In elk geval: na bijna een week van inactiviteit was dit een prima dag om de Orca nog eens uit te laten. Doel was een bezoek bij broer en zijn eega in Sas-van-Gent. Dat is niet zo ver, dus ging de heenrit met een ommetje.
Stralend weer, zowat 20°C en geen wind. De zon komt niet meer zo hoog en dat geeft in combinatie met de verkleurende bladeren een schitterend kleurenpalet om te doorkruisen.
Beervelde |
De buitenbanden zijn intussen geen Trykers meer, maar Marathons (40-406). Het eindresultaat was echter net hetzelfde als met de linkerband in Normandië: aan de buitenband was geen schade te merken, maar hij was wel compleet van de velg gelopen. In de binnenband zit een stervormig gat.
Dit is duidelijk geen lek door prikken of stoten |
Hoe dan ook betekende dit een kwartiertje oponthoud. De Orca tilde ik op zijn kant, de lekke binnenband ging eruit en een nieuwe erin. De Marathon kon ik makkelijk met de hand opleggen. En toen, bij het oppompen, bleek mijn compacte pompje ook aan het eind van zijn leven gekomen te zijn: aan de kop was het simpelweg doorgebroken.
Zo hoort de pomp eruit te zien |
Maar de verbinding is gebroken (rechts in beeld) |
De rit was verder schitterend: onder een heerlijk herfstzonnetje over rustige buitenwegen rijden, af en toe passanten groeten en vooral genieten van de omgeving.
op naar de grens met Zeeuws-Vlaanderen |
Westdorpe: een flink bemodderde veldweg |
De rit terug is niet het vermelden waard: als ik na 22u vertrek is het volslagen duister. Langs de kortste weg, waaronder een officieuze fietssnelweg van Zelzate tot Evergem, gaat het snel huiswaarts. Op dit uur valt van het landschap niet veel meer te merken. Op de overzet van Langerbrugge staat de E-Orca samen met auto's. De bestuurders stappen uit om een praatje te maken en de velomobiel te bewonderen.
Dat vind ik altijd bizar: mensen kijken hun ogen uit, vinden het een "supermachine", maar bijna nooit komt het in hun hoofd op dat ze zelf alles met de auto doen...
"Dat vind ik altijd bizar: mensen kijken hun ogen uit, vinden het een "supermachine", maar bijna nooit komt het in hun hoofd op dat ze zelf alles met de auto doen..."
BeantwoordenVerwijderenIk heb vroeger "wat" mensen gekend die steeds een ander na-aapten. Ongeacht of wat een ander deed pastte in hun zaak of niet, gewoon kopiëren zonder er verder na te denken om dan later te ontdekken dat iets wat bij die ander zo vanzelf lijkt te gaan bij hunzelf toch niet zo evident is. Wat niet zo raar is als de omstandigheden toch helemaal anders zijn.
De laatste tijd heb ik het gevoel veel meer in de (moderne) middeleeuwen te leven. Ze zien wel nieuwe dingen, ze vinden ze misschien wel leuk of interessant, of het zou wel een oplossing kunnen zijn. MAAR, ze blijven zelf hard vasthouden bij wat ze hebben. Alsof er schrik is voor verandering.
Komt het net door de roep (die alsmaar luider wordt) om verandering, willen we het nog redden op deze wereld, dat er schrik is gekomen voor de verandering en dat we hardnekkig willen vasthouden aan wat we hebben, ook al rijden ze zo recht de afgrond in.
Net als ik vroeger zag bij dieren. Ze zitten in een hok en zouden er zo graag uitwillen, maar als je de deur open zet gaan ze net in de verste hoek gaan staan, uit schrik wat er zich buiten hun kleine wereld bevind.
"Better the devil you know..." wordt nog maar eens bevestigd, niet?
Verwijderen"Fear of the unknown"
VerwijderenIk houd zelf ook niet van verandering, maar dat is meestal als iets nieuws vooral slechter is. Bijvoorbeeld de layout van Microsoft Office 2007 tov 2003...
Schakel dan eens over naar Office 2013 ;-)
VerwijderenDat betekent nog altijd niet dat het slechter is, maar het is een verandering en dat betekent dat je moet wennen, een aantal zaken opnieuw moet leren, ... Je moet van gekende routines afstappen. Dat zal ook wel meespelen bij de omschakeling van auto naar fiets, voor wie niet uit zichzelf gemotiveerd is.
Naast die schrik voor veranderen speelt vermoedelijk ook schrik voor reacties mee. In een vorig leven, als hifi-specialist, maakte ik zo mee dat iemand de zaak verliet met een echt schitterende installatie. Echt het neusje van de zalm. Maar de dag daarop stond de man terug in de winkel: niemand in de straat kende die merken, dus werd alles omgeruild voor het veilige Pioneer en Bose... Dat was niet een hele stap terug, maar van de top naar pure middelmaat. Toen leerde ik dat zoiets dikwijls niet gekocht werd omwille van intrinsieke kwaliteiten, maar voor de buren (en de familie). Veilige status.
Hier speelt net hetzelfde: doe vooral zoals je buren. Indien iedereen in de straat met de auto naar het werk gaat, moet je dat vooral ook doen of je doet niet meer mee.
Van dat laatste trek ik me meestal weinig aan. Eerder helemaal niets.
VerwijderenIn het geval van Office: ofwel zijn er geen knopjes in beeld ('hide ribbon') ofwel heel erg weinig, maar wordt er wel drie keer zo veel ruimte voor gebruikt. In diezelfde tijd zijn veel beeldschermen ook nog eens lager geworden ("widescreen") en zodoende slinkt de hoeveelheid nuttig bruikbare verticale pixels.
Office 2013 ziet er helemaal vreselijk uit. Brr. Ik heb een trial van Visio 2013 gehad; vreselijk hoe dat er uit ziet.
Vreemd inderdaad die ontplofte binnenband! Zou er iets niet in de haak zijn met die velgen? Zijn daar meer gevallen van bekend? Ik zou daar zelf niet blij mee zijn, het zal je maar gebeuren in een snelle bocht, of in mijn geval in een afdaling! Daar wil ik niet aan denken!
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Ik heb er nog niet op willen reageren,
Verwijderenmaar straks (nouja, ergens in maart komend jaar) heb ik ook een Orca...
Dat is ook wat er in mij opkomt : het zijn velgen die waarschijnlijk alleen op Orca's gemonteerd zijn. Als de velgrand afwijkt van normale fiets velgen kun je natuurlijk dat soort rare dingetjes aan de hand krijgen.
BeantwoordenVerwijderenMaar misschien is het op te lossen met een bepaald type band of binnenband. Wellicht moet Flevobike daar wel even naar kijken.
Volgens mij reed tetetetelacourse ook met deze wielen op zijn A7. Ik vraag me af of hij dat ook wel eens meegemaakt heeft, of dat het exemplarisch is op de Orca van Jan? Op zich zijn het prachtige wielen, ik vind ze in elk geval mooier dan spaakwielen! Maar spontaan aflopende buitenbanden? Dat hoort niet!
VerwijderenGroeten, Adri.
Ook op de GreenMachine, als ik het goed heb. Er bestaat een glasvezel versie - die ik heb - en een carbonuitvoering; Van die laatste is gekend dat de velgrand voor problemen kan zorgen, maar dat geldt volgens Flevobike niet voor de glasvezelvelgen. Het kan zijn dat mijn buikgevoel - aflopende band en bijgevolg klapband - fout is; het kan zijn dat ik uitzonderlijk pech heb met mijn banden - net de verkeerde gekozen - of Flevobike zal zijn mening moeten herzien. Wie zal het zeggen... Ter aanvulling: beide keren dat ik het voorhad, was dat niet in een bocht, maar gewoon bij het rechtdoor rijden. Beide keren was het ook vooraan, maar dat kan toeval zijn.
VerwijderenIs het mogelijk de wielen glasvezel wielen zelf te vervangen door spaakwielen?
VerwijderenTijdens onze rit naar de Spezi vorig jaar had Marc ook zoiets. Dat was een F lite op een gewone velg. Niets vreemds verder te bekennen. Maar wel balen,dus.
BeantwoordenVerwijderenDe carbon wielen van Flevobike zijn iets kleiner dan de glasvezel wielen. Ze komen uit dezelfde matrijs en waarschijnlijk heeft het met een iets grotere krimp van het carbon wiel te maken. Van de carbon wielen zijn enkele spontaan exploderende banden bekend. Met de iets grotere glasvezel wielen zijn mij geen aflopende of exploderende banden bekend. Het kan overigens wel een exemplarische fout zijn.
BeantwoordenVerwijderenIk adviseer Jan de wielen op te meten. Als de rechter kleiner blijkt te zijn dan de linker is het lek mogelijk boven water. Wij constateerden bij de carbon versus glasvezel wielen een verschil van maar 1,5 mm. In combinatie met het niet aanwezig zijn van een opstaande velgrandje, kan dit net kritisch blijken.
Voor de VeloTilt gebruiken wij ook de Flevobike glasvezel wielen. Tot nu geen probleem al zijn er nog maar weinig kilometers mee gereden.
Plausible verklaring Wim, maar als ik me niet vergis had Jan hetzelfde probleem in Frankrijk, alleen was het daar de linker velg die een ontploffende binnenband had. Dan zou opmeten misschien nog geen uitsluitsel kunnen geven. Greenmachines rijden inderdaad ook met deze wielen, het is me niet bekend of daar problemen mee zijn geweest. Ik heb daar nog niets over gelezen, en er zijn toch verschillende mede-bloggers die er mee rondrijden.( o.a. Edwin van de Berg )
VerwijderenRijden jullie de Velotilt niet met F-Lite's? Toch een band die moeiteloos op- en af te leggen is zonder bandenlichters, dus je zou verwachten dat die er makkelijk af zou lopen. Wellicht is het exemplarisch?
Groeten, Adri.
Adri, je hebt gelijk: tot nu één keer links en één keer rechts. Toen dacht ik aan de hoge temperatuur en brandende zon als oorzaken, maar dat is deze keer uitgesloten.
VerwijderenIk ben van plan om later deze week eens tot bij Fietser te rijden. Daar kan ik de velgen opmeten en vergelijken met standaard-velomobielvelgen. Eventueel bekijk ik ook even de velgrand om te vergelijken.
Het resultaat horen jullie dan wel.
Ik weet van één fietser met een Greenmachine en carbon composiet wielen dat deze 4 keer een knallende band heeft gehad. Van deze vier keer is de F-lite drie keer onbeschadigd van de velg gekomen. Eén keer heeft ook de F-lite schade opgelopen.
BeantwoordenVerwijderen"De Marathon kon ik makkelijk met de hand opleggen.'
BeantwoordenVerwijderenDat heb ik nou nog nooit meegemaakt met Marathon banden. Maarja, als de velgrand te laag is, gaan ze er natuurlijk ook makkelijker op. (en af..)
Dat is "jumping to conclusions": ik weet namelijk nog niet of die velgrand echt te laag is. Daarvoor moet eerst gemeten worden.
VerwijderenProcedure bij het opleggen van banden: eerst één kant over de velgrand en naar de andere kant, dan de biba erin en dan de andere kant van de buba over de velgrand. De hieldraad van die kant wordt naar het midden van de velg geduwd, waardoor er meer bandomtrek blijft. Nadien wordt de band eerst te hard opgepompt, waardoor de hieldraad op de juiste plaats terechtkomt en dan wordt de druk gecorrigeerd. Zo lukt het met de meeste banden op de meeste wielen, ook op de bukkers...
Ik heb wel het woordje "als" gebruikt.
VerwijderenKlopt, zo doe ik het ook, maar de meeste no-name banden gaan toch een stuk makkelijker dan de Schwalbe Marathon's.