zaterdag 8 december 2012

NuVinci en kransjes (2)

Een kleine aanvulling op een vroeger bericht: er lijken meer factoren mee te spelen voor het aflopen van de ketting.

De versleten ketting was de eerste. Die is ondertussen vervangen, maar de ketting bleef achteraan ontsporen.

Onlangs werd het kransje vervangen door het originele exemplaar. Daarmee is het aantal gedwongen pauzes wegens weggevallen aandrijving sterk verminderd: één keer in de eerste week (voordien makkelijk twee tot drie keren per rit) en sindsdien niet meer. Conclusie: een standaardkransje uit een cassette mag dan fysiek wel passen op de NuVinci-naaf, het is echter geen goed idee om het zo op te lossen. Voorlopig rijd ik dus weer rond met een 17T kransje. Nu kan ik op zoek gaan naar een geschikt 19T exemplaar of ik steek een kleiner blad vooraan: makkelijker te vinden, maar een veel duurdere oplossing. Bovendien gaan grotere tandwielen in principe langer mee en vooral achteraan maakt dat een verschil, zeker met het extra vermogen van de elektromotor.
Ik veronderstel dat de reden is dat het 19T tandwiel (bedoeld voor een cassette) smaller is en gemaakt om de ketting makkelijk te laten "ontsporen". Misschien is dit mee de reden waarom bijvoorbeeld Shimano op de Alfine 11 beschermranden bij het tandwiel zet ?

Foto van http://hubstripping.wordpress.com/

Ondanks die  problemen blijft de NuVinci een zeer aangename manier om te schakelen. Ik zou iedereen die graag fietst aanraden om zo'n naaf te proberen, behalve voor wie zoekt naar het lichtste materiaal. Het onderhoud is beperkt tot het reinigen en smeren van de ketting en je vindt altijd het geschikte verzet (binnen de grenzen van kleinste en grootste verzet, uiteraard).

9 opmerkingen:

  1. Hoe wordt de ketting eigenlijk op spanning gehouden Jan ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een kettingspanner, die tussen de trapas en de dubbele bodem zit. Hier zie je het ding: http://metdefietsonderweg.blogspot.be/2012/08/onderhoud-2.html

      Verwijderen
  2. Je zou haast bij Alligt informeren of ze ook achterkransjes kunnen maken met ingebouwde kettingrandbeschermer. Kan je meteen het juiste aantal tanden kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet zo evident: aan de naafkant is er weinig speling naast het kransje, want daar zit de kabelbox. Zelfs een brede ketting (single speed) blijkt daar al tegen te slepen (test door Wouter van Gambiet Fietsen).

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jan,
    Door de vele berichten lees ik je nu pas. Zo'n cassette kransje heb ik vroeger toch ook wel n's gebruikt op Sturmey Archer 3v-naven. Dan moest ik vd hyperglide kransen eerst nokken wegvijlen tot er 3 overbleven (?).
    Belangrijk is wel dan een opvulring op te schuiven voor de borgveer (bij de SA). Als het zó 'n tandwiel is kun je ook om een (breder) 19 tands Nexus tandwiel vragen id winkel.
    Wat er natuurlijk ook aan de hand kan zijn is dat je tyleen kettingbuis (die van 'n rol af komt) wat druk op de ketting uitoefent. Je zou die met 'n 15/16mm click-zadel aan de achtervork kunnen afsteunen.

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, helaas: een Nexuskransje past niet op de body van de NuVinci. Eentje van SA zou wel geschikt zijn. De kettingbuis zou ik inderdaad ook vast kunnen zetten: dat zal ik nog eens bekijken.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op dat kettingbuis-effect heb ik voor de JE-trike zelfs een compleet 'Eigenfiets.nl' derailleur gebaseerd ! :-)

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen