dinsdag 16 april 2013

Routes en gemiddelden

Mijn woonwerkroute bedraagt over het geheel 23 km enkel, waarvan ongeveer 13 km langs een jaagpad, nog een kilometer langs een rechte weg en de rest loopt door de stadsrand.

Het jaagpad mag gerust beschouwd worden als een fietssnelweg: geen auto's, meestal (heel) weinig fietsverkeer en een sporadische wandelaar. Verder heb je daar amper zijwegen en ligt het asfalt en voor het grootste deel héél goed bij. Ideale VM-omstandigheden dus.
De stadsrand is een andere zaak: soms fietspaden, soms geen. Sommige fietspaden zijn behoorlijk en andere zijn niet te doen met de velomobiel om diverse redenen: te slechte staat, te smal, teveel op- en afritten, ... Dan rij ik gewoon op de rijbaan, aangezien dat wettelijk ook mag. In Vlaanderen wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen fietsen (twee wielen) en rijwielen (met meer dan twee wielen). Breedte speelt hierin geen rol.

Die andere rijomstandigheden hebben een sterke invloed op de kruissnelheid en dus ook op de gemiddelde snelheid. Onlangs testte ik dat even uit op de weg terug naar huis. Bij het aanzetten werd het gemiddelde op 0 gezet. De terugweg betekent eerst ongeveer 14 km langs eerst een rechte weg zonder hindernissen, gevolgd door 12 km jaagpad.

Op dat eind lag de gemiddelde snelheid op ruim 35 km/u (met een stevige zijwind en dus het befaamde "zeileffect"). 


Toen ik thuis aankwam, was dat gemiddelde tot onder 30 km/u gezakt.



Die gemiddelden op zich vind ik volstrekt onbelangrijk. Wat telt, is hoe lang ik erover doe vanaf het vertrekpunt tot aan mijn doel (het bedrijf waar ik werk). Waarom ik het dan meld? Omdat het duidelijk illustreert dat de route er heel veel toe doet. Er is geen enkele mogelijkheid om die 8 km vanaf thuis tot aan het jaagpad in een kortere tijd af te leggen. Misschien wel met een hogere kruissnelheid, maar dan wordt de af te leggen afstand zo groot dat er niets mee gewonnen wordt. Dat is dan misschien wel interessant om hogere gemiddelden te meten, maar indien ik er daardoor een kwartier langer over doe, is dat niet relevant.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Dat is een duidelijke en nuchtere kijk op de zaak! Het is inderdaad ook niet heel belangrijk, als je je doel bereikt is dat goed genoeg, het komt niet aan op snelheid.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeileffect..... de Alleweder is daar een ster in. De Quest en de Versatile beduidend minder als je het mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, als je de rompvorm bekijkt, lijkt het me logisch, met dat hoge staartvlak bij de Alleweder. Desondanks is het geen snelle fiets, naar VM-normen.

      Verwijderen