zaterdag 2 april 2016

Elastiek

De immobilisatie van de E-Orca duurde niet lang: woensdagavond werd de remkabel vervangen, net als het systeem om die in de arm van de trommelrem vast te haken. Daarmee zou het euvel opgelost moeten zijn.
Helaas: toen ik donderdag naar het werk reed, leek het alsof de remkabel van elastiek gemaakt was. Dat was bizar, want er zat een nieuwe remkabel in. De buitenkabels die Flevobike gebruikt, zijn van Jagwire (of lijken er minstens sterk op), dus ook die konden dit niet veroorzaken.

Goede remmen zijn van levensbelang - letterlijk -, dus donderdagnamiddag moest verder gezocht worden naar de oorzaak hiervan. Eerst dacht ik dat de ankerplaat (de plaat waar de remschoenen voor de trommelremmen op zitten) versleten was, maar algauw bleek de oorzaak toch nog ergens anders te zitten.

Ik ging toch maar in de buurt van die ankerplaat zoeken. De remhendel ziet er nog als nieuw uit en aan de leidingen zag ik ook niets fout. Het moest dus ergens bij het andere uiteinde liggen.


Hier zie je de remkabel waar die vastgezet wordt in de ankerplaat. De stopper die daarvoor gebruikt wordt, kwam helemaal scheef te zitten bij het aantrekken van de remhendel. Vandaar die elasticiteit: de energie ging naar de kantelbeweging. Niet goed!

Ik haalde boel uit elkaar. Het eerste idee was: de sleuf in de ankerplaat lijkt uitgesleten. Dat is dik staal, dus het is bizar, maar het kan. Toch bleek het wat anders te zijn.


Dit is een kabelstopper zoals die er nieuw uitziet.


Die van mij zag er aan de 'onderkant' - waar de binnenkabel verder loopt naar de remarm - eerder uitgesleten uit. Dat maakte dat de kabel bij het remmen eerst al een beweging maakte die niet in remenergie resulteerde.


Dit was het ergste: de kop van de stopper was helemaal uitgesleten! Vandaar dat die kantelde bij het remmen...

Gelukkig had Fietser.be de nodige onderdelen op voorraad. Vrijdag reed ik naar de Olijfstraat - helemaal aan de andere kant van Gent - om de stopper te vervangen. Meteen werd de hele rem gedemonteerd voor onderhoud:
  • reinigen en ontvetten
  • de remschoenen opruwen (met schuurpapier)
  • de scharnierpunten invetten met kopervet
  • de remtrommel ontvetten
Dat voelde weer helemaal anders aan.

De linkerrem krijgt eenzelfde behandeling en daarmee remt de E-Orca weer zoals bij aanvang.

1 opmerking:

  1. Ik moest eerst denken "het zal toch wel een doorgesleten Jagwire-kabel zijn" maar niet dus.
    Dit bewijst maar weer eens hoeveel kracht je kunt overbrengen met ontkoppelde (trommel)remmen!

    BeantwoordenVerwijderen