zondag 4 september 2016

onverwachte wendingen

Het is hier heel lang stil geweest, niet?
Dat komt omdat ik vakantie had van 1 tot 22 augustus. Dat komt ook omdat die vakantie niet helemaal verliep zoals ik die al vanaf het voorjaar in mijn hoofd had. Tenslotte gaat de blog over fietsen en als er amper gefietst wordt, valt er niets te vertellen.

Plan A betekende vijf weken vrij en met de Orca tot aan Limoges.

Het plan van het voorjaar
 Op het werk werd het in het voorjaar duidelijk dat dit toch niet zou lukken. Plan A werd dus uit- of afgesteld.
 
Er werd overgeschakeld naar plan B. De vakantie leek aardig gepland: twee tot drie weken zou ik doorbrengen in minstens halfweg Frankrijk, mogelijk nog verder naar het zuiden. Seiran en kampeerspullen meenemen. Naar daar met de trein en verder zouden we wel zien.

Toen kwam het bericht van de vrienden: ze zaten in de omgeving van de Mont Blanc (Haute-Savoie). Dat bleek bijna onbereikbaar te zijn:
  • de TGV naar Lyon heeft geen plaats voor fietsen
  • de TER-treinen (intercity) werkten met onmogelijke overstaptijden, zoals 5 minuten
  • zonder fiets ontstond een probleem om alles mee te nemen (kampeerspullen)
Kortom: plan B viel in duigen.

Het backup-plan was om te doen wat begin juli niet gelukt was wegens omstandigheden: bij andere vrienden op bezoek gaan. Zij wonen in het noordoosten van Frankrijk, op een kleine 200 km van hier.

Ondertussen dacht ik na over de onmogelijkheid om bepaalde plaatsen te bereiken met de fiets, vooral indien er een tijdsdruk aan gekoppeld is. Ik kan bijvoorbeeld wel naar de Haute-Savoie fietsen, maar dat betekent 1000 km en dus pakweg tien dagen. Reken nog tien dagen om weer te keren en de vakantie is om zonder ter plaatse te kunnen verblijven.

De trein bleek ook niet alles. De Franse spoorwegen lijken er werk van te maken om dit te bemoeilijken. Op bepaalde lijnen kan de fiets niet mee; kan dat wel, dan moet die vaak in een hoes en is de lengte beperkt (doe dat maar eens met een ligfiets) en hun routeplanner trekt er ook niet op. Stel je voor: om de route van Lille naar Lyon uit te vogelen, bleek de site van de Deutsche Bundesbahn veel geschikter!

Toen kwam de oplossing.

VW Transporter T4 Multivan toen ik hem kocht
Dit is een Volkwagen T4 Multivan uit 1994: een busje in het verleden omgebouwd tot kampeerwagen. De Birdy kan erin. Natuurlijk. De Seiran kan erin en jawel: zelfs de Orca kan ik meenemen! In de auto. Niet erop, niet erachter, maar erin!
Met zijn overweldigende 1900 cc atmosferische diesel met 44 kW / 60 pk is het een echte tuffer. Meer hoeft niet.
Wie aandachtig kijkt, ziet dat dit het busje was van Brecht, van Fietser.be.

Is Jan bekeerd? Neen, hoor: de T4 is bedoeld om zo weinig mogelijk mee te rijden. Woon-werk verplaatsingen blijf ik met de fiets doen. De boodschappen (meestal) ook. Eigenlijk verandert er weinig, maar er is een back-up. Ligfietsritten ver van huis zijn ook haalbaarder: gewoon de bank platleggen en de fiets kan erin. Nog even proberen, maar het lijkt erop dat de Seiran ook op het fietsenrek past.

Binnenin is het lekker ruim.

Zicht vanop de achterbank (links het keukenblok)


Op dinsdag 9 augustus haalde ik de wagen in huis en op woensdag laadde ik de spullen, de Seiran en de Birdy erin en vertrok naar de Thiérache (tussen Maubeuge en Charleville-Mézières). Daar werd toch wat gefietst. Beelden daarvan volgen in een andere post.

De vakantie is ondertussen alweer enkele weken voorbij. Er is weinig gefietst, maar van alles gedaan dat al lang lag te wachten.

En de fietsen? Die rijden allemaal zonder haperen.

Na de zomerpauze is het werkjaar weer opgestart. Het belooft voor de rest van het kalenderjaar vreselijk druk te worden op beroepsvlak, dus ik vrees dat de blog wat minder frequent aangevuld zal worden.  

11 opmerkingen:

  1. het leven van een (lig)fieters gaat niet altijd over rozen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies mijn ervaring: Wie 'n handen laat wapperen komt nauwelijks aan extra fietstochten toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad id de site van de Duitse spoorwegen erg goed, ook voor reizen die geheel buiten Duitsland blijven. Busverbindingen zitten er ook in.

    Voor ingewikkelde (fiets)vakanties met de trein kan ik de http://www.treinreiswinkel.nl aanraden (in elk geval voor de Nederlandse bezoekers van deze site, al denk ik dat ze elk vertrekpunt kunnen bedienen). Zij zijn ook op de hoogte van kortingskaarten en kortingsregelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe zit zoiets in België dan? In Nederland zou je je blauw betalen aan wegenbelasting voor zo'n Dieselbusje, ongeacht hoe veel je er mee rijdt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En in Amsterdam ook nog eens aan parkeergeld!

      Verwijderen
    2. Dit is een kampeerauto (met keukenblok en achterbank als bed in te richten). Die genieten een speciaal regime in België:
      - geen 'belasting op inverkeersstelling'
      - lage verkeersbelasting
      - geen dieseltoeslag
      - goedkope verzekering
      Parkeergeld zou in een stad kunnen oplopen en binnenkort wordt dat met de lage-emissie-zones ook een probleem, want ik zal er dan gewoon niet meer in mogen.
      Maar de bedoeling is uitsluitend (of voornamelijk) om het busje te gebruiken voor echt lange verplaatsingen. Om een voorbeeld te geven: vorige week reed ik er welgeteld één keer mee, omdat ik ermee naar de keuring moest.
      Het zal wel opletten blijven, want als de auto er staat, grijp je er makkelijk naar.

      Verwijderen
  5. Ha, Jan ook een Camper,Join the Club!
    Wij gebruiken hem waarschijnlijk wat vaker,maar de fietsen gaan altijd mee.

    http://buscamper2lions.blogspot.nl/

    Greenmachinist

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het blijft natuurlijk wel een vieze dampen uitstotende oude diesel......maar ik snap het wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je gelijk in. Anderzijds is het een vorm van recyclage. De productie van een nieuwe auto is ook heel erg vervuilend, niet?
      Tegenover 'geen auto' is het altijd slechter, dat wel. Vandaar dat ik hem wel heb, maar het gebruik sterk wil beperken.

      Verwijderen