- LiLi - de Limburgse Liggers
- LiA - Ligfietsers uit Antwerpen
- WOL - West- en Oost-Vlaamse liggers
Op 26 november was het weer zover: afspraak bij Fietser.be en dan een ritje van flink 60 km.
Start
Fietser.be wordt meer en meer een 'velomobielcentrum'. Zij waren degenen die jaren geleden de WAW ontwikkelden. Logisch dat de WAW nog altijd het zwaartepunt vormt, maar nu zijn er ook andere testfietsen beschikbaar:- Milan SL (nog te assembleren)
- Quest
- Strada
- (E-)Orca
- Quattrovelo (jawel)
Mooie kleurencombinatie |
Wat Brecht deze keer nagelaten had, was zorgen voor koffie en ontbijt... Zal wel aan niet gemaakte afspraken liggen, zeker?
Ondertussen had ik al bedacht dat mijn hapjes voor onderweg thuis op de keukentafel gebleven waren...
Klaar voor de start (eentje had een originele parkeerplaats gevonden) |
Rit
Goed. De rit dan.67 km meldde de track.
14 man (13 mannen en 1 vrouw) meldden zich aan.
Dit is WOL, dus veel WAWs (meerdere generaties), verrassend veel Orca's (3 stuks), een Quest, een Quest XS, een Strada, een Quattrovelo en een Milan SL. Een mooie variatie dus.
Dit is van het begin van de rit, langs het kanaal van Gent naar Brugge in Vinderhoute.
Ergens onderweg. Indrukwekkend, zo een kleurige sliert velomobielen. Zoals we gewoon zijn, gingen we nergens onopgemerkt voorbij. Bizar toch, dat je desondanks vaak moet horen hoe 'onzichtbaar' zoiets is.
Variatie in vorm, in kleur en in uitzicht. Mango (rood-wit) en Strada net voor me.
De obligate groepsfoto werd tijdens de middagpauze gemaakt.
Het viel Dieter op dat zijn Milan SL toch heel wat lager is dan de andere velomobielen. Het viel me ook op dat de bodemvrijheid ook heel wat lager is. Dat hoorde ik geregeld onderweg (auw).
Toch een mooie fiets, zo'n Quattrovelo. Volgens Brecht ideaal als toerfiets, maar minder geschikt voor woon-werktrajecten, want omdat de romp uit één stuk bestaat, is herstellen bij (zware) schade minder evident. Bij de WAW kun je de neus of staart desnoods vervangen; bij een Orca bestaat de bovenkant uit drie delen; bij Quest, Mango... is er een boven- en onderschaal.
Neen, in Holland raakten we niet. Ook in Vlaanderen staan windmolens.
Quest, Milan SL, WAW en stukje Orca |
Remmen los! Een jaagpad zonder kruisingen is ideaal om 'gas' te geven. Topsnelheid van de koplopers lag daar rond 50 km/u. Hier komt Bart aan met zijn mooi uitgeruste E-Orca (met Magura Big Twin dubbel uitgevoerde schijfremmen).
Een volgend groepje komt eraan.
Anita en Joop sluiten ook aan.
Opvallende voorkant, zo'n Quattrovelo, met die hoog en ver uit elkaar geplaatste koplampen.
Tenslotte mijn rit van die dag.
99,55 km had ik op de teller. Sommigen breiden er nog een flink stuk aan, door van een heel eind verder met de fiets naar Gent te rijden en na afloop ook terug te fietsen. Dieter, met de Milan, reed maar liefst 240 km.
Rendez vous volgend jaar in november in Gent.
De Quattrovelo heeft wel een grote bodemplaat die los kan, dan word de binnenzijde al een stuk beter bereikbaar voor eventuele reparatie.
BeantwoordenVerwijderenMaar natuurlijk ga ik proberen om zonder reparaties door het leven te fietsen.........;-))
Natuurlijk probeer je dat, wie niet... Brecht had recent een aanrijding (de kans daarop is natuurlijk groter in een stad) en merkte toen op dat herstellingen aan het koetswerk minder evident zijn. Dat is inderdaad een sterk punt van de WAW: die taaie aramidevezel maakt hem bijna onkwetsbaar. Wel krassen op de lak; de rest buigt wel, maar breekt amper. De los te maken neus en staart maken die delen ook sneller te vervangen. Zo heeft elk model wel zijn sterktes en zwaktes.
VerwijderenIk wil hem toch nog eens stevig aan de tand voelen ook.
Wat bereikbaarheid van de binnenzijde betreft kent de WAW natuurlijk z'n gelijke niet, en inderdaad is het gebruik van aramide een prima vondst.
VerwijderenMaar bij de Quattrovelo de bodemplaat en smurfenmuts/kap verwijderen is net als bij de WAW slechts een kwestie van wat schroeven losmaken, en dan kun je overal al een stuk beter bij.
Het gemak van de WAW wordt natuurlijk niet gehaald, dat is ook een heel andere fiets. Inderdaad heeft elk model zijn sterke en mindere kanten, het proefrijden in beide fietsen liet voor mij toch de weegschaal doorslaan naar de Quattrovelo.
Ik heb er tijdens ontwikkeling bij Allert nog eens op gewezen, de mogelijkheid van een afneembare neus zoals de WAW maar Allert vond dat een naad op die plek onwenselijk was.
VerwijderenHet kan naturlijk zijn dat een deel van hun inkomsten afkomstig is van gecompliceerd schadeherstel ( vorm neus is lastig mooi te reparern bij destructie ) en ze het risico niet willen lopen dat een derde partij goedkope neuzen gaat fabriceren en hen die inkomsten zal doen mislopen.
Ik vind net als de makers van de WAW minder gecompliceerd schade herstel echter VEEL belangrijker, want ik moet ook vaak door een stad heen en botsrisico met andere fietsers is hoog en daar is geen oplossing voor ( omrijden kan niet eens, de stad vanuit mijn woonlocatie is omgeven door het ijsselmeer )
Dat wil ik ook nog opmerken over jouw opmerking dat jullie nergens ongezien voorbij trokken maar men toch vaak beweert velomobielen niet of laat te zien : je weet net als ik goed dat je frontaal oppervlak klein en laag is - Orca is iets hoger, maar complete motorrijders worden ook over het hoofd gezien - en dat dit een hoog risico oplevert over het hoofd te worden gezien. Dat je van opzij een fors oppervlak hebt telt natuurlijk niet frontaal gezien. En daar, en van achteren komt het hoogste risico vandaan.
Dat moeten "we" nooit vergeten, al vinden "we" de omerkingen belachelijk dat we niet te zien zijn. De waarheid ligt in het midden.
Als motorrijders al onzichtbaar zijn, dan is elke fietser dat ook... En daar is wel wat van aan. Zoals ik onlangs nog antwoordde: een Brits onderzoek dat ik ooit las, wees erop dat hoe meer ervaring een automobilist opgedaan heeft, hoe meer hij het verkeer 'scant' op wat voor hem/haar gevaar oplevert. Een fiets is geen gevaar en wordt dan vaak niet geregistreerd. Daarnaast is het zo dat ons oog met 'sprongetjes' een overzicht maakt. De juiste (wetenschappelijke) term ontgaat me. Het resultaat is dat in die 'scan' blinde vlekken zitten, waar iets zo smal als een fiets (frontaal) of velomobiel (even smal, frontaal) perfect in kan vallen.
VerwijderenAls ervaren velonaut (of motorrijder, of beiden in mijn geval) ga je dus zeer defensief rijden; ga je ervan uit dat alle andere weggebruikers idioten zijn.
@Adri: gelukkig maar dat we verschillende keuzes maken. Mooi ook dat er een steeds gevarieerder aanbod is. De WAW was ook niet mijn keuze, dat werd duidelijk bij het beschreven selectieproces. De Quattrovelo wil ik zeker nog eens grondiger testen dan met enkele rondjes op een skatepiste. En de uitvoering die Fietser.be staan heeft, deed me qua esthetiek de zaak heroverwegen.
VerwijderenO, ja: er zou een QV XL in de maak zijn. Voor grote mensen (> 1,90 m) is de binnenhoogte te beperkt, waardoor er problemen ontstaan tussen knieën en koetswerk.
BeantwoordenVerwijderenHé, da's interessant nieuws Jan!
VerwijderenEn ja, zo'n metallic gekleurde bovenkant ziet er inderdaad fraai uit ;-)
Dat was maar een opmerking tussen neus en lippen van Allert. Ik weet niet of daar op korte termijn concrete plannen voor zijn. Er is al veel volk korter dan 1.90m.
VerwijderenMooi verslag van een prachtige groepstocht. Ik maak het gebrek aan koffie volgende keer goed met croissants!
BeantwoordenVerwijderenZoals jullie wel merkten ben ik wel begeesterd door de Quattrovelo, niet alleen is het een beauty, ik neem ook mijn hoed af voor het technisch vernuft. Voor mij was de voornaamste conclusie de - misschien onspectaculaire - bevestiging dat de huidige topvelomobielen aan mekaar gewaagd zijn; er is meer verschil tussen een snel of luxueus geconfigureerde velomobiel van hetzelfde model, dan tussen de courante modellen onderling.
Ik wil nog even nuanceren dat de Quattrovelo zeker een goede vierseizoenpendelfiets kan zijn. Het is nu eenmaal zo dat de Kevlar WAW de meest 'rugged' is en daarmee ook de zware gebruikers aantrekt: veel steenwegen met hoog risico en agglomeraties, sneller rijders en/of acceleratie-assist... Ik denk dat wie veel kilometers maakt in ons Belgisch verkeer op zeker moment wel iets tegenkomt (en degenen die nooit iets tegenkomen zie ik minder dikwijls terug :-)), ik word dan ook keer op keer gecomplimenteerd dat de WAW iemands leven heeft gered. Dat zal wel voor een confirmation bias zorgen aan mijn kant. Voor landelijke gebieden zal dit minder meespelen. Bovendien is de velomobilist bijna altijd in zijn recht en misschien is het interessanter een nieuwe velomobiel te krijgen van de verzekering dan een nieuwe neus? Dus dat is een afweging die per persoon en per traject moet gemaakt worden, en dat is mijn job eigenlijk.
Objectief is wel dat de enige transmissie die je in een Quattrovelo kan kiezen een derailleurversnellingssysteem is. Dat bolt geweldig en is ideaal voor de toerder (en lichtere pendelaar) maar het zware pendelgerief heeft niet voor niets in 9 op 10 gevallen een Rohloff.
Voor mij persoonlijk benadert dit de ideale toervelomobiel voor alle terrein, en bovendien is ie ook nog geweldig functioneel, mooi en stabiel. Ik ben dan ook een velomobieltoerist. Mocht ik net als een groot deel van mijn clienten grote afstanden fietsen op trajecten, tijdstippen en in weer die en dat ik niet zelf kan kiezen, zou ik zeker voor de koepel en bescherming van de WAW kiezen, en misschien voor de luchtgeveerde eWAW als het echt voor alle dagen is.
Soit, zoveel trajecten zoveel meningen, de ideale velomobiel voor alle omstandigheden zal nooit bestaan maar we krijgen toch een steeds grotere keuze.
Even ter aanvulling, het klopt dat er enkel derailleurversnelling geleverd word, eventueel aangevuld met een Schlumpf Mountain Drive. In een van zijn blogs heeft Allert dacht ik in een reactie geschreven dat er wellicht ook een Pinion leverbaar zal worden. Daar is nog geen datum aangehangen, maar informeren kan geen kwaad. Als iemand echt een Pinion wil zal Allert die uitdaging vast niet uit de weg gaan.......
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenWat ik me zelf nog steeds afvraag omdat ik zelf nog niet in de Quattrovelo gereden heb en ik er ook niet echt informatie over kan vinden, hoe het zit met de performance in vergelijking met een glasvezel Quest en een Carbon Quest. Het is mooi dat deze stabieler is in bochten en meer grip en laadruimte heeft maar als je meer energie nodig hebt om een bepaalde snelheid te rijden dan zou deze voor mij afvallen omdat ik nou net een velomobiel heb gekocht voor de snelheid. Ik gebruik deze ook voornamelijk voor woon werk verkeer, rij nu een zware glasvezel Quest en het zou me tegen vallen als de Quattrovelo nog trager zou zijn en kan ik me ook bijna niet voorstellen gezien deze van Carbon is en ook voorzien is van de laatste technieken en de vorm lijkt me zelfs beter als van de Quest. Het verschil met de Carbon Quest zal dan wel kleiner zijn. Heb zelf wel al proef gereden in een DF en die was toch echt wel extreem veel sneller dan mijn oud beestje, zat zo aan de 50 km/uur tijdens mij testrit. Kan iemand iets meer vertellen over de performance van de Quattrovelo?
BeantwoordenVerwijderenEdward, een tijdje geleden (22 september gepost op FaceBook) hebben de mannen in Dronten een test gedaan met dezelfde banden en onder dezelfde omstandigheden, het verschil in het benodigde vermogen om circa 40 km/u te rijden tussen een carbon Quest en een Quattrovelo was nagenoeg nihil!
VerwijderenDat wil voor mij zeggen dat de bestelde Quattrovelo sneller zal zijn dan de Strada die ik nu rijd, en daarbij ook nog stabieler in de snelle afdalingen. Pure winst dus, en dat hebben we het nog niet eens over het design......☺
Wat dat betreft is het commentaar van Brecht hieronder ook veelzeggend lijkt me.....
Groeten, Adri.
Bedankt voor je reactie, ik verwacht zelf inderdaad ook dat deze sneller zal zijn dan een strada, dat zou best 5 km/uur kunnen uitmaken en plus kun je sneller de bochten nemen waardoor je ook weer wat tijdwinst hebt.
VerwijderenNa een maandje proefrijden zou ik het zo stellen: op een haar na zo snel als een Quest van hetzelfde gewicht. De dikte van een haar kan in de fietswetenschappen wel wat variëren natuurlijk. Getallen ga ik niet noemen want het was koud en ik ben niet geweldig in conditie.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij is de vorm ongeveer even efficiënt, en is de aerodynamische weerstand recht evenredig met het verplaatste volume (kammstaart meegerekend). Ik ben eens benieuwd naar de zeilkracht, daar zie ik in theorie wel grotere verschillen mogelijk. Rolweerstand is gelijk want functie van banden en gewicht, niet van aantal wielen.
Qua snelheid zit de Quattrovelo in hetzelfde ballenpark als de Quest en WAW, wil je sneller moet je lichter (carbonWAW, carbonQuest enz) en/of kleiner gaan(DF, XS, MilanSL). It's all very simple really.
Bedankt voor je reactie, het is inderdaad momenteel moeilijk om dit te beoordelen met de kou, ik rijd nu met mijn Quest ook veel langzamer en het schiet allemaal niet op :-) ben blij als het weer 15 graden of hoger is want ik rijd nu op mijn snelle stukken zeker wel 4 tot 5 km/uur langzamer. Wil zelf binnekort ook en keer proefrijden in de Quattrovelo om te zien ofdat het wat is voor mij, Heb wel al een keer zonder body gereden toen ze deze nog aan het ontwikkelingen waren en dat was erg leuk, voelde toen echt aan als een kart.
Verwijderen... en nog even opmerken dat je minder moet vertragen in de bochten :-).
BeantwoordenVerwijderenVoor wie het Frans machtig is, is dit een leuk forum, met in de link informatie van een Franse (enfin, Bretoense) QV-rijder: http://velorizontal.bbfr.net/t21269p475-pederrodek-skoul-ar-pevarzek
VerwijderenAls je geen Frans begrijpt, zeggen de beelden ook al veel. 104 km/u met de QV, dat zegt al wat over het potentieel...