Toen ik vanmorgen bij Fietser langsging om wat stukken voor eFAW (veerpootonderdelen) te bestellen, stond daar een "licht" beschadigde eWAW.
Blijkbaar was de VM onder handen genomen door een drietal dat iets te diep in het glas gekeken had. Gelukkig voor de eigenaar zijn de daders gekend en gevonden.
Hier heeft de WAW een voordeel: de neus wordt eraf geschroefd, er wordt tijdelijk een reserveneus op gezet en er kan weer gereden worden.
De WAW heeft wel meer voordelen. Bijvoorbeeld met veel hogere snelheid veilig door een scherpe bocht kunnen rijden. Het grote nadeel van een WAW vind ik nog steeds de vaste achteras. Als de WAW net als de XS een enkelzijdig opgehangen achterwiel had gehad, dan denk ik dat ik een WAW had gekocht.
BeantwoordenVerwijderenZo denk ik er ook over Wim. Voordat ik de Strada kocht was er zelfs een heel grote kans geweest dat ik een WAW zou hebben gekocht, en ook nu vind ik dat de WAW veel dingen biedt die ik eigenlijk zou wensen, zoals de verwijderbare/verwisselbare neus en staart.
BeantwoordenVerwijderenIk snap goed dat de WAW strakker stuurt en het achterwiel minder heen en weer gaat met alle nadelen daar weer van, en door andere oplossingen de vering 'wel meevalt' maar ik wil idd echt veerpoten met een redelijke veerweg zien. Ik heb al een hekel aan harde banden...
Ik had al eens op het Belgische forum waar Brecht ook leest geoppert om een model te gaan voeren met achtervering, naast de gebruikelijke uitvoeringen. Maar fietser wil het kennelijk echt niet....Net zoals Velomobiel.nl helemaal niets wil met e-ondersteuning.
In zulke gevallen moet er een Wim Schermer-achtige opstaan die technisch goede modificaties maakt/laat maken om alsnog te bekomen wat rijders willen, maar de maker niet achterstaat.
Fietser wil het wel, hoor, maar "eventjes" de WAW aanpassen is niet zo evident.
VerwijderenDaarnaast heb ik, op de weinige kilometers die ik er al mee reed, wel ondervonden dat die ontbrekende achtervering niet zoveel uitmaakt. Ik vermoed dat het wel wat zal doen op klinker- en kasseiwegen, omdat de band het contact met de weg kan verliezen. Dat is namelijk de eerste functie van vering.
"Leuk" als je je mooie fiets zo terugvind! Is gelukkig goed te repareren met een nieuwe neus.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.