... en kettingspanners, aflopende kettingen, ...
Dit is een kort vervolg op de post van gisteren.
Probleem: de ketting loopt voortdurend van het kransje (tandwiel achteraan op de versnellingsnaaf), zelfs nadat er een nieuwe ketting op ligt.
Gisteren heb ik het 19T kransje vervangen door het originele 17T exemplaar. Het resultaat was onmiddellijk merkbaar: vanmorgen is de ketting er geen enkele keer afgelopen.
Conclusie: een NuVinci-naaf combineren met een kransje dat eigenlijk bedoeld is voor een derailleur is niet te doen op een fiets met achtervering. Ik moet dus een geschikt 19T exemplaar zoeken of een kleiner voorblad steken.
Het is trouwens opvallend hoe sterk het inveren van de achterbrug te voelen is in de trappers. De ketting moet daarbij behoorlijk wat klappen verwerken.
Had je al eens overwogen een andere demper te plaatsen ? Zo'n Risse demper met 5 standen is duur maar Jan Reus liet me zien dat je per instelling wel heel andere veereigenschappen krijgt.
BeantwoordenVerwijderenOf andere ( stuggere ) veren in de veerpoot als je de kosten niet te veel wilt opdrijven ? Velomobiel plaatst bijvoorbeeld veren voor rijders van 40 ( lichtere personen zullen vast geen VM rijden ) tot 110 kg. Zwaardere veren hebben ze wel. Een grotere ballonband met veel meer lucht ?
Ik moet de veerpoot nog eens openmaken: het is mogelijk dat de demping weg is. Een zware veer heb ik niet nodig: ik weeg maar een goeie 60 kg ;-)
VerwijderenDe gemonteerde band is een 54-406. Nog breder wordt moeilijk...
De demper kan waarschijnlijk beter, maar daar moet ik nog eens goed over nadenken. Misschien even met Wim S overleggen op de OBT.