- LiLi - de Limburgse Liggers
- LiA - Ligfietsers uit Antwerpen
- WOL - West- en Oost-Vlaamse liggers
Op 26 november was het weer zover: afspraak bij Fietser.be en dan een ritje van flink 60 km.
Start
Fietser.be wordt meer en meer een 'velomobielcentrum'. Zij waren degenen die jaren geleden de WAW ontwikkelden. Logisch dat de WAW nog altijd het zwaartepunt vormt, maar nu zijn er ook andere testfietsen beschikbaar:- Milan SL (nog te assembleren)
- Quest
- Strada
- (E-)Orca
- Quattrovelo (jawel)
Mooie kleurencombinatie |
Wat Brecht deze keer nagelaten had, was zorgen voor koffie en ontbijt... Zal wel aan niet gemaakte afspraken liggen, zeker?
Ondertussen had ik al bedacht dat mijn hapjes voor onderweg thuis op de keukentafel gebleven waren...
Klaar voor de start (eentje had een originele parkeerplaats gevonden) |
Rit
Goed. De rit dan.67 km meldde de track.
14 man (13 mannen en 1 vrouw) meldden zich aan.
Dit is WOL, dus veel WAWs (meerdere generaties), verrassend veel Orca's (3 stuks), een Quest, een Quest XS, een Strada, een Quattrovelo en een Milan SL. Een mooie variatie dus.
Dit is van het begin van de rit, langs het kanaal van Gent naar Brugge in Vinderhoute.
Ergens onderweg. Indrukwekkend, zo een kleurige sliert velomobielen. Zoals we gewoon zijn, gingen we nergens onopgemerkt voorbij. Bizar toch, dat je desondanks vaak moet horen hoe 'onzichtbaar' zoiets is.
Variatie in vorm, in kleur en in uitzicht. Mango (rood-wit) en Strada net voor me.
De obligate groepsfoto werd tijdens de middagpauze gemaakt.
Het viel Dieter op dat zijn Milan SL toch heel wat lager is dan de andere velomobielen. Het viel me ook op dat de bodemvrijheid ook heel wat lager is. Dat hoorde ik geregeld onderweg (auw).
Toch een mooie fiets, zo'n Quattrovelo. Volgens Brecht ideaal als toerfiets, maar minder geschikt voor woon-werktrajecten, want omdat de romp uit één stuk bestaat, is herstellen bij (zware) schade minder evident. Bij de WAW kun je de neus of staart desnoods vervangen; bij een Orca bestaat de bovenkant uit drie delen; bij Quest, Mango... is er een boven- en onderschaal.
Neen, in Holland raakten we niet. Ook in Vlaanderen staan windmolens.
Quest, Milan SL, WAW en stukje Orca |
Remmen los! Een jaagpad zonder kruisingen is ideaal om 'gas' te geven. Topsnelheid van de koplopers lag daar rond 50 km/u. Hier komt Bart aan met zijn mooi uitgeruste E-Orca (met Magura Big Twin dubbel uitgevoerde schijfremmen).
Een volgend groepje komt eraan.
Anita en Joop sluiten ook aan.
Opvallende voorkant, zo'n Quattrovelo, met die hoog en ver uit elkaar geplaatste koplampen.
Tenslotte mijn rit van die dag.
99,55 km had ik op de teller. Sommigen breiden er nog een flink stuk aan, door van een heel eind verder met de fiets naar Gent te rijden en na afloop ook terug te fietsen. Dieter, met de Milan, reed maar liefst 240 km.
Rendez vous volgend jaar in november in Gent.