zondag 27 oktober 2019

Catch up

2019 is op fietsvlak een heel stabiel jaar. Geen nieuwe fietsen, geen fietsen minder, geen spectaculaire pannes, geen grote (fiets-)reizen... Alles heel gewoon.

In december 2018 onderging de Orca een herstelling nadat de draaikrans losgescheurd was. De draaikrans is de plek waar de achterbrug roterend opgehangen is tegen de onderkuip. Het is de plek waar de Rohloffnaaf zit.


Sindsdien is het onderhoud beperkt gebleven tot een bandenwissel ergens in de zomer. Na 18.000 km werden de Marathons vooraan (40-406) vervangen door de favoriete Trykers. De Conti RIDEtour 47-406 achteraan was ook aan vervanging toe na vermoedelijk evenveel kilometers. Daar ligt nu een Schwalbe Marathon 47-406. Voor de rest is er niets aan gedaan. Geen defecten, geen upgrades, gewoon dag in dag uit rijden.

Bezoek aan een openlucht fototentoonstelling
Met lichte off road uitdagingen
Ook de Thorax eTangens deed gewoon zijn werk. Dit is de mooi-weer-fiets, die in de zomermaanden toch ook wekelijks gebruikt werd voor woon-werk verplaatsingen. Gewoon omdat het leuk is.

Net vertrokken naar het werk
Daarnaast is er nog steeds de Heinzmann pedelec. Die bereikte enkele weken geleden ook een mijlpaal.


De enige toevoeging qua fietsaccessoires dit jaar: de Ekoi City+, die nooit echt goed was, is vervangen door een onvergelijkbaar betere fietshelm.


Dit is een Alpina Altona VM, met fotochromatisch vizier. Die heb ik ondertussen zowat een maand in gebruik. Hij zit erg comfortabel en - net zoals bij de Ekoi City+ - het vizier biedt echt een meerwaarde.

Wel werd er alweer gewerkt aan enkele andere fietsen. Zo kreeg de vintage bike van zoonlief een héél groot onderhoud om hem van de schroothoop te redden.


De achteras werd helemaal uit elkaar gehaald, gereinigd, gesmeerd en opnieuw in elkaar gezet met nieuwe kransjes (geen cassette); de ketting werd vervangen, de remblokken ook, kabels werden vernieuwd, de trapas werd gereviseerd, de vooras werd ook helemaal gereinigd en afgesteld.