woensdag 8 januari 2014

een kwestie van banden

Gelukkig dat ze er zijn, die banden, want waarover zou een fietser anders moeten bloggen? Hele fora worden volgeschreven met tegengestelde meningen en ervaringen. Toch zijn alle fietsers het over één zaak eens: banden zijn belangrijk.

Na de wat ongelukkige ervaringen met de laatste set Vredestein Perfect Moirees op eFAW, schakelde ik in de zomer over op Schwalbe Trykers. 


Een heel pak smaller - 40 in plaats van 47 mm - en met meer druk (dat gaat namelijk samen), maar ze deden het prima. Sinds de vorige winter al ligt op eFAW achteraan een Schwalbe Big Ben - maar liefst 55 mm breed - waar ik heel erg over te spreken ben.


Nu is het geen nieuws dat ik sinds eind december met een nagelnieuwe Flevobike Orca rijd. Die betekent wel een stapje terug op één vlak: de maximale bandbreedte bedraagt vooraan 40 mm en achteraan wordt ook niet meer dan 42 mm aangeraden, om aanlopen te vermijden. Ik koos ervoor om de Orca ook met Schwalbe Trykers uit te rusten, zowel voor- als achteraan. Maar: de Tryker is bijna een slick. Op het loopvlak vind je geen profiel; aan de zijkanten wel een beetje en dat zou moeten helpen op een wat zachtere ondergrond.

Waarom nu die hele aanloop? Wel: gisteren besloot ik om voor mezelf een uitdaging aan te gaan. Ik nam de weg terug die met eFAW al enkele jaren de normale route is, met een eindje onverhard ertussen. Nu het al enkele dagen flink geregend heeft, lag het daar erg modderig. Zonder de constante aandrijving van de elektrische assistentie (jawel, de oorzaak van het euvel is gevonden bij Flevobike, maar de herstelling moet nog volgen) en met een gladde achterband verwachtte ik dat het spannend zou worden.
Wel: dat was het. Gelukkig zitten op de Rohloff heel korte verzetten, want ik heb voor de allereerste keer de eerste versnelling moeten gebruiken... De onverharde dreef was niet enkel doordrenkt van de regen, maar blijkbaar was er ook met zwaar verkeer door gereden, waardoor het een centimeters dikke, zachte modderlaag geworden was, doortrokken met bandensporen van vrachtwagens... Absoluut geen ondergrond voor de Tryker achteraan, die voor de tractie moet zorgen. De band had dus amper grip, zoals ik vreesde. Nu ging dit maar om 100m, maar indien het begint te sneeuwen, zal het probleem zowat hetzelfde zijn. Dan zal het wel om de hele woon-werk afstand gaan.

En dat is nu het probleem: de Big Ben (in combinatie met de ondersteuning) haalde eFAW overal door, maar 55mm is veel te breed voor de Orca. Nu heb ik als reserveband nog een Marathon Supreme 42-406 liggen.

Dit wordt dus voor de winter de eerste optie die ik zal uittesten. De Trykers voldoen prima vooraan, want daar moeten ze vooral zorgen dat de velomobiel het gekozen spoor blijft volgen. Achteraan zijn de vereisten anders en daar is dus meer profiel nodig, maar liefst niet teveel extra rolweerstand. In de komende dagen wissel ik de achterband. Het wiel moet er toch uit om de spaken met reflecterende folie te bekleden.

9 opmerkingen:

  1. Hallo

    Ik rijd met een Versatile en als het weer begint te sneeuwen gebruik ik een Marathon Winter.
    Die is ook 47 mm breed maar dat pas makkelijk.
    Ik rijd nu met de marathon supreme en die slipt ook al door bij het wegrijden bij een stoplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het sneeuwt in Vlaanderen niet zoveel en een keer het gebeurt, worden er tonnen zout gestrooid. Een spijkerband lijkt me dan niet nodig. Een band met behoorlijke noppen of een diep uitgesneden profiel volstaat in dat geval. Misschien moet ik wel gaan denken aan een extra wiel, zodat ik naargelang de omstandigheden "even" van wiel kan wisselen. Dat gaat sneller dan banden wisselen: één moer volstaat;

      Verwijderen
    2. Ik moet zeggen dat ik inderdaad ook liever een versie had gehad zonder de spikes.
      28 inch maten kan ik wel vinden maar 20 helaas niet.
      Overigens is de rolweerstand toch minder dan ik had verwacht.
      Het geluid van de spikes is wel goed hoorbaar.

      Verwijderen
  2. Voor sneeuw heb ik een mountain-bike band liggen, op de Orca zou een BMX-band ook moeten lukken. Ik heb die band nog maar een paar maal gebruikt, maar op dat moment is het wel prettig de band te hebben liggen. Inmiddels bek ik overigens al enige tijd de Marathon Greenguard banden. Te krijgen in 40 en 47 mm in de relevante maten (406 voor jou, 406 en 559 voor mij). Volgens sommigen is de grip bij lage temperatuur beperkt, maar ik ben daar nog nooit tegenaan gelopen. Nu heb ik de Marathon nog nooit met echt vette modder geprobeerd. Snelheid houden is het devies.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, fijn dat je Orca binnenkort extra power krijgt. Ik verwacht zelf bij sneeuw inderdaad - onder invloed van die extra power - ook wat slipgedrag van de tryker-achterband, maar ben voorlopig te lui een vervanger te zoeken. Ondertussen heb ik al een attitude ontwikkeld in de stijl van "Jan zoekt het wel uit". Ik reed vroeger met een Marathon Plus op de eWAW. Die slipte ook door maar ik raakte toch vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel, zoals gezegd test ik eerst even de Marathon Supreme uit. En dan kan ik nog altijd proberen of een Perfect Moiree 47mm erin gaat. Die heeft voor de winter ook een goede naam.
    Voldoet dat niet, dan is er de Marathon (Greenguard) die inderdaad ook in 40-406 bestaat. Eerst testen met wat ik liggen heb.
    Vooraan kan ik, voor de sport, eens omschakelen naar Hutchinson Greenville 35-406. Wellicht boet ik wat in aan comfort, maar het is het proberen waard. Voorbanden wisselen is niet veel werk, tenslotte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien is de Schwalbe CX Comp een oplossing voor achter, ik geef André wel een band mee als hij je E-assist komt herstellen, dan kun je die testen.

    Om van wie te wisselen moeten er 5 bouten (M6x16 torx30) worden verwijderd, als je alleen de centrale bout verwijderd gaat de naaf ook mee. Mijn ouders hebben beide een reservewiel mee in de Orca, dit past net achter de stoel, voor de wielkast zou ook kunnen maar daar moet dan een voorziening voor getroffen worden.
    Ondanks de E-assist problemen ben ik blij dat de Orca verder goed voldoet, ik wens je dan ook veel veilige kilometers.

    groeten, Arjan Vrielink
    Flevobike

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Jan,
    Probleem met velomobiel in de sneeuw is doorslippen en anderzijds soms te weinig kracht kunnen zetten bij het dode punt van de pedalen. Wellicht dat een ingeschakelde e-assist daarbij handig is om de kracht geleidelijk en vloeiend op het achterwiel over te brengen. Harry Lieben heeft vorig jaar een filmpje op youtube gezet waarin dat duidelijk te zien was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is duidelijk: de e-assist zorgt voor een continue aandrijving, terwijl je via de trappers steeds pulsen naar het achterwiel stuurt. Bij elke piek heeft de band last met het overbrengen van het vermogen, indien de ondergrond niet voldoende grip biedt. Een band met meer profiel is één oplossing hiervoor; het vermogen minder met pieken overbrengen een andere. Dat laatste is precies was de elektromotor doet: continu vermogen afleveren.
      Dat voordeel heb ik met eFAW in het verleden duidelijk ervaren.

      Verwijderen