zondag 21 april 2013

Variatie

Ik meldde het in het verleden al: de WAW is stilaan in twee richtingen geëvolueerd. De ene loot is de puur sportieve versie, zo licht mogelijk, beenhard, spartaans. Die hoeft niet meer dan goed 25 kg te wegen (bron: de WAW-configurator van Fietser).

De andere is de eWAW, dikwijls met vilten binnenbekleding en meer op comfort gericht. Dit is de forens-configuratie. Het probleem blijkt de combinatie van e-drive (extra vermogen) en vermoedelijk mindere technische beslagenheid met de derailleur te zijn. Daarom worden meer en meer eWAWs uitgerust met een Rohloffnaaf. Het nadeel is evident: de Rohloff is prijzig !

Brecht, van Fietser.be, heeft nu zijn persoonlijke WAW uitgerust met een Shimano Alfine 11, bij wijze van experiment. Een iets beperkter bereik, maar ook een veel lagere prijs. Ik ben benieuwd wat dit op termijn zal geven.



8 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Daar gaat Brecht zeker tevreden mee zijn, de Alfine werd ook bij Sinner aangeboden in de Mango, nu zijn ze geloof ik over op NuVinci.
    Inderdaad een goedkoop alternatief voor de Rohloff. Nadeel is inderdaad het mindere bereik, een Rohloff zou zelfs in mijn situatie hier goed toepasbaar zijn, zeker als die dan ook nog in combinatie met een Schlumpf Speeddrive gebruikt zou worden. Maar ja, zoals je al aangaf in je schrijven, die prijzen..............

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor versnellingsnaven geldt zowat altijd hetzelfde: de aanschafprijs is pittig, maar die dingen gaan een eeuwigheid mee.

      Verwijderen
  2. Goedzo Jan. Ga daar nu eens op door.
    Je legt de vinger op een zere plek die in Nederland ook rond zoemt en onderhuids lijkt te blijven zitten.
    Durven kiezen tussen puur HPV sportief en E-ondersteund Velomobiel. Ik zie niet in waarom ze niet gewoon naast elkaar kunnen bestaan.
    Mits het de keus en wens van de velomobielbouwer is natuurlijk.

    Bij Ligfietser.be is de beslissing dus gemaakt kennelijk. Volgens mijn persoonlijk mening verstandig. Geef de klant de mogelijkheid zelf te kiezen.
    Bij Velomobiel.nl zijn ze er nog niet helemaal uit volgens mij. Al meende ik ook een tendens in die richting te bespeuren. Doorontwikkeling Sportieve Quest en een totaal nieuw (E-)concept. Daar hoor ik steeds vaker een andere geluid tegen E-ondersteuning. Dat mag natuurlijk.
    Ook in Dronten zullen ze er een zonder probleem op verzoek een E-ondersteuning inbouwen waarschijnlijk. Is ook al gebeurd al is dat een publiek bewaard geheim.

    Sinner Velomobielgarage Groningen is daar historisch gezien al veel verder mee. In ontwikkeling, maar ze wel hebben inmiddels wel ervaring opgebouwd. (al vanaf 1990)
    De Alleweder is vanwege het wiel buiten de ommanteling altijd al beter geschikt voor geweest. Leo is er ook nooit vies van E-ondersteuning geweest en heeft al veel bereikt en ervaring daarmee. Niet alleen voor een naafversnelling maar ook om een naafmotor (Bosch) in te bouwen. Het lawaai voor de rijder is veel minder. Toch is de NuVinci360 naaf al relatief geruisloos en zijn er ook goede E-motoren die redelijk stil zijn. Ook als middenmotor ingebouwd.
    In enkele Mango's draait al uitstekend met Sunstarmotoren.

    BTW. Ik zie Roloff-naven niet als duur. Ze gaan bewezen heel lang en probleemloos mee. In lange termijn investering dus. Je kunt hem altijd meenemen naar je volgende fiets.
    Het lawaai in sommige versnellingen is een ander verhaal. Vooral bij velomobielen hinderlijk. De Alfine11 scoort wat dat aangaat iets beter al is zijn bereik wat minder. Evenals de Nuvinci360 naaf is dat bereik voldoende lijkt het als je ook nog eens E-ondersteuning gebruikt. Het gebrek aan licht verzet onderin vangt de E-ondersteuning op. Precies het gebied waar je de E-ondersteuning juist voor hebt in een velomobiel. Daarboven kan je het makkelijk zelf trappen. Al is een beetje steun in de rug op sommige momenten ook wel prettig natuurlijk......;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is pas een uitvoerig antwoord ! Er zijn nog wel wat zaken te bedenken, zoals dat het ene VM-concept meer geschikt voor e-ondersteuning dan het andere. Bij Fietser, bijvoorbeeld, kijken ze ook naar het gebruiksgebied. De Cyclonemotor op de trapas is ideaal voor Vlaanderen en Nederland: behoorlijk rendement, vrij compact en gebruikmakend van de versnellingen. In bergachtig gebied ben je dan weer beter met een naafmotor, omdat die ook tegelijk voor energierecuperatie en als motorrem kan dienst doen (maar de versnellingen dan weer niet gebruikt. Op alle andere VM's betekent een naafmotor wel dat de onafgeveerde massa verhoogt.
      Het concept van de eOrca spreekt me ook wel aan: zowel de motor als de versnellingsnaaf op een tussenas. Ook dat schijnt prima te werken.

      Wat de versnellingsnaven betreft: een NuVinci 360 heeft in vergelijking met de Alfine 11 en zeker tegenover de Rohloff een beperkter bereik, maar wel weer het voordeel van binnen dat bereik over een oneindig aantal verzetten te beschikken. Sinner heeft daar al heel interessante experimenten mee uitgevoerd, maar blijkbaar zijn er toch stevige problemen met de laatste incarnatie (met Harmony).

      Het grootste probleem lijkt me te zijn dat in de ogen van velen de e-ondersteuning als "not done" beschouwd wordt. Het is dan niet meer Echt Fietsen (iets wat me ook geregeld doorgestoken wordt). Dat argument lijkt me dan weer vooral gebruikt te worden door fietsers die er geen enkele ervaring mee hebben...
      Ik hoor bij Fietser dat iedereen die de eWAW test er met een grote grijs uit stapt. Daar gaat het uiteindelijk om: plezier hebben in het fietsen.

      En dan kun je nog gaan variëren; bijvoorbeeld een NuVinci360 met twee kettingbladen vooraan en ergens in de aandrijflijn een motor.

      En ja: met de stevige wind van de voorbije week was de motor een aangenaam extraatje bij wind tegen en dan weer volstrekt overbodig bij zij- of rugwind. Maar op die momenten stoort die ook niet, dus eigenlijk is er heel weinig nadeel aan; enkel het extra gewicht en theoretisch een kleine extra weerstand.

      Verwijderen
  3. Dag Jan,
    Een argument voor het "not done" is voor mij niet zozeer het al dan niet sportieve argument. Maar wel dat er in dit land moeilijk aan echt groene stroom te komen is (4% wordt duurzaam opgewekt hier). Als dat uit een kolencentrale blijkt te komen is de auto nog minder vervuilend!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, dat blijkt een zeer moeilijke discussie. Het rendement van de elektromotor tegenover dat van de mens, de bron van de laadstroom, de eigen voedingsgewoonten, ... heel veel elementen spelen daarin mee.
      Ik laad de accu op het werk, waar de stroom voor 30 % opgewekt wordt door fotovoltaïsche panelen op het bedrijfsgebouw. De energieleverancier thuis levert ook groene stroom (maar veel hangt daarbij af van de definitie hiervan).
      Een ander belangrijk argument, wat mij betreft: indien ik puur op eigen energie de woonwerkrit moet afleggen, dan haal ik het niet om dit dagelijks te doen. Ik deed het welgeteld één maand, met als gevolg een gewichtsverlies waardoor ik onder de grens kwam qua BMI en dat voelde ik. Indien het alternatief de auto is, dan kies ik liever voor de e-assistentie in de velomobiel. Het milieu-impact daarvan is nog altijd veel kleiner dan dat van de auto.
      Een nadeel is wel dat het bijkomende technologie betekent en elk extraatje biedt weer meer kans op pannes. Dat is iets waar soms makkelijk naast gekeken wordt, ook bij de populaire elektrische fietsen.

      Verwijderen
    2. Moeilijk aan groene stroom te komen? Wij betrekken onze stroom vanuit zonnepanelen en daarnaast een leverancier die enkel met windturbines produceert. Zo moeilijk lijkt me dat toch niet.

      Verwijderen
    3. En zo blijven we doorgaan. Hoe groen zijn fotovoltaïsche cellen ? Productie, levensduur, recyclage van de panelen. Veel daarvan komen wellicht van China: transport ? De nodige omvormers: welk materiaal, levensduur...
      Maar je hebt wel gelijk: groene stroom is in se niet zo moeilijk. Het belangrijkste lijkt me echter: hoe zorgen we ervoor dat we zo weinig mogelijk energie verbruiken ? De fiets gebruiken in plaats van de auto maakt daar in onze maatschappij deel van uit, volgens mij.

      Verwijderen