Vorige week hoorde ik dat een neef zijn fiets total loss is: derailleur was in het wiel geslagen. Diagnose van de fietshersteller: "dat zal dan € 250 zijn voor de herstelling, alstublieft, dankuwel". Neef heeft hiervoor feestelijk bedankt en dat is begrijpelijk. De fiets staat dus, onbruikbaar, in het stalletje in de tuin.
Minder begrijpelijk was zijn conclusie: "volgende keer koop ik een mountainbike, want dat is veel steviger". Jawel, waarschijnlijk wel, maar wat heeft dat met het defect te maken ?
De ware oorzaak: veel mensen lijken te denken dat een fiets een zelfonderhoudend mechanisme is. Je stapt erop en rijdt ermee en daarmee is de kous af. Niet dus, zeker niet indien er onderhoudsintensieve onderdelen op zitten, zoals een derailleur. (Je had zijn ketting eens moeten zien: stijf van het roest en vuil)
S. is een doodnormale puber, die het onderhoud van een fiets beneden zijn waardigheid vindt. Ma en pa, begrijpelijk, weten ook niet goed hoe het moet en vinden terecht dat een 17-jarige dat zelf ook wel mag kunnen. De fietsen gaan pas naar de hersteller indien ze defect zijn. Te laat dus, maar periodiek onderhoud kost geld en waarvoor ?
Je ziet het zo dikwijls: mensen wiegend heen en weer stampend op de fiets, die krakend en piepend amper vooruitkomt. Een opmerking als "die heeft wel wat onderhoud nodig" wordt op onbegrip onthaald. Onderhoud ? Een fiets ? En zou die beter rijden daardoor ? Ik merk niets verkeerds ... (Waarom krijg ik bij deze beschrijving een typische studentenfiets voor ogen ?)
Mijn voorstel aan de neef: koop een fiets die onderhoudsvriendelijk is. Dat wil zeggen: naafdynamo, naafversnellingen, gesloten kettingkast, LED-koplamp en achterlicht en voor de rest zo weinig mogelijk toeters en bellen.
"Jaja, maar weet je wat dat kost ?" Jawel, dat weet ik. Weet jij wat het nadien zal kosten indien je fiets voorzien is van een zijloper, een derailleur voor en achter, vering voor en achter, etcetera ?
Een fiets is een consumptieartikel geworden. Lekke band ? Nieuwe fiets (enigszins overdreven). Een nieuwe fiets met veel blingbling en indrukwekkende specificaties kost ook niet veel meer indien je hem in het grootwarenhuis koopt. Maar zet die eens naast een degelijke fiets voor alledag...
Wat doen de fabrikanten van die grootwarenhuisfietsen ? De zichtbare elementen worden gepresenteerd met indrukwekkende specificaties: 30 versnellingen, voorvering, LED-koplamp, fietscomputer met 20 functies ... en wat je niet ziet, daarvoor wordt het goedkoopst mogelijke materiaal gebruikt. Stap met zo'n fiets bij een bonafide fietsenhandelaar binnen en die zal je wijzen op de zwakke plekken en de kost voor vervanging van de snel slijtende onderdelen.
Wat ? Een Shimano Alfine Inter 8 ? Hoeveel ? 170 euro ? Dat is precies wat ik in gedachten had... voor de hele fiets.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten