Na de reis naar Bretagne, kon ik deze week weer eFAW van stal halen voor een korte verplaatsing: boodschappen doen. De teller tikte aan tot 23 km.
Het viel meteen op dat zo'n velomobiel toch onvergelijkbaar veel comfortabeler is dan een bukker: lekker languit, de rug mooi ondersteund, de handen en armen ontspannen, ... En dan is de gemiddelde snelheid ook nog eens een pak hoger en zit je mooi droog. Dat laatste is met de rotzomer die we dit jaar meemaken niet te verwaarlozen als voordeel.
Ook valt op dat een velomobiel een echte aandachtstrekker is. Fietsers rijden bijna in de gracht omdat ze dat gekke ding blijven bekijken; automobilisten wijzen hun passagiers op het raadsel dat ze voorbijrijden; kinderen roepen hun ouders en vragen om uitleg... Maar anderzijds blijft het iets afwijkends, dus ondanks de interesse zullen de meesten er absoluut niet aan denken om met zoiets te rijden, zelfs geen testrit !
Los van wat die anderen ervan denken, blijft het voor mezelf toch een lekker makkelijk voertuig, zo lang ik niet het stadscentrum als doel heb.
Aan de ene kant wil je dat velomobielen populairder worden omwille van de acceptatie... aan de andere kant moet je er toch niet aan denken dat iedereen zo'n ding heeft. Dan staat er file op het fietspad straks.. ;)
BeantwoordenVerwijderenDat is niet helemaal de bedoeling ;-) Deze week heb ik meer kilometers afgelegd met de bukker(s) dan met eFAW, ondanks de regen. In het stadscentrum is een velomobiel niet echt handig: je kunt geen stoepranden op en af, de tramrails en de drie sporen zijn geen beste maatjes en het voortdurend remmen en optrekken is in combinatie met het hogere gewicht geen pretje. Een keer buiten de stad is de velomobiel dan wel duidelijk in het voordeel. En "iedereen zo'n ding" ? Zo'n vaart zal het niet lopen, alleen al omwille van de kostprijs.
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen