Het is dus tijd voor een terugblik en wat beschouwingen.
Herinneringen
Die maidentrip herinner ik me nog goed: windkracht 5 of 6 recht op kop, de regen stroomde over de Orca. Dit waren de ideale omstandigheden om te ervaren hoe die velomobiel zich gedroeg bij ontij. Het resultaat: het regent en stormt veel te weinig...We zijn vijf jaar verder. Op het heel recente probleem met de draaikrans na, heeft de Orca me amper in de steek gelaten.
Hij heeft lange reizen met me ondernomen.
juli 2014: Savennières, langs de Loire |
Onderweg van Dronten naar Gent |
Er werd onverhard mee gereden.
In de Borinage: onderweg van Gent naar het oosten van Picardië (Frankrijk) |
En naast het bijna dagelijkse forenzen wordt de Orca vaak ingezet voor recreatieve ritten in afwisselende omstandigheden.
Korte rit in de omgeving (Bottelare) |
September 2017: weekje naar Charleville-Mézières |
Oliebollentocht 2016 (Dronten) |
De mechanische kant
In de loop van de voorbije jaren werd mijn E-Orca gepersonaliseerd, bijgewerkt en aan nieuwe inzichten aangepast.De episode met exploderende binnenbanden werd afgesloten met de vervanging van de velgen |
Cabriorijden: het dakje neem ik binnenin mee (lukt enkel indien het zitje ver genoeg naar voor kan) |
Verhoogde zichtbaarheid: de lichtvin kwam erbij. |
Zijruitjes, naar een ontwerp van Johan Vrielink. |
Drager voor de 'range extender': een tweede accu |
Connectoren van de accu's. Wisselen is een kwestie van uit- en inpluggen. |
Eén van de eerste toevoegingen: een Cycle Analyst. |
De 'factory display' biedt heel wat extra instelopties voor de ondersteuning. |
De instellingen voor de ondersteuning van de E-Orca van -liggend fietsen- Ronny |
Het minivizier: minder windgeruis en deflector voor regen in combinatie met het dakje |
Zichtbaarheid verhogen: reflecterende folie in de spaken |
BuM Cyo Premium E als upgrade |
- exploderende binnenbanden als gevolg van afwijkende velgmaat. Opgelost door ze te vervangen onder waarborg.
- falende knoppen voor de knipperlichten: vervangen onder waarborg.
- afgelopen primaire ketting (2018). Eén keer voorgevallen.
- steun van de claxon afgebroken. Vervangen onder waarborg.
- Steun van de rugleuning doorgebroken. Vervangen onder waarborg.
Zou ik het opnieuw doen?
Zonder enige twijfel: ja. De woon-werkrit is iets waar ik bijna dagelijks naar uitkijk. Uitstappen met de Orca zijn ook een plezier.Zou het weer een Orca worden? Voor wat ik de voorbije jaren deed: zeker wel. Een E-Orca is een bijzondere velomobiel. Minder flitsend en logger dan pakweg een DF, maar ook met een ander doel. Minder ruim dan een Quest, maar toegankelijker en zeker wendbaarder.
De omschrijving 'stadsvelomobiel' staat hem wel goed: stevig, praktisch inzetbaar, prima afgewerkt. Een 'premium' product met - naar mijn ervaring - de best mogelijke elektrische ondersteuning.
Daarnaast biedt Flevobike een feilloze ondersteuning. Ik heb begrepen dat dit bij de andere producenten niet anders is, maar kan enkel de eigen ervaring meegeven. Ook bij fietser.be, waar ik langsga voor de normale zaken, werd ik altijd goed geholpen. Dit zijn niet de normale verkoper-klant relaties, maar na korte tijd wordt het eerder vriendschappelijk.
Als ik naar de toekomst kijk en naar het huidige aanbod? Dat wordt iets moeilijker, maar de Orca zou zeker weer op het lijstje staan. Het gaat altijd om compromissen. Waar bij de Orca gekozen werd voor de praktische kant, werden offers gebracht op het vlak van aerodynamica. Het concept maakt er ook een zware velomobiel van, maar bij acceleratie wordt dit opgevangen door de ondersteuning. Een keer op snelheid maakt dat gewicht niet veel meer uit, tenminste op vlakke baan.
In een volgende post bekijk ik de toestand van een Orca na vijf jaar en 60.000 km intensief gebruik.
Een mooi overzicht Jan!
BeantwoordenVerwijderenEn bij de OBT 2016 heb je ook de achterkant van Tante gekiekt zag ik...
Groet
Erwin en Tante Lies
Dat deed ik natuurlijk speciaal om jou te plezieren ;-)
VerwijderenTja, inderdaad een mooi overzicht, en ook de conclusie is duidelijk: een goede velomobiel, die voor jouw heeft gebracht wat er van verwacht mocht worden. En inderdaad, een andere zal altijd een compromis zijn, daar was ik al achter voor ik veranderde, en dat is enkel bevestigd. Kortom, het is altijd wel wat, maar velomobiel rijden blijft leuk genoeg om de compromissen voor lief te nemen!
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Zeker, Adri. Vandaag, na 2 weken, weer met de Orca naar het werk kunnen rijden. Alleen al daarvoor ga ik graag werken... Puur genieten, veel meer dan met een andere fiets en zeker als het koud is (rond het vriespunt).
VerwijderenMooi overzicht. Vijf jaar al! Wat gaat de tijd snel!
BeantwoordenVerwijderen