Het merk
Het model
Na de aangename ervaringen tijdens de opstapdag in Breda, besloot ik de Nazca Gaucho toch nog wat grondiger te testen. Tijdens de opstapdag reed ik met de 24" versie; in Gent stond de 26" ter beschikking (versie Allround).
In de post over een aantal kanshebbers stelde ik een viertal fietsen voor. Het aantrekkelijke bij een aantal Nazcamodellen is de toepassing van twee aluminium schetsplaten die het frame, de achterbrug en de zit verbinden. Dit systeem staat toe om enkele parameters - de zithoek en de hoek tussen frame en achterbrug - eenvoudig en heel snel bij te stellen.
Voor de rest lijken de meesten op elkaar: een mix van MTB en racefiets componenten, een elegant gebogen frame, een zithoek van om en bij 30°, eenzelfde wielbasis, ...
De Gaucho 26" dus. Om een beetje objectiviteit in de test mogelijk te maken - "meten is weten" - installeerde ik gauw een fietscomputer op het stuur.
Wat ontbreekt op het testmodel zijn klikpedalen (logisch voor een opstapfiets, maar minder qua rendement), een snelheidsmeter (dat was snel opgelost) en een spiegel (die haalde ik tijdelijk van mijn bukker).
cockpit |
Wat dan wel meegeleverd werd, was een mooie Ortliebtas met wisselstukken: binnenbanden, een stevig slot, een pomp en nog was spullen.
De fiets kreeg ik zondagnamiddag overhandigd van de persoon die er zondag een testrit mee reed, dus zondagavond was het moment voor de eerste test.
Daarbij heb ik al meteen een eerste opmerking. "Men" zegt dat ligfietsen moeilijk is. Wel: mijn 14-jarige zoon stapte op de Gaucho (na afstellen van de trapboom natuurlijk) en reed meteen weg... Zo moeilijk is het dus ! De mythe dat 2 x 26" te hoog is voor de meesten, is daarmee ook uit de wereld: hij is iets meer dan 1m60.
Zondagavond deed ik dus een ritje dat begon met een eind stadsrand. Het viel snel op dat de fiets héél vlot schakelt. De SRAM Attack shifters zijn dus niet de oorzaak van het minder vlot schakelen op de Gforce, want die zitten ook op de Gaucho. De Deore derailleur tegenover de Alivio zal daar wel mee te maken hebben. Dat en het feit dat de Gforce al wat kilometers in de wielen heeft en de cassette en ketting al redelijk versleten raken.
Ondertussen heb ik 135 km bijeen gereden op de fiets (vanmiddag staan er nog eens 50 op de agenda) en dat lijkt me voldoende voor een eerste indruk.
Als ik het rijgedrag tussen de Gforce trike std en de Nazca Gaucho tegenover elkaar moet zetten, vallen enkele zaken meteen op:
- de stabiliteit van de trike is veel groter. Logisch, want die heeft drie wielen. De Gaucho rijdt echter ook behoorlijk rustig.
- Het comfort van de achtervering is echt niet te onderschatten ! Ik denk wel dat ik nog wat moet experimenteren met de demping: die mag wat strakker.
- De zithoogte is duidelijk meer, dus het overzicht is beter. De hellingshoek is echt véél makkelijker in te stellen, maar dat heeft vooral te maken met de verbinding die op de trike gemaakt is tussen de bagagedrager en de zit (noodzakelijk, maar ook een beperking).
- De afwerking van de Nazca is ook van een ander, beter, niveau. Anderzijds is de prijs dat ook...
- Wat dan weer voor de Gforce pleit, is dat - naar mijn smaak - de overbrengingsverhoudingen beter gekozen zijn. Bij de Nazca reed ik continu op het grootste blad vooraan !
- De gemiddelde snelheid met de Gaucho ligt toch wel hoger. Vanavond was ik op drie kwartier thuis (22 km), zonder sterke rugwind. Op de trike duurt de tocht gemiddeld een uur.
- Het bovenstuur vraagt zo goed als geen gewenning. De houding is makkelijk en ontspannen.
Langs de Scheldedijk experimenteerde ik met de instellingen, zowel de hoogte van de achterbrug als de helling van de zit paste ik enkele keren aan (en toch was ik nog snel thuis !). Handig: langs het jaagpad was zo plat mogelijk het aangenaamste en toch vraagt het geen moeite om aan de stadsrand de hoek te veranderen en meer overzicht te krijgen. Theoretisch zou het bijstellen van de hoogte van de achterbrug (drie standen) invloed moeten hebben op het stuurgedrag: zowel de wielbasis als de balhoofdhoek en naloop veranderen hierdoor. In de praktijk merkte ik gek genoeg dat de stabiliteit beter lijkt naarmate ik rechter ga zitten. Gek, want indien ik het goed heb verkort op die manier de wielbasis én komt de voorvork onder een steilere hoek te staan.
Bij een zo plat mogelijke instelling viel op dat mijn knieën de luchtstroom naar mijn hoofd beïnvloeden: ik hoorde het suizen veranderen telkens een knie omhoog kwam.
De stuurstang is een mooi stukje vakwerk uit roestvrij staal, waar de kabels (remmen en derailleurs) doorheen lopen. Onderaan komen ze links uit het stuur en gaan met een boog naar beneden. Die boog buigt wat naar buiten en da's vervelend, want daar zit ik met mijn linkerbeen continu tegen.
Wat ook opviel is de stilte van de fiets: hoe oneffen de weg ook was (de kasseien verderop in de straat bijvoorbeeld), niets rammelde. Op zo'n wegdek voelde ik ook duidelijk de vering werken: prima en comfortabel. Dit laat ook een veel hogere snelheid toe op een slechte weg.
In dat verband vermoed ik dat voorvering nog een flinke verbetering kan betekenen: op een gladde asfaltweg heb je er geen nood aan, maar ribbels in de weg, putten en andere oneffenheden voel je toch. De banden staan nu op 4 bar (min. is 3, max. 7), dus vermoedelijk zal een hogere druk die klappen nog meer doorgeven.
Twijfels heb ik wel bij het zitje. Alweer vergeleken met de Gforce is het comfort zowel beter als minder. Beter omdat het onderaan wat meer omhoog staat en dus verhindert dat je naar voren glijdt. Minder omdat er absoluut geen ventilatie-openingen in zitten. Bij Gforce is de schaal opengewerkt. Dat, gecombineerd met de Ventisit, zorgt toch duidelijk voor meer verluchting.
Wat even wennen is, is dat ik het voorwiel niet zie. Zowel op de bukker als op de trike zie je wat je voorwiel(en) doet/doen; bij de Gaucho en andere ligfietsen zit je bijna bovenop dat wiel en je ziet dus niet waar het loopt. Je rijdt dus meer op de tast.
Over het algemeen laat de Gaucho dus een echt goede indruk na. De fiets zit stevig in elkaar, is opgebouwd uit mooie componenten, rijdt aangenaam (comfort en rijgedrag). Vooraleer een beslissing te nemen, wil ik wel nog wat ervaring opdoen met andere fietsen. Op het einde van de maand ga ik daarom wat modellen van Performer testen (ingevoerd door Gforcebikes).
Daar komt nog eens bij dat mijn wensen (naafversnelling, naafdynamo, degelijke verlichting, ...) de prijs doen oplopen. In het geval van de Gaucho leunt dat bedrag al tegen € 3.000 aan...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten