Dit is een logisch vervolg van wat ze nu maken: minder HPV, maar wel voor een breder publiek.
Ze zijn niet de enigen die in die richting denken. Leo Visser (Alligt) is er ook mee aan het experimenteren.
Foto: Alligt |
Foto: Podbike.com |
Die voertuigen zijn geen velomobielen meer of toch niet in de traditionele zin. Ze groeien naar de Twike toe, die meer een elektrische auto dan een velomobiel is: groter, veel zwaarder, veel duurder en sneller, maar wel nog altijd met pedalen.
Twike 4 (foto: Wiki commons) |
Neen, je kunt er niet met 4 of 5 in, maar als je weet dat de gemiddelde bezetting van een auto iets meer dan 1 persoon is, is dat geen bezwaar.
Nu hoor ik dit op het werk veel te vaak: 'ik weet het: ik zou beter met de fiets komen, maar...' Dergelijke voertuigen zouden veel van de klassieke bezwaren kunnen opvangen en tegelijk een hoop van de verkeersellende oplossen. Dat zal niet van vandaag op morgen gebeuren en ook niet zonder slag of stoot. Er zal geopperd worden dat dit gevaarlijk is (voor mij zijn auto's het gevaar, niet velomobielen, speed-pedelecs en dergelijke), dat de infrastructuur er niet op voorzien is, dat dit geen 'echte' velomobielen zijn... Velen willen ook geen voortrekkers zijn en doen liefst hetzelfde als alle anderen. Voor de fabrikanten wordt het dus zaak om dit goed in de markt te kunnen zetten. En dan is het probleem dat er geen belangengroep achter zit, zoals achter de auto-industrie, die hier al ruim een eeuw ervaring mee heeft. Er zijn dus heel wat uitdagingen; heel wat obstakels te overwinnen. Toch lijkt hier een trend te ontstaan.
We moeten dus naar een andere mobiliteit toe. Eénpersoonsvoertuigen kunnen in veel gevallen volstaan. Moet je toch met meer personen de baan op, dan kunnen deelauto's die nood opvangen. Stel je voor hoeveel plaats er op de wereld vrij komt als het aantal auto's sterk zou dalen. Niet enkel minder (drukke) wegen, maar ook minder parkeerplaatsen. Meer speelruimte, meer plaats om elkaar te ontmoeten, meer groen... Minder ongevallen, minder vervuiling en dus gezondere mensen...
Eigenlijk offeren we veel op om toch maar met de auto te kunnen rijden of in de praktijk vaak om ermee in de file te staan.
Niets aan toe te voegen Jan, prima omschreven! Het enige waar ik wat met gemengde gevoelens naar kijk is de breedte van de trapas, de Q-factor lijkt me voor een oude "racer" als ik veel te groot......
BeantwoordenVerwijderenMaar daar zal ook wel een mouw aan te passen zijn, dit hele gebeuren staat nog aan het begin van de ontwikkeling.
Ik zie toekomst voor dit soort voertuigen, het moeilijkste zal zijn de mensen zover te krijgen dat ze de auto laten staan ten faveure van dit soort voertuigen, en dat zal nog niet meevallen vrees ik.......
Tja, die Q-factor... Op foto's moeilijk te beoordelen, maar het lijkt me dat de meeste trapasmotoren een grotere breedte hebben dan deze. Bij de fabrikant vond ik niet meteen maten voor de generator, dus het blijft gissen.
VerwijderenNa decennia hersenspoelen - 'mijn auto, mijn vrijheid', weet je wel - is zo'n omslag niet direct te realiseren. Ik heb wel de indruk dat de opinie stilaan verandert, maar het vraagt tijd. Veel tijd...
Ik ben bijzonder onder de indruk van die Twike 4 ! Lijkt me wel echt een voertuig voor op de autoweg. Kan raar klinken maar verlies van mogen rijden op een fietspad heeft ook nadelen. ( voor mij in ieder geval )
BeantwoordenVerwijderenMaar ik wist niet dat er al zoveel vorderingen waren gemaakt op generator-motor aandrijving dat dat echt toegepast kan worden voor fietsers, gezien de verliezen waar je mee te maken hebt.
Ik neem aan dat een accu die verliezen moet compenseren, maar dat is ook weer geen nadeel tegenover e-assist fietsen nu die je toch ook moet opladen.
Goede ontwikkeling allemaal, ik juich dat ook toe. Aan de ene kant kom ik prima vooruit met ene puur mensaangedreven velomobiel. Maar ik denk dat ik vaker an langer zou rijden als die electrisch was ondersteund en een hogere gemiddelde snelheid zou halen. Vooral het minder transpireren lijkt me een hele uitkomst voor mensen die woon-werk verkeer willen rijden in een (halve) fiets.
Ik meen dat je in veel gevallen niet mag spreken van generator-aandrijving. Het is de energie uit de accu die de motor aandrijft. Via de generator laadt je die accu dan weer bij. Eigenlijk is dat niet zoveel anders dan bij een elektrische fiets of speed-pedelec: daar is het eindvermogen de optelsom van wat de motor levert en wat je zelf opbrengt. In beide gevallen betekent dit hoe meer vermogen je zelf levert, hoe groter de autonomie wordt (of hoe sneller je vooruit raakt).
VerwijderenJa inderdaad, vooral dat zweten op de rug is vervelend. Dat er daar nog niet een kant-en-klare oplossing voor is. Zo bijster moeilijk moet het toch niet zijn om een flinke luchtstroom langs de rug te leiden.
VerwijderenFlevobike gebruikt een zitje met spanzitting. Ventileert lekker ;-)
VerwijderenMaar stroomt er dan ook nog wat lucht langs die zitting? Als je in twee uur 60 km wegtrapt met een katoenen shirt aan, heb je dan geen natte rug?
VerwijderenDe proefrit die ik in een Orca heb gemaakt is te lang geleden, te kort en in warmer weer (en in verkeerde kleren) dan waar ik tot nog toe in m'n recent aangeschafte Mango+ in heb gereden om op dat punt een eerlijk vergelijk te maken voor mij. Ik kan me wel herinneren dat m'n broekriem flink in m'n onderrug drukte.
Er stroomt wat lucht langs, maar niet veel. Het is vooral een open leuning. Dat is een heel verschil met de kuipzitjes in andere velomobielen, met eigen voor- en nadelen. Je zou eigenlijk een regelbare luchtstroom moeten hebben: vrieslucht langs je rug in de winter lijkt me ook niet helemaal wat je wil ;-)
VerwijderenJa, uiteraard regelbaar. Maar met 8 graden buiten 's ochtends... kom maar met die koude lucht langs m'n rug!
VerwijderenMet regen koelt het wel veel beter, voornamelijk op het hoofd.
Gisteren had ik bij de stoplichting nog last van beslaande spiegels als ik stil kwam te staan.
Deze morgen in het nieuws, tegen 2060 bestaat de helft van de Belgische gezinnen uit 1 persoon. Het een-persoonsvoertuig heeft dus echt toekomst.
BeantwoordenVerwijderenVanmorgen helaas ook het nieuws: de voorbije tien jaar is het aandeel van de autoverplaatsingen met 6% toegenomen. Ondanks alle jubelberichten boeren de fietsverplaatsingen achteruit :-( Maar dat kan wel positief zijn voor dergelijke voertuigen, die echt een nieuwe klasse lijken te vormen.
VerwijderenHet aantal autochtone minderjarigen is vast nog wel harder afgenomen dan 6%. In allochtone kringen heeft fietsen al helemaal geen 'status', dus die 6% toename voor autoritten verbaasd me dan niet zo veel.
VerwijderenEn zo lang het nog overal stikt van de gemeente ambtenaren die denken dat het normaal is bij elk kruispunt vier haakse bochten over een klinkerpad toe te voegen voor de fietsers...
Bijvoorbeeld gemeente Hengelo (OV); die maakt er echt een puinhoop van. Naastgelegen gemeente Enschede doet die fratsen niet; dat is allemaal asfalt voor de fietsers en geen b*llsh*t met vier haakse bochten bij elke kruispunt, maar gewoon alsmaar rechtdoor.
Ik beweer ook niet dat het eenpersoonsvoertuig er zal uitzien als een Podbike, Twike, Alligt of Flevobike ontwerp. Het kan nog steeds een auto zijn die ze een beetje lichter en kleiner maken en daardoor de files wat compacter (met meer auto's) maakt.
VerwijderenVoor gewoon fietsen is dat helemaal niet interessant. Verliezen generator + verliezen motor = dag dag aerodynamica voordeel, en meer..
BeantwoordenVerwijderenMaar de toepassing in revalidatietechniek zoals op de site van Alligt staat; tja, dat klinkt wel goed.
Het verdwijnen van dat enorme geraas van die ketting zo ook fijn zijn.
Voor gewone fietsen (zonder elektrische ondersteuning) is het inderdaad niet interessant.
VerwijderenZodra je over elektrisch ondersteunde fietsen praat is het wel degelijk interessant, zeker als je aan een speed pedelec (45km/h) denkt. In die gevallen zijn de voordelen groter dan dat kleine beetje extra verlies.
Toevallig hadden we het er vanmiddag op het werk nog over: enkele collega's die een flink eind met de elektrische fiets rijden (geen speed-pedelecs), gebruiken de ondersteuning altijd maximaal. Dan is het elektrische vermogen veel belangrijker dan de eigen inbreng en is dat verlies dus niet zo van belang.
Verwijderen