Vroeger - dat is tot enkele jaren geleden - gebruikten we een schitterende fietskar: een
Kid Car Combi.
|
KidCar Combi |
Door omstandigheden - zoals dat heet - heb ik die niet meer in bezit. Sinds een tweetal jaren is hiervoor een
Croozer Cargo in de plaats gekomen.
Op die manier kan ik twee karren vergelijken. Daarbij moet ik bemerken dat dit niet helemaal objectief is, omdat de ervaringen met de KidCar uit het geheugen gediept moeten worden en dus wat gekleurd kunnen zijn.
Concept en constructie
Qua transportvolume zijn ze vergelijkbaar: in allebei kun je mooi twee vouwboxen of kratten kwijt. Dat betekent toch behoorlijk wat boodschappen. Doordat beiden met een doek afgedekt worden, kan er nog wat bovenop ook.
De wielgrootte is ook identiek: 16 ". Maar waar de Kid Car gebruik maakt van kunststof wielen, voorzien op zijdelingse belasting (in bochten blijft een tweewielige aanhangwagen horizontaal in tegenstelling tot een fiets), zitten op de Croozer gewone spaakwielen. Die laatste zijn van de goedkoopste soort: de lagers zitten erop geperst en kunnen niet bijgeregeld worden. De kar wordt slechts sporadisch gebruikt en staat voor de rest droog in de garage. Toch zijn beide velgen al geroest en ook op de naven zijn roestsporen te bespeuren !
Om op te bergen, kun je bij de Kid Car de wielen en de dissel verwijderen en in de bak leggen. Die werd in de garage verticaal gestald. Een voordeel van de Croozer is dat je die helemaal op kunt vouwen tot een echt compact pakket. Op vijf minuten monteer je de kar of haal je die weer uit elkaar.
Het concept verschilt erg veel: de KidCar heeft een aluminium frame, een dikke multiplex bodem, kunststof wanden (met ingebouwde spatborden) en een behoorlijk stevig dekzeil. Ook de dissel is in aluminium uitgevoerd en wordt door middel van een kogelkoppeling aan de fiets bevestigd.
|
koppeling KidCar |
De Croozer is opgebouwd rond een stalen frame (roestgevoeliger), de bodem is veel lichter van constructie - de dikte hiervan heb ik niet gemeten -, de wanden zijn van textiel, gespannen rond een buizenconstructie, er zijn geen spatborden voorzien, de dissel is ook van gelakt staal en de koppeling is ook minder gesofisticeerd.
|
koppeling Croozer |
De buizenconstructie van de Croozer heeft ook voordelen: het is makkelijker om grotere objecten vast te leggen. Zo reed ik deze zomer met een grote compressor erin. Die kon ik met riemen of elastieken vastmaken aan de buizen. Bij de KidCar is zoiets dan weer niet mogelijk.
Praktijk
Allebei gebruiken ze een lage dissel, die aan de achteras bevestigd wordt. Het voordeel van dit principe is dat bij het remmen de fiets niet omhooggeduwd wordt en dat de dissel niet in de weg zit van fietstassen of materiaal op de bagagedrager.
Wat rijgedrag betreft, zeker leeg, is er naar mijn ervaren een groot verschil in stabiliteit: de Croozer is al twee keren overkop gegaan door in de bocht een oneffenheid (stoeprand, verhoging, ...) te raken. Met de KidCar maakte ik dat nooit mee. Naar rolweerstand merkte ik weinig verschil. Het belangrijkste is dat er voldoende druk zit in de banden.
Het dekzeil van de KidCar is dikker, steviger en absoluut waterdicht. Hierin is de Croozer duidelijk de mindere ! Ook de bevestiging ervan is eenvoudiger, maar minstens even goed: bij KidCar wordt het zeil met vier elastieken vastgelegd. Dat gaat heel snel en zorgt ervoor dat je de kar ook wat hoger kunt laden. Bij de Croozer leg je het zeil vast met stroken velcro, die je rond de buizen legt. Dat moet dus wat nauwkeuriger gebeuren.
Veiligheid
De KidCar heeft een felgeel dekzeil, de Croozer een grijs. Daar hoeft dus geen tekening bij gemaakt te worden. Doordat de KidCar kunststof wanden heeft, kon ik er makkelijk een achterlicht op batterijen op monteren (met sensor). Dat is onmogelijk bij de Croozer; daar ben je beperkt tot de meegeleverde reflectoren, of je moet al aan het knutselen gaan met de "bumper": een stalen buis achteraan.
Het feit dat de Croozer twee keren overkop ging, is ook niet echt vertrouwenwekkend. Ondertussen ga ik wat langzamer door de bochten, nauwkeurig een vlak traject volgend. Sindsdien loopt het wel goed.
Conclusie
Tja, er is een aanzienlijk prijsverschil: de Kid Car kost € 350, de Croozer € 180. Het verschil is dus aanzienlijk.
Voor mij is het duidelijk dat de KidCar een compromisloze fietskar is - alles moest gewoon heel goed zijn -, terwijl Croozer duidelijk keuzes gemaakt heeft die de prijs moesten drukken. Kwalitatief is er bijgevolg een merkbaar verschil. Of dat de moeite is, moet je voor jezelf uitmaken.
De praktijk wijst uit dat die keuze samenhangt met de mechanische kwaliteit en het gekozen materiaal. Voor het rijgedrag maakt het minder uit (misschien had ik gewoon geluk dat de KidCar nooit omging). Ik heb wel de indruk dat de Croozer veel harder slijt. Hij gaat wellicht een hele poos mee, maar voor intensief gebruik lijkt de KidCar me meer geschikt en die zit gewoon veel steviger in elkaar.
Fietsersbond Nederland
testte een poos geleden een aantal karren en zij verkozen de KidCar tot beste.
O ja: het zijn in mijn ogen beide boodschappenkarren. Dat is ook waarvoor ik de Croozer gebruik. Ermee reizen zal ook wel lukken, maar dan moet je wel rekening houden met de flink hogere rolweerstand.