Dat betekent dat een aantal spelregels veranderd zijn. Voor de gewone pedelecs verandert er niets, maar voor de andere wel.
Zo is er een categorie bijgekomen: pedelecs tot 25 km/u met maximum 1000 W motor. Dat lijkt me praktisch, bijvoorbeeld voor transport- en bakfietsen. Met een flinke lading is 250 W een beetje weinig.
Het belangrijkste is echter dat er nu duidelijkheid is rond de speed-pedelec. Voordien bevond die zich in een grijze zone; nu is er veel meer duidelijkheid. Helaas is het geen gunstige regeling!
Een speed-pedelec is vanaf nu een bromfiets (klasse P). Dat heeft consequenties voor de plaats op de weg. Blijkbaar wordt 'tot 45 km/u' gezien als 'rijdt altijd 45 km/u', terwijl in de praktijk 30 à 35 veel meer toegepast wordt. Die snelheid is er om vooral twee redenen:
- veel speed-pedelecs beschikken over een 350 W motor en daarmee is het hard werken om 45 te rijden. Dat hou je niet lang vol.
- sneller rijden vraagt veel van de accu. Het verschil in autonomie tussen 35 en 45 is groot en vaak weegt die hogere snelheid niet op tegen de tijdswinst.
In België is er daarnaast een mogelijke 'fietsvergoeding': de werkgever mag tot 22 cent per kilometer fietsvergoeding uitbetalen. Belastingsvrij. Dat is een mooie regeling die aanzet tot fietsgebruik. Niet alleen verdien je 22 cent/km door naar het werk te rijden, maar daar bovenop bespaar je nog eens flink op de autokosten (indien je een auto hebt) met elke niet gereden kilometer!
Maar: omdat de speed-pedelec nu een bromfiets is, vervalt dat recht op fietsvergoeding...
Riese und Müller Charger Touring HS |
Het gevolg: pakweg een HP Velotechnic Scorpion FS 45 is in België plots compleet illegaal, zelfs indien er het Duitse gelijkvormigheidsattest bij geleverd is! Hoe het nu zit voor iemand die bijvoorbeeld vanuit Duitsland door België naar Frankrijk wil rijden met zo'n fiets, dat is volstrekt onduidelijk (voor mij).
Daarnaast bevat de Europese wetgeving hierrond een aantal uitzonderingen, die maken dat de fabrikanten van ondersteunde trikes en velomobielen aan andere voorwaarden moeten voldoen. Dit is behoorlijk ingewikkeld en voor interpretatie vatbaar, maar duidelijk anders dan wat de wetgever er hier van maakte.
Indien oom agent je op de openbare weg tegenhoudt met zo'n trike (of velomobiel), mag je wel schermen met de Europese wet, maar die is zo complex en wellicht niet gekend, dat je waarschijnlijk je voertuig aan de kant zal moeten zetten.
Kort door de bocht: blijkbaar willen onze wetgevers dat we geen speed-pedelecs gebruiken, maar weer in de auto stappen? En waarom staat expliciet die beperking tot twee wielen in de wet? Wat is de reden daarachter?
Bijkomend gevolg: mensen met een bepaalde beperking die wel een speed-pedelec willen, zoals die Scorpion, worden gediscrimineerd.