Ik had het al enkele weken gemerkt: er was iets aan de hand met het rechter wiel. Ik voelde trillingen in de stuurknuppel, ik hoorde een vage trilling en af en toe, bij het nemen van bochten, knarste iets in dat wiel.
De voorbije week kwam er weer een stut onder de romp, zodat het wiel vrij kon draaien, en dan was er speling merkbaar. Dat duidt op een probleem met de lagering. Het wiel eraf halen duurt echt niet lang en kort daarna was de oorzaak duidelijk: het binnenste lager was stuk.
Het rechter wiel met het buitenste lager zichtbaar. |
Een lager vervangen houdt echt niets in:
- wiel eraf
- met een brede schroevendraaier het lager uit de naaf tikken
- nieuw lager erin duwen
- na een tikje met een rubberhamer zit het op zijn plaats
- wiel opnieuw monteren
- klaar
Verwijderd lager. Zo valt er niets aan te zien |
De stofkappen verwijderd: het lager zit nog goed in het vet |
Ontvet. Er valt nog niet veel aan te zien. |
De bodem van de bak ontvetter. De witte stippen zijn metaalschilfers uit het lager. |
22.000 km......best wel snel voor een wiellager
BeantwoordenVerwijderen