De aanleiding
"ORTLIEB Ligfietstassenset in de aanbieding!", kwam ik ergens tegen. Dat leek me wel wat.Met die Seiran had ik een probleem: op de bagagedrager past wel het Agu Yamaska Rackpack - dat gebruik ik voor bijvoorbeeld woon-werk, omdat de spulletjes er net in passen - of één of twee lowrider-tassen (Ortlieb Sportpacker Plus), maar dat is het dan.
Dat maakt dat de bagagecapaciteit van de Seiran, tenminste in de huidige configuratie, erg beperkt is.
'Ho, wacht eens,' hoor ik je zeggen. 'Je hebt toch al geschreven over een set Radical M banaantassen die je in de E-Orca gebruikt? Dat zijn toch ligfietstassen!'
Dat klopt, maar ze zijn niet geschikt voor de Seiran zoals die erbij staat. De Radical tassen zijn behoorlijk slap en hangen naar binnen. De rechtertas komt onvermijdelijk tegen de ketting en dat is niet iets wat je wil. Ook omdat de tas smerig wordt op die manier, maar vooral omdat de ketting er in de kortste tijd doorheen zal schuren.
Challenge (nu Elan) heeft er wel een oplossing voor: een reisbagagedrager (voyager rack), waar ofwel banaantassen ofwel twee sets fietstassen aan kunnen gehangen worden. € 170 kost die en dan moet hij nog verzonden worden.
Een oplossing die iemand me vorig jaar op Cycle Vision voorstelde: een koord aan de handgrepen vastmaken en de tassen zo, via de neksteun, omhoog houden. Dat blijkt te werken, maar enkel indien de tassen helemaal vol zitten. Ook niet ideaal. Wel goedkoop, maar omslachtig. En ja: ik heb het geprobeerd, maar het voldeed weer niet.
Nazca heeft een soort lowriders om op de bagagedrager te bevestigen, maar het is niet zeker of dit wel kan op de Challenge bagagedrager.
Foto: Nazca ligfietsen |
De Radical banaantassen zijn wijd verspreid onder ligfietsers. Ze zijn ruim, goed hanteerbaar, flexibel wat de bevestiging betreft, degelijk en licht. Ze zijn ook slap - daardoor niet zomaar te gebruiken op de Seiran - en niet waterdicht... Of je ze prima vindt, hangt af van wat je prioriteiten zijn voor fietstassen. Er zijn echter amper alternatieven.
Nu merkte ik dat M5 de Ortlieb ligfietstassen aanbiedt voor € 189. Dat is amper meer dan wat de Challenge bagagedrager kost. Ze beschikken over een stijve rug - waardoor ze niet naar binnen gaan hangen (de bagagedrager verhindert dat) - en zijn absoluut waterdicht. De keerzijde voor de Orlieb-kwaliteit is dan weer het gewicht. Waar de Radicals 1 kg wegen, brengen de Ortliebs 3 kg op de weegschaal. PVC gecoat Cordura, QL2 bevestigingen en wat extraatjes leiden tot dat gewicht.
Maar ze heten degelijk te zijn en lijken een prima oplossing voor de Seiran, dus dat was meteen een goede aanleiding om eens tot in Middelburg te rijden.
Naar M5
Omdat ik onderweg nog een volumineus pak wilde afleveren, zat een fietstochtje tot daar er niet in. Het werd dus een combinatie: met een geleende auto (Dacia MCV), waar de Seiran netjes in past, reed ik tot Breskens. Daar bleef de auto de hele dag staan.Met de ferry ging het naar Vlissingen en dan volgde een 'rondje Walcheren', met M5 en Middelburg op het programma.
Leaving Breskens (en ja: het was grijs en somber) |
Eenzame Seiran op de ferry |
Passen bij Bram Moens (M5) |
Ortlieb ligfietstassen
Ze zijn ruim...Seiran 24 met de nieuwe Ortlieb ligfietstassen |
De tassen van wat dichterbij |
Probleempje: ze wrijven tegen de achterbrug |
Nog niet optimaal
Er zijn toch nog wat problemen, die bizar zijn voor een 'toerfiets':- door de korte bagagedrager komen de tassen tegen de achterbrug, waardoor lakschade zal ontstaan.
- het grootste probleem: het 'dayrack' kan amper 12 kg dragen!
Dat tweede probleem ontdekte ik pas dit weekend. Zal het dan toch het voyager rack moeten worden? Alleen: daarvan vond ik het draagvermogen niet terug. Het is niet zo dat ik er een vrachtwagen van wil maken, maar denk eens aan boodschappen: je zit snel aan die grens van 12 kg! De lowriderbeugels van Nazca doen niets aan het draagvermogen van de bagagedrager. Het zou dus wel eens kunnen dat ik toch de uitgave zal moeten doen om dat dure rek te kopen.
Bij het meten en instellen van de tassen stuitte ik alweer op een ergernis met de Seiran: het verdomde ding wil niet blijven staan! Challenge heeft er wel een standaard voor, maar die wordt op de achteras vastgezet. Een fiets met een standaard op die plek heeft de neiging rond zichzelf te gaan draaien... En zonder standaard moet je de fiets telkens ergens tegen kunnen parkeren.
Het wordt even afwachten of de Ortliebs de verwachtingen zullen inlossen. Dat laat ik nog wel weten.