dinsdag 8 februari 2011

banden alweer

Ongelooflijk, he. Er komt geen eind aan het bandenverhaal.

Tot nu toe testte ik twee types banden uit vooraan. Achteraan ligt nog altijd de originele Kenda Kwest High Pressure om.

Kenda Kwest High Pressure 100 PSI
Om even te recapituleren: toen ik de fiets kocht, lagen er Schwalbe Marathon Plus 35-406 bandjes op vooraan (en de Kenda achterop).

Schwalbe Marathon Plus
Voordelen zijn de quasi onverslijtbaarheid van het loopvlak en de bijna absolute lekvrijheid. Nadelen de hogere rolweerstand (of mindere snelheid voor eenzelfde inspanning) en - bijna enkel op een driewieler (trike of velomobiel) merkbare - mindere laterale weerstand. Dat laatste betekent dat de banden in een genomen korte bocht beginnen uit te breken.

Vorig voorjaar werden deze vervangen door Schwalbe Kojak, in dezelfde 35-406, maar in vouwband-uitvoering.

Schwalbe Kojak
Kojaks zijn slicks, waarvan meestal gezegd wordt dat ze het enkel goed doen op droog, vlak wegdek. Wel: de Kojaks maalden niet om regen of sneeuw, modder of gravel. De zijdelingse grip was spectaculair veel beter: een bocht op twee wielen nemen is absoluut geen probleem en de bochtensnelheid kon véél hoger. De rolweerstand was ook merkbaar lager (meten deed ik niet, dat laat ik aan Wim Schermer over), wat maakte dat de gemiddelde snelheid voor de woonwerkverplaatsing zo'n 2 à 3 km/u hoger lag, of zo rond de 8 %. Dat is dus de moeite, want het scheelt wel wat in tijd.

Helaas heeft de medaille ook een keerzijde: om de haverklap lek (ondanks de bandendruk van 7,5 bar) en heel onrustig sturen, wat erg vermoeiend is. Lek betekent zowel doorboringen als snakebites. Dat laatste kan ook aan de velgen liggen, da's moeilijker te vergelijken. In elk geval zijn de Marathon + op dat vlak veel betrouwbaarder.

De Kojak is duidelijk ook ontwikkeld met een zo laag mogelijke massa in het achterhoofd, dus de wangen zijn flinterdun. Er ligt niet meer dan een vliesje op het canvas (of wat er ook gebruikt mag worden) en dat raakt héél snel beschadigd. In het loopvlak zijn op goed een half jaar heel wat putjes en sneetjes te vinden. Neen, qua kilometeraantal zullen ze niet kunnen tippen aan de Marathon Plus.

Nu wil ik dus banden omleggen die de voordelen van beide verenigen: behoorlijke slijtageweerstand, zo lekvrij mogelijk (lek herstellen betekent veel tijdverlies, zelfs indien je enkel een nieuwe binnenband hoeft te steken), goede laterale weerstand (= hoge bochtensnelheid), lage rolweerstand en geen negatieve invloed op het stuurgedrag. Om de lat nog hoger te leggen, wens ik ook het rijcomfort te verhogen, dus moeten het ballonbanden worden. En als het even kan nog betaalbaar ook.

Dan komt de Vredestein Perfect Moiree in het vizier.
Vredestein Perfect Moiree
Probleem: ik kan ze wel bestellen bij Velomobiel in Nederland, maar mijn fietshandelaar beloofde me vorige maand dat hij ze me binnen de week kon bezorgen. Een prijs had hij op twee dagen, naar zijn zeggen. Ik wacht nog steeds...
Het doel: 47-406 vooraan en meteen een 54-559 achteraan. Nu ligt achterop een 32-559.

Nog even over die Kenda: smal, hoge druk en naar mijn indruk een harde compound. Dat betekent een erg slijtvaste band, een lage rolweerstand (dat is een gevoel, want ik heb nog niets vergeleken), maar weinig grip en nog minder comfort. Ik heb er nu bijna 4000 km mee gereden en ik heb er absoluut geen idee van wat de vorige eigenaar er al mee deed, dus qua slijtvastheid zit het wel snor !

5 opmerkingen:

  1. Dag Jan,

    Wat ook behoorlijk kan schelen voor de bochtenstabiliteit is de breedte van je velg.
    Je hebt feitelijk 2 maten, 19mm en 25mm (inwendig gemeten) als je 50+ banden gaat monteren op 19mm velgen heb je zelfs wel kans dat je het tegenovergestelde bewerkstelligt omdat de banden gaan wringen!
    En zijn je spatborden ook wel breed genoeg?

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel, de achtervelg is een Mavic XC717, waarvoor zij banden tot 2.10 aanbevelen. 54 mm is voor zover ik weet 2.35, dus net te breed. De spatborden en achtervork vormen absoluut geen probleem ! Ik vrees dat daar frametorsie eerder een beperking is. Vooraan komen er smallere banden (47mm), dus dat moet ook gaan. Ook daar is er ruimte over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb net met de schuifmaat gemeten: Mijn 25mm brede velgen (inwendig) zijn ruim 31mm uitwendig.
    Mijn 'nieuwe' Limit heeft prachtige hoge 20" velgen (dus nooit meer problemen met inprikkende nippels) maar zijn helaas wel smal...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Naar profiel lijkt die Kenda wel een beetje op de S-lick van Vredestein, die voor mij nog altijd een van de beste banden is. Ondertussen probeerde ik al de Perfect Moiree, maar die heb ik al vlug ingeruild omdat ze echt wel vlug sleten. Nu liggen er HPV Vredestein op, niet echt een topband heb ik de indruk, want ik heb de indruk dat de materie van de band eerder aan de zachte kant is wat toch een echt wel merkbaar hogere rolweerstand geeft. Zou een Kenda het op een velomobiel overleven?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geen idee, eeuwige. Nu ligt er - bij wijze van test - een Continental Sportcontact 42-559 achteraan. De eerste indrukken zijn dat het comfortniveau iets hoger is (dikkere band en iets lagere druk) en de grip lijkt identiek. De Kenda is in elk geval niet duur.

    BeantwoordenVerwijderen