden verwisseld voor eentje van 19. Het was voordien al duidelijk geworden dat een kransje van een cassette wel past op de NuVincinaaf, maar dat de ketting daarmee voortdurend afliep. Het goede nieuws was dat een Sturmey Archer tandwiel ook op de naaf past, dus koos ik deze keer voor zo eentje. Voor testen was er geen tijd geweest, behalve een korte boodschappenrit maandag.
Dinsdag, met de eerste woonwerkrit, kwam de eerste heuse test. Het werd duidelijk dat het beoogde doel, een voldoende kort kleinste verzet, gehaald was. Aanzetten en een brug oprijden was daardoor een pak minder zwaar geworden.
Maar meteen bleek dat eFAW achteraan een nieuw probleem opleverde: de achterkant kwispelde bij de minste oneffenheid gezwind heen en weer. Het was echt opletten geblazen en op klinkerwegen had ik zowat drie keer de breedte van de fiets nodig en moest voortdurend gecorrigeerd worden.
Daarnaast liep de Big Ben aan bij een iets steviger linkerbocht.
's Avonds, zodra ik weer veilig thuis geraakt was, keek ik de bevestigingen achteraan na. Al snel werd duidelijk dat ik de bouten van de achteras enkel handvast gedraaid had. Bizar dat dit ook voor de demping zo'n gevolgen heeft !
Vanavond ga ik nog even de druk op de achterband na: die zou met de hogere temperaturen ook wel eens te hoog kunnen zijn (stond zowat op het maximum enkele weken geleden) en ook dat heeft effect op die demping.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten