zondag 27 oktober 2013

Klusdag

Jawel: het is weer zover. Al een poos merkte ik dat er iets fout zat in de ophanging links. Aangezien zoiets niet vanzelf opgelost raakt, maakte ik gisterenmorgen de veerpoot los en schroefde die open. De diagnose bevestigde mijn vermoeden: veer gebroken.


Even ter herhaling: eFAW is vanaf het begin uitgerust met een combinatie van een blauwe en een rode veer (1/3 en 2/3 lengte) en het is niet de eerste keer dat er een gebroken is. De eerste keer dat ik een veerpoot openmaakte, vond ik niets meer dan een verzameling veersegmenten. Ik hou het niet bij, maar dit moet vermoedelijk de derde keer zijn dat de veer gebroken is.


Hoe merk je dat: de fiets die naar het gevoel schuin hangt, ongewoon harde klappen bij het rijden door een put, abnormale geluiden in de ophanging.

Bij Fietser waren dergelijke veren niet voorradig, maar omdat ik toch in de categorie "lichtgewicht" val, zal een lange grijze veer (de zachtste dus) ook wel volstaan. Aangezien assymetrische vering ook niet alles is, nam ik er maar meteen twee mee. Nu nog de tijd vinden om de rechterkant ook te open te maken om ook daar de veren te vervangen.

Ondertussen werd de soldeerverbinding voor het knipperlicht rechtsachter hersteld - die was lostrokken toen ik bagage in de "kofferruimte" duwde - en kreeg de ketting weer wat druppels olie.

Zo moet eFAW er helemaal klaar voor staan: morgen wordt een zware najaarsstorm verwacht, met windkracht 6 à 7. Dat wordt alles vastsjorren, zodat ik onderweg geen onderdelen verlies.

6 opmerkingen:

  1. Wat ga je straks met al die vrije tijd doen als de nieuwe e-Orca op stal staat? Repareren zal dan de eerste tijd niet nodig zijn!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wellicht moeilijk hebben met aanvaarden dat die zomaar blijft rijden? Ernstig : ik heb al gezegd dat deze Alleweder al teveel kilometers heeft voor wat ik ermee doe.
      Ondertussen heb ik ook nog een bout doorgeslepen: zitje wilde ik een stand achteruit, maar een van beide bouten zat muurvast.

      Verwijderen
  2. Wat zien die dingen eruit !!! Ik zou in die toestand eerder de veerpoten in zijn geheel vervangen dan enkel het binnenwerk.

    Het lijkt wel op onderdelen uit een WWII vliegtuigwrak die ze weleens uit de polderklei trekken en in een museum leggen....

    Degene die je Alleweder koopt krijgt er in ieder geval een intensieve hobby bij :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit geval weet de koper wat hij in zijn handen heeft. Ik veronderstel dat elke Alleweder zowat even arbeidsintensief is. Dat is ook een gekend gegeven.
      Andere veerpoten? Dat is wel heel radicaal als oplossing en erg duur voor nog enkele maanden. Het zou volgens mij ook geen betere oplossing bieden.

      Verwijderen
    2. Ik neem aan dat als 1 binnenwerk er zo uit ziet dat de rest er ook zo aan toe is, of in ieder geval niet ver van.

      Het zal wel geen vreemd beeld zijn voor een velomobiel met veel kilometers/ouderdom en reviseren vast ook prima / wat economischer.

      Misschien is het ook wel wat onrealistisch een oudere velomobiel in nieuwstaat te willen houden. Maar let maar op, als je de Orca hebt zul je er ook last van hebben ;-)))

      Verwijderen
    3. De veer aan de andere kant moet sowieso ook vervangen worden, want links en rechts moeten dezelfde karakteristieken hebben. De veerpoot op zich is niets meer dan een aluminium buis. Ik zie dus geen enkele reden om die te vervangen omdat een veer versleten is. De oorzaak is - vrees ik - een gebrek aan smering. Vandaar het roest. Bij de nieuwe veer is een flinke klodder vet toegevoegd.
      Nu worden die veerbenen geregeld nagezien, dus ben ik er vrij zeker van dat de andere in behoorlijke staat zijn. En ja, aan een oude velomobiel met heel veel kilometers is nu eenmaal (veel) meer werk. Dat is niet anders.

      Verwijderen