Het is al lang stil op de blog... Dat wil niet zeggen dat ik niet meer fiets, maar wel dat er eigenlijk weinig te vertellen valt.
Vorig jaar, 13 maart 2020, ging België voor de eerste keer in lockdown. Telewerken werd de norm. Restaurants en cafés gingen dicht. Geen terrasjes meer. Telewerken, dus geen woonwerkverkeer meer. Gedaan met genieten van de dagelijkse ritten.
Lockdown en die was 'niet essentiële verplaatsingen niet toegestaan'. Geen ritten met de ligfietsers meer. Je kon niet naar een bijeenkomst rijden en je mocht niet in groep rijden. De grenzen gingen dicht (dat zijn ze nog altijd) en verre ritten waren quasi onmogelijk.
We zijn een jaar verder en op wat bijsturingen na is de situatie ongewijzigd. Het C-virus waart nog steeds rond; we wachten op vaccinaties; we wachten op het moment dat weer meer mag en kan.
De Orca komt niet vaak meer van stal; de trike ook niet. De focus is - soms noodgedwongen - verschoven: werken in de tuin, knutselen, andere projecten die primeren. De situatie is veranderd, zowel maatschappelijk, professioneel als persoonlijk. Blogs zijn ook niet meer zo relevant; het medialandschap evolueert continu. Instagram, Facebookgroepen...
Er zijn tal van redenen, maar de essentie is dat er niets meer gebeurt met de blog. Ik sluit die niet af, maar druk op de pauzeknop. Misschien wordt dat een stopknop, wie weet. Niet stoppen met fietsen, maar stoppen met bloggen.
De blog blijft, want op de technische pagina's is wel nuttige informatie te vinden. Ook die is gedateerd: eerst evolueerde de Orca op een aantal vlakken en uiteindelijk werd de productie gestopt. De blog is dus tegelijk een tijdsopname, die een schitterend gemaakte velomobiel als voornaamste onderwerp heeft die je niet nieuw meer kan kopen. Het einde van een tijdperk.
O, ja: ook de Thorax Tangens rijdt nog steeds even heerlijk, hoewel die dateert van nog verder in het verleden: vermoedelijk is die in 2004 gebouwd. De factuur van de eerste eigenaar dateert van 2005, maar het ging om een toonzaalmodel. De Tangens wordt al lang niet meer gemaakt (er zijn er nooit veel geweest) en zelfs Thorax heeft opgehouden te bestaan.
Mijn Heinzmann 'bukker' is een hybride geworden: de Heinzmann naafmotor is er vorig jaar in mei uit gehaald. Ik heb die vervangen door een Tongsheng TSDZ2 middenmotor. Dat is over een lange tijd zowat de enige wijziging aan mijn fietsen. Wat goed is, hoef je niet aan te passen.
Het ga jullie goed. Wellicht, hopelijk, zie ik velen van jullie nog bij één of ander treffen, tijdens één of andere rit.