maandag 1 april 2013

Klussen en fietsen

Wat doe je zoal op een frisse, zonnige lentedag ? Aan de fietsen werken, natuurlijk !

Vorig jaar installeerde ik op de Birdy een Basta Click 3 Booster: een combinatie van brakebooster en ringslot (of iets wat daarop lijkt). 


In de praktijk bleek het niets dan ellende:
  • het slot rammelt in de behuizing
  • het ding weegt als lood en op de Birdy betekent dit extra onafgeveerd gewicht
  • de slotpal (een staaf die je door het wiel schuift) rammelt ook
  • om het sluit dicht te doen, moet je de pal eerst naar beneden duwen om te ontgrendelen en dan naar voren kantelen, tussen de spaken door. Dat lukt niet zonder ondertussen het wiel te draaien en dat is helemaal niet praktisch.
  • om het slot te ontgrendelen, moet ik telkens beide fietstassen verwijderen, want aan de linkerkant zit het slot achter de fietstas. Onmogelijk om de sleutel erin te stoppen zonder die eraf te halen. Aan de rechterkant moet de slotpal dan weer naar achter/onder gedraaid worden en daarvoor zit de rechtertas dan weer in de weg.
  • Als overmaat van ramp kan elke grapjas het sluit vergrendelen zonder sleutel. Als je die op dat moment niet bij hebt, sta je mooi te blinken...
  • Als ik de staat van het slot op de foto vergelijk met hoe het er nu, na één winter, uitziet, is het contrast ook groot. Het ding blijkt niet echt oxidatiebestendig.
Ik hou het wel bij het Abus scharnierslot in de toekomst.
 
Het meeste werk was er aan eFAW:
  • de VM remde voor geen meter. De wielen gingen er één voor één af, de remschoenen werden nog maar eens opgeruwd, de remkabels bijgesteld en de zaak werd opnieuw gemonteerd. Morgen merk ik wel of het iets uithaalde.
  • de snelheidsmeter van de Cycle Analyst (boordcomputer voor de e-drive) deed het al een poosje niet meer. Nu bleek dat ik de vorige keer bij de montage van het linkerwiel een fout gemaakt heb: de kabel van de sensor is hierdoor doorgesneden of -getrokken. Dat wordt dus een volgende klus.
  • De achterbrug werd even flink afgeborsteld: die was bekleed met zand en aarde. eFAW zal allicht een halve kilo lichter geworden zijn.
  • De Sigma BC1609 fietscomputer kreeg als experiment een ander plaatsje (naast de rechterspiegel), zodat ik die hopelijk in mijn zichtveld kan houden. Indien dit een betere plaats blijkt te zijn dan binnenboord, fabriceer ik een extra steun hiervoor.
  • De batterij in de Sigma moest alweer vervangen worden. Dat was net een maand geleden. Goedkope lithium cellen van het internet...
Voor de Garmin Zümo was ik op zoek naar extra energie. De test waar ik nu mee bezig ben, is het gebruik van een externe accu. Op dit moment heb ik er een in bruikleen van een collega, met een opgegeven capaciteit van 6500 mAh bij 12V. De ingebouwde accu heeft een capaciteit van 2600 mAh, dus dit zou de autonomie flink moeten verbeteren. Er kwam wel wat knutselwerk bij kijken: de stekkers van de accu en de gps waren natuurlijk niet dezelfde. Dus werd vanavond nog even de soldeerbout boven gehaald. Verloopsnoertjes van een universele lader voor mobieltjes dienden als donor. Volgende opdracht: de bedrading in eFAW op een nette manier leggen.
Indien die accu waarmaakt wat ik verwacht, kan die de NiMh cellen (2000 mAh) vervangen en zowel de claxon, de knipperlichten als de gps voeden. Even afwachten.

In de namiddag was het tijd voor enkele uren snoeiwerk onder een stralend zonnetje en aangezien het mooi weer was, haalde ik de Trek bukker maar nog even van stal om in daarna een ritje te maken. 20 km langs de Schelde (niet moeilijk: die stroomt met een grote boog rond de gemeente) en in enkele buurgemeenten, om weer wat nieuwe stukjes te verkennen.


2 opmerkingen:

  1. De batterij van de fietscomputer gaat mogelijk erg snel leeg als bij het parkeren de magneet precies voor de sensor zit. Wellicht iets om op te letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jan,

    Je blijft wel lekker bezig zo!
    Gelukkig nu ook beter weer bij jullie.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen