zondag 14 april 2013

Gevaarlijke slijtage

De stuurprecisie van eFAW ging pijlsnel achteruit en de stabiliteit boven 40 km/u was gewoon weg. Bij nazicht bleek dat in de L-balk aan het linkerwiel, waar de diverse stangen op bevestigd worden, het voorste gat (voor de spoorstang) helemaal uitgesleten was. Er was geen mm materiaal meer over. 


Als die stang los zou komen, zou het wiel dwars komen te staan.
Levensgevaarlijk dus.

Uit een eind T-profiel wordt een nieuw stuk gemaakt om het oude te vervangen. 
Dat was het moment om die veerpoot grondig na te zien. 


Een glijbus bovenin (het witte stuk ongeveer centraal op de foto) is ook helemaal versleten. Een nieuwe is besteld. Voorlopig  is alles weer gemonteerd en hopelijk zijn de nieuwe stukken binnen de week geleverd.

Bij de demontage merkte ik ook dat, nu de spaken in het linkerwiel versterkt zijn met spaakringen, het zwakke punt niet meer de spaak is: een nippel is door de velg naar buiten gekomen. Ook die velg is  dus aan vervanging toe. Dat vraagt om nadere inspectie: misschien steek ik beter meteen een nieuw wiel.

eFAW begint zijn leeftijd te tonen.

6 opmerkingen:

  1. De volgende eigenaar krijgt een compleet nieuwe fiets !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mogelijk zijn ook de spaakgaten id naaf uitgelubberd. Dan is het misschien niet zo'n gek idee naar 90mm over te gaan (25 euro de naaf meen ik...).
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, dat is wat ik moet bekijken. Ik heb nog een velg liggen (Schothorst, meen ik) en zou dus gewoon de zaak kunnen overzetten. Maar de flenzen zijn niet in al te beste staat, dus is een set nieuwe wielen wel een optie. En dan zou 90 mm ook wel kunnen.
      Ik vraag in elk geval de prijs van een set wielen na.

      Verwijderen
  3. Je hebt de prettige omstandigheid dat er al een cilindrische as gemonteerd is. Die ook de 90mm remmen gebruiken.
    Ik had nog een conische as en dan moet je (omdat die assen erg moeilijk meer heelhuids te verwijderen zijn) eerst lagers gaan uitmeppen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien niet zo'n gek idee trouwens om RVS-hoekprofiel te gebruiken ipv aluminium (bij de Limit is dit deel van ijzer). Dat uitgesleten gat is puur van het remmen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik dacht dat eFAW maar zeer matig remde... Met 90mm trommels moet dat nog een stuk heviger zijn. Brecht, van Fietser, heeft al gesuggereerd om de rembediening om te bouwen/uit te splitsen. Zo zou je meer en beter gedoseerd kracht kunnen zetten.

      Verwijderen