vrijdag 7 september 2012

koplamp

Licht: je kunt er nooit genoeg hebben in de winter op onverlichte wegen, maar het moet wel op de juiste plaats terechtkomen ! Dit heb ik al nog gesteld: koplampen met een cirkelvormige lichtbundel vind ik maar niks. Ze zijn vooral goed om tegenliggers te verblinden en daarenboven gaat de helft van de lichtenergie (en dus van het batterijvermogen) verloren. Een goede fietskoplamp met afgekapte bundel concentreert het licht waar je het nodig hebt: op de weg.

Op eFAW zit daarom een BuM Cyo RT (met dagrijlichten, zodat ik het gevoel heb met een BMW of Audi te rijden...). Tot op heden was dat één van de betere koplampen, in het geval van eFAW gevoed met een batterijpack van 6 AA cellen (dus 7,2 V, optimaal volgens BuM).

Maar de LED-techniek evolueert heel snel en op Eurobike lanceerde Busch und Müller een nieuwe koplamp: de Luxos. Een andere reflector zorgt voor een veel bredere lichtbundel, zodat je niet meer het tunnelgevoel krijgt (ook de bermen worden mee verlicht); andere elektronica (en een andere LED allicht) zorgen voor een grotere lichtopbrengst en afhankelijk van de smaak kun je desnoods de lamp regelen vanaf je stuur. 70, 90 of (voor de pedelecversie) 120 lux, dat is niet niks !

Zoals ik zei: meer lux kan altijd, maar het licht moet wel terechtkomen waar je er wat aan hebt en dat is op de weg. Meer lux betekent niet altijd beter licht, want dikwijls gaat het dan over hoogvermogens-zaklampen met een fietshouder. In de praktijk zie je daar niet meer mee, maar je kunt wel vertellen dat je lamp 200 (of nog veel meer) lux produceert. Meer vermogen moet ook ergens vandaan komen. In het geval van een naafdynamo merk je daar niet veel van, maar indien je met een batterij werkt, merk je wel dat die veel sneller leeg raakt.

Ga ik die nu meteen op eFAW monteren ? Neen hoor: de Cyo RT doet het prima en de nieuwe, in 90 lux versie, moet zo'n € 180 kosten. Maar het is wel een mooie ontwikkeling, vooral die bredere lichtbundel.

Wat ik me bij het concept meteen afvroeg: stel dat je de Luxos U (met stuurschakelaar en USB-aansluiting om je mobieltje op te laden) in een velomobiel wil monteren, zou je dan zonder veel moeilijkheden de bedrading kunnen verlengen ? De afstand tussen stuur en koplamp is namelijk wel wat meer dan op een bukker.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Even een korte reactie:
    “Dit heb ik al nog gesteld: koplampen met een cirkelvormige lichtbundel vind ik maar niks. Ze zijn vooral goed om tegenliggers te verblinden en daarenboven gaat de helft van de lichtenergie (en dus van het batterijvermogen) verloren. Een goede fietskoplamp met afgekapte bundel concentreert het licht waar je het nodig hebt: op de weg.”

    Je gaat hier voorbij aan het feit dat je ook boven het wegdek licht nodig hebt. Niet om te zien, maar om gezien te worden. Ik heb een IQ-Cyo op mijn Strada met een vrij goed afgesneden lichtbundel. Indien goed (neerwaarts) afgesteld, geeft deze veel licht op de weg, maar onvoldoende licht om gezien te worden door mede-weggebruikers. Ik heb dan ook twee van de door jou verfoeide ‘rondstralers’ op mijn spiegels gemonteerd, en een derde rondstraler op mijn helm. Puur om gezien te worden, niet alleen op een heldere nacht, maar ook in het pikdonker in druilerig weer.

    Mijn stelling is, dat het door een drietal 1 Watt LED rondgestraalde licht veel minder verblind dan de twee 50 Watt Halogeen ‘dimlicht’ koplampen van de meeste auto’s mij verblinden.

    Ik krijg regelmatig commentaar dat ik extreem goed zichtbaar ben, maar niet meer zo vaak dat ze me niet zien “omdat ik zo laag ben”. En dat bevalt me wel. Ook worden verkeersborden zo veel beter zichtbaar in het donker.

    Wat ik me bij het concept meteen afvroeg: stel dat je de Luxos U (met stuurschakelaar en USB-aansluiting om je mobieltje op te laden) in een velomobiel wil monteren, zou je dan zonder veel moeilijkheden de bedrading kunnen verlengen ? De afstand tussen stuur en koplamp is namelijk wel wat meer dan op een bukker.

    Als je een beetje handig bent met elektra en draadjes lijkt me dat geen onoverkomelijk probleem :)


    Groetjes, Erwin (Strada 48)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alle afgetopte fietslichten zijn zo slecht hoor.
      Ik heb een afgetopt voorlicht op mijn Grasshopper.
      Heeft een mooie 3 hoekige lichtbundel voor de fiets en wat meer verstrooid licht er rond om zo de berm en paaltjes te zien. Verder levert die nog meer verstrooid licht (die voor sommigen nog verblindend is) die ervoor zorgt dat alle reflecterend materiaal zoals verkeersborden, fluohesjes,... zich op zeer ruime afstand laten zien, en dit niet alleen laag bij de grond, maar zelfs een paar meter boven de grond.
      In feite heeft dat voorlicht 3 driehoeken van licht. Een sterk naar beneden geconcentreerd licht, een tweede ook naar beneden geconcentreerd maar breder en verder naar voor dat de straatkant toont. En dan nog een, voor mij onzichtbare, verstrooiing die zorgt dat reflecteren materiaal zich laat zien. Deze lamp straalt zover vooruit dat ze snachts fietsers die voor mij rijden spontaan aan de kant gaan (zonder dat ik signaal heb gegeven) om me door te laten omdat ze licht onder hen uit zien komen.

      Verwijderen
    2. Je hebt gelijk: wat meer nuancering in mijn stelling zou beter zijn. Het gaat vooral over "mijn xyz lamp met Cree (weetikveel) hoogvermogensled produceert 750 lumen". Zo'n soort zaklampen horen niet op een fiets voor op de weg (om in een onverlicht bos te mountainbiken is het weer wat anders). Op eFAW gebruik ik ook een lampje met ronde bundel als accentverlichting bij de spiegel en ja: dat verhoogt de zichtbaarheid. Het vermogen is wel onvoldoende - gelukkig - om tegenliggers te verblinden.

      Verwijderen
  2. Hallo Jan,

    Langere armen zou ook een optie wezen ;-) zie mijn verhaal over edit onderwerp: http://vmquest78.blogspot.nl/2011/01/sps-schoenen-en-armen-van-anderhalve.html

    groeten

    Cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cor, jij loste het op met een custommade (door BuM) batterijkoplamp, ik door een (naaf-)dynamoversie met een accupack te combineren. Dat laat ik ook nog eens zien in een post.

      Verwijderen