maandag 15 november 2010

het minst gerespecteerde verkeersbord in Vlaanderen

moet dit wel zijn:


Met de bukker rij ik meestal tegen 25 km/u, met de trike kan dat al rond 30 km//u liggen. Juist: net de snelheidsgrens in zo'n zone. In Gent en bij uitbreiding in de meeste Vlaamse steden is dat meteen de maximumsnelheid in een groot deel van de stad, dus op de trike zou ik gelijke tred moeten houden met de vele auto's.
Maar wat merk ik ? Heel zelden blijft een auto achter me hangen en als dat al gebeurt, is het niet omdat de bestuurder zich aan het maximum houdt, maar omdat hij me niet voorbij kan.

Als ik met de auto rij - ja, dat gebeurt wel eens -, probeer ik me aan die grens te houden. Meteen heb ik een hele file achter me en dan ben ik - zoals een vriend die eens bij me in de auto zat het uitdrukte - "wel echt de klootzak aan het uithangen". Pardon ? Omdat ik me aan de regels hou ?
Jaren geleden zei een politiecommissaris in Gent nog: "dit is de maximumsnelheid in zo'n zone. Niemand verbiedt je om hier 20 te rijden !"

Ja hoor: probeer dat maar eens. Waarschijnlijk haal je het einde van de straat niet: je wordt van achter het stuur gesleurd en aan de dichtsbijzijnde verlichtingspaal opgeknoopt.

De voordelen van zone 30: 
  • verhoogde veiligheid voor zachte weggebruikers
  • ecologischer rijden, want een lagere snelheid en dus minder verbruik (in principe)
  • minder rijgeluiden, dus een aangenamere leefomgeving
  • voor kinderen is het verkeer makkelijker in te schatten
Alleen is het draagvlak bij automobilisten blijkbaar niet zo groot, getuige uitspraken als "je kunt al net zo goed te voet gaan" (wat let je ?) en "mijn auto is daar niet voor geschikt"... En dan nog het valse gevoel van tijd te verliezen. Vals, want een zone 30 is per definitie een woonzone, waarin je veel moet remmen en weer aanzetten. Je wint amper tijd met sneller te rijden !

Toegegeven: je hoeft maar één zo'n bordje te missen en nergens merk je nog dat je in een zone 30 verzeild bent geraakt. Daar is er nog werk voor de wetgever. Een idee misschien: verf alle stoepranden in een zone 30 in een opvallende kleur (groen, blauw, rood), zodat je er voortdurend aan herinnerd wordt. Wie dan nog te snel rijdt, kan moeilijk beweren dat hij/zij het niet geweten had. Dat moet dan wel in de wegcode opgenomen en in het hele land toegepast worden.

Nu, wie zich met de auto verplaatst en zich daaraan houdt, komt misschien ooit nog tot de conclusie dat die verplaatsingen dan evengoed met de fiets kunnen ?

5 opmerkingen:

  1. Maar sommige van die borden zouden liefst met meer beleid geplaatst worden. Om middernacht op de Antwerpsesteenweg ter hoogte van het dienstencentrum aan 30 km per uur omdat daar een school is, is niet echt logisch.... Of zal het geld dat de boetes aan fietsers opbrachten dan besteed worden aan elektronische zone 30-borden? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor zover ik weet, zijn er twee gebieden die als zone 30 kunnen afgebakend worden. Scholen sowieso (met vaste of elektronisch/variabele borden) en woonzones. In dat laatste geval is het evident dat de snelheidsbeperking altijd geldt. Die beperking bij scholen, daar kom je inderdaad de gekste situaties tegen, zoals scholen langs een N-weg, waar je van 90 plots naar 30 moet afremmen. Ik denk dat daar meestal elektronische borden staan ?
    Er is een wetsvoorstel geweest om de zone 30 rond scholen tijdsgebonden te maken, maar dat is in de praktijk niet haalbaar. Misschien dat ze de bekeuringen per zone kunnen opsparen en elektronische borden plaatsen als er genoeg in de pot zit ? Nu is het argument telkens "te duur". Als je dan moet kiezen tussen afschaffen (ergo wetswijziging) of altijd zone 30, is dat laatste de logische keuze, maar ver van optimaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nochtans hebben ze de zone 30-borden die op de R40 stonden, Einde Were-Martelaarslaan destijds wel verwijderd na een korte tijd....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel, Jan, is het niet typerend voor de mentaliteit van de Belgische automobilist dat je een hoop gedonder krijgt als je je aan de voorgeschreven snelheid houdt? Ik heb het ook al zovele malen mogen ervaren. Aan de Brugge Steenweg (Beernem-Wingene-Ruiselede) ligt De Zande (in de volksmond 't verbeteringsgesticht). Daar gaat de snelheid van 90 naar 70 en tenslotte 50. Doe je daar netjes wat de borden aangeven, dan duurt het niet lang voor je, in het beste geval, een bumperklever als beloning voor je correct rijgedrag erbij krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel, Eeuwige, dat is inderdaad zo. En diezelfde automobilist zal het dan ook oneerlijk vinden als hij een brief in de bus krijgt met een Pro Justitia voor overdreven snelheid.
    In ons landje (maar waarschijnlijk ook ver daarbuiten) lijken die borden eerder een minimumsnelheid aan te geven ;-)
    Het moge duidelijk wezen: ik ben voor zone 30 (maar niet onvoorwaardelijk).

    BeantwoordenVerwijderen