Praktisch is het ook niet haalbaar, want ik heb al een hele poos geen auto meer. Even een auto gebruiken kan wel, maar het blijft wringen, dus dat doe ik niet. Uit principe.
De keerzijde is natuurlijk dat er soms leuke ritten aan me voorbij gaan, omdat het onbegonnen werk is om aan het startpunt te raken.
Zo plannen enkele medeliggers uit het verre West-Vlaanderen, tegen de Franse grens aan, een rit langs het front van de 1ste wereldoorlog. Ze volgen de "Lichtfrontroute": een route langs het front van eind 1914.
Dat lijkt me wel wat: dat front spreekt tot de verbeelding, de familieroots liggen in West-Vlaanderen (en eigenlijk zelfs in Frans-Vlaanderen, maar dat is van veel langer geleden, zoals in: enkele eeuwen geleden) en de streek is een bezoek waard. Alleen: ook nu ligt het startpunt op bijna 100 km van huis en het eindpunt nog een eind verder. Da's niet haalbaar.
Maar: datzelfde weekend en startend op donderdag vindt ook het jaarlijkse "Oostende voor anker" plaats. Op die dagen komen grote en kleine oude stoom- en zeilschepen samen in Oostende. Da's ook een verplaatsing waard, voor wie van oude schepen houdt.
En zo puzzel ik een rit samen:
- op donderdag (vandaag dus) naar Oostende rijden, met een ommetje om een eindje kust mee te pikken.
- Op zaterdag dwars ik West-Vlaanderen: van Oostende, over Westende, langs Diksmuide naar Heuvelland (dat zijn naam niet gestolen heeft). Als het even kan, wil ik de Kemmelberg bedwingen met de Orca.
Dat wordt wellicht de allereerste Orca die dat doet.
- Zondag volgt dan de Frontroute met de Gentse Liggers.
- Maandag rij ik van Oostduinkerke (Belgische kust, tegen de Franse grens aan) naar huis terug.
(en dinsdag ben ik weer op het werk)
Deze keer wordt niet gekampeerd. Omdat er veel familie in de streek woont, kan ik telkens ergens overnachten. Enkel in Heuvelland kan dat niet en daar is dan maar een B&B geboekt, die me aanbevolen werd door medeblogger Ronny.