Dat betekent dat een aantal spelregels veranderd zijn. Voor de gewone pedelecs verandert er niets, maar voor de andere wel.
Zo is er een categorie bijgekomen: pedelecs tot 25 km/u met maximum 1000 W motor. Dat lijkt me praktisch, bijvoorbeeld voor transport- en bakfietsen. Met een flinke lading is 250 W een beetje weinig.
Het belangrijkste is echter dat er nu duidelijkheid is rond de speed-pedelec. Voordien bevond die zich in een grijze zone; nu is er veel meer duidelijkheid. Helaas is het geen gunstige regeling!
Een speed-pedelec is vanaf nu een bromfiets (klasse P). Dat heeft consequenties voor de plaats op de weg. Blijkbaar wordt 'tot 45 km/u' gezien als 'rijdt altijd 45 km/u', terwijl in de praktijk 30 à 35 veel meer toegepast wordt. Die snelheid is er om vooral twee redenen:
- veel speed-pedelecs beschikken over een 350 W motor en daarmee is het hard werken om 45 te rijden. Dat hou je niet lang vol.
- sneller rijden vraagt veel van de accu. Het verschil in autonomie tussen 35 en 45 is groot en vaak weegt die hogere snelheid niet op tegen de tijdswinst.
In België is er daarnaast een mogelijke 'fietsvergoeding': de werkgever mag tot 22 cent per kilometer fietsvergoeding uitbetalen. Belastingsvrij. Dat is een mooie regeling die aanzet tot fietsgebruik. Niet alleen verdien je 22 cent/km door naar het werk te rijden, maar daar bovenop bespaar je nog eens flink op de autokosten (indien je een auto hebt) met elke niet gereden kilometer!
Maar: omdat de speed-pedelec nu een bromfiets is, vervalt dat recht op fietsvergoeding...
Riese und Müller Charger Touring HS |
Het gevolg: pakweg een HP Velotechnic Scorpion FS 45 is in België plots compleet illegaal, zelfs indien er het Duitse gelijkvormigheidsattest bij geleverd is! Hoe het nu zit voor iemand die bijvoorbeeld vanuit Duitsland door België naar Frankrijk wil rijden met zo'n fiets, dat is volstrekt onduidelijk (voor mij).
Daarnaast bevat de Europese wetgeving hierrond een aantal uitzonderingen, die maken dat de fabrikanten van ondersteunde trikes en velomobielen aan andere voorwaarden moeten voldoen. Dit is behoorlijk ingewikkeld en voor interpretatie vatbaar, maar duidelijk anders dan wat de wetgever er hier van maakte.
Indien oom agent je op de openbare weg tegenhoudt met zo'n trike (of velomobiel), mag je wel schermen met de Europese wet, maar die is zo complex en wellicht niet gekend, dat je waarschijnlijk je voertuig aan de kant zal moeten zetten.
Kort door de bocht: blijkbaar willen onze wetgevers dat we geen speed-pedelecs gebruiken, maar weer in de auto stappen? En waarom staat expliciet die beperking tot twee wielen in de wet? Wat is de reden daarachter?
Bijkomend gevolg: mensen met een bepaalde beperking die wel een speed-pedelec willen, zoals die Scorpion, worden gediscrimineerd.
Jammer dat die wet zo mislukt is in plaats van er iets goeds van te maken. Val jij met de eOrca niet in de illegale categorie van snelle ondersteunde driewielers?
BeantwoordenVerwijderenDe speed-pedelec mag in België wel uitgerust zijn met een motor tot 4000 W, dan is het volhouden van die 45 km/u al wat makkelijker lijkt me?
BeantwoordenVerwijderenDe 1000 W motor tot 25 km/u is inderdaad een mooie aanvulling, zou ook in een velomobiel geplaatst kunnen worden.
Verder is het zeker jammer dat speed-pedelecs expliciet met 2 wielen uitgerust moeten zijn, vreemde wending eigenlijk, dat concept is ook prima voor 3 of 4 wielige fietsen.
Jan, hier de Vlaamse site met uitleg en hier worden driewielige (speed-) pedelecs wel genoemd: https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/elektrische-fietsen. Het is zoals Adri zegt dat er speed pedelecs zijn tot 4000 W (tot 45 km/u) en dan is het een "gemotoriseerde fiets" bij twee- of meerwielige (dus ook vier zoals bij de quattrovelo). Pedelecs tot 35 km/u vallen er dus tussenin en dus zal er vermoedelijk een splitsing volgen in dat grijze gebied: of 25 km/u (ca 30km/u zoals bij snorfietsen de zgn. constructiesnelheid) en 45 km/u waar ikj met mijn ligfiets achter gereden heb en dus wel degelijk meer dan 40 km/u rijden op een fietspad in de bebouwde kom.
BeantwoordenVerwijderenDriewielige (speed-)pedelecs vind ik daar niet tussen. Er staat namelijk 'Dit is een rijwiel (met twee wielen)' bij de speed-pedelec. Zodra je elektrisch ondersteunde voertuig (ondersteund) sneller kan dan 25, mag het niet meer dan twee wielen hebben. Onbegrijpelijk.
VerwijderenHoe het moet met bijvoorbeeld een ondersteunde ligfiets die sneller kan, is ook niet duidelijk: ik zie pakweg Nazca geen COC (gelijkvormigheidsattest) leveren bij aankoop. Dat is te duur voor zo'n zeldzaam product.
Jan,
BeantwoordenVerwijderenDat is inderdaad een lacune in de wet, terwijl het in de wegcode wel degelijk wordt vermeld bij bromfiets bij punt 2.17: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/100-art2 . Bij klasse B is er sprake van drie- en vierwielers zoals bijvoorbeeld scootmobielen met elektrische aandrijving tot 4 kW. De speed pedelec wordt daar inderdaad vermeld als tweewielig rijwiel. Dus trikes met elektrische ondersteuning tot 4 kW behoren dan tot de bromfietsen type B onafhankelijk of ze wel of niet met pedalen mede aangedreven worden. Ik denk dat ze dat beter kunnen veranderen, want dan verlies je de uitzonderingspositie van speed pedelecs, namelijk dat je geen verzekering moet hebben als hij niet zonder trapondersteuning kan rijden en dat je een ventilerende fietshelm kunt gebruiken.
Daar bovenop lijkt het me niet evident om zo'n voertuig te laten voldoen aan de eisen die aan een bromfiets gesteld worden. Technisch is dat een andere categorie. Praktisch voorbeeld: bij 'de ligfiets' in Gent staat al enkele jaren een Scorpion met Duitse homologatie. Ze zijn er nog niet in geslaagd die in België als bromfiets te laten inschrijven...
VerwijderenLijkt me toch sterk dat als ik met Nederlands kenteken op een driewielige speed pedelec door België rij, dat mijn voertuig, dat volgens de Nederlandse wet de weg op mag opeens 'illegaal' in België is. Voor de Nederlandse wet is het gewoon een brommer. Het lijkt me in België overigens geen nadeel dat je niet meer op het fietspad mag. Op weg naar Maasmechelen keek ik jaloers naar het gladde asfalt voor auto's vanaf mijn afbrokkelende fietsstrook. In Nederland vind het ik het ook geen nadeel: fietspaden binnen de bebouwde kom zijn er nauwelijks en als ze er zijn, zijn ze smal en druk.
BeantwoordenVerwijderenBelle,
Verwijderenin de eerste plaats staat in de Belgische wegcode 'een rijwiel MAG op het fietspad', wat in de praktijk geïnterpreteerd wordt als 'de aangewezen plaats is op de rijweg', maar dat is natuurlijk afhankelijk van de maximale snelheid op die rijweg.
Ten tweede: ik vermoed dat de Nederlandse regering heel binnenkort ook die Europese wetten zal omzetten naar nationale wetgeving. Ik ben benieuw wat er dan zal worden van jullie nu als bromfiets erkende trikes. In België is er de nieuwe 'klasse S' voor speed-pedelecs, maar om onbegrijpelijke redenen beperkt tot twee wielen.
In de praktijk denk ik dat je weinig problemen zal ondervinden indien je ons landje doorkruist. Je bent er trouwens op één dag helemaal door.
En nu is het 2018. Ik hoor vandaag van mijn fietsenwinkel dat er terug onduidelijkheid is rond de nummerplaten. Het zal nog wel even duren eer alles bij wet geregeld is.
BeantwoordenVerwijderen