woensdag 11 januari 2012

Flevobike velomobieldakje


Sinds enkele maanden zit dit dakje op eFAW en dus heb ik er al heel wat kilometers ervaring mee opgedaan. Die zijn overwegend positief.
  • De mening dat dit dakje een negatieve invloed zou hebben op de snelheid deel ik niet; naar mijn ervaren maakt het niets uit, toch niet bij een Alleweder.
  • Het grootste voordeel is dat je met het dakje meer beschut bent zowel tegen harde zon als tegen neerslag (behalve sneeuw misschien en motregen).  Ook houdt het de zon wat uit je ogen bij tegenlicht.
  • Bij hevige regen krijg ik hooguit nog wat fijn vernevelde spatten op het gezicht, voor de rest niets.
  • Het lijkt ook de warmte wat meer vast te houden (momenteel is dat dus eerder een nadeel). 
  • Ook bij het parkeren van eFAW is het positief: de velomobiel is beter afgeschermd van nieuwsgierige blikken. Niet iedereen kijkt in een fiets puur uit interesse voor de techniek, zeker in een stadscentrum. Onder het dakje kijken is niet zo evident, dus blijven mensen eraf.
  • De zichtbaarheid bij normale omstandigheden verandert nauwelijks. Enkel indien het ruitje aandampt (of met sneeuw bedekt raakt) wordt het moeilijk
  • Een persoonlijk punt: ik vind dat de fiets meer "af" oogt met het dakje erop. Dit vult het geheel mooi aan.

De nadelen zijn voornamelijk de volgende:
  • Met (heel) veel wind in de rug of van opzij houdt de klittenband het niet. Omdat ik hier enkel iets aan wil veranderen indien ik een esthetisch en technisch verantwoorde oplossing gevonden heb, blijft het momenteel zo. Veel problemen ondervond ik nog niet (behalve die stormschade dan).
  • Bij echt vochtig weer - koud en mistig of nevelig - dampt het ruitje flink aan en dat komt de zichtbaarheid zeker niet ten goede.
  • Het dakje lijkt de rijgeluiden van eFAW te versterken. Dat viel me maandag weer op, toen ik zonder dakje naar het werk reed. Het was meteen veel rustiger in de fiets.
  • Ook bij het in groep rijden speelt dat akoestische nadeel: je verstaat je medefietsers minder.
  • Opbergen onderweg is niet evident. Ik probeerde het enkele keren: de aluminium stangen schuif ik dan uit het dakje en leg ze naast me; het dakje zelf komt dan verticaal achter het zitje. Dat steekt dan wel wat boven de stroomlijn uit - waardoor het een luchtrem vormt - en achter mijn hoofd heb ik minder ruimte in dat geval.
Van de service van Flevobike heb ik absoluut niet te klagen: vorige week woensdag vertrok een mailtje i.v.m. het afgebroken scharnierstuk en maandag zat het stuk in de bus.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Jan, leuk om te lezen, zelf rijd ik nu ruim twee jaar FAW, en altijd mèt het dakje. Helemaal eens met alle genoemde punten. Ik kan als pluspunt nog toevoegen dat het dakje mij een aantal keren heeft beschermd tegen rondvliegende stenen, veroorzaakt door te snel (en half door de berm) passerend verkeer op smalle polderwegen. Bij mij hangt/steunt het dakje aan de achterzijde met lussen van tieraps op twee alu dakgootdragertjes (bouwmarkt). Windbestendig, en makkelijk te openen en te sluiten. De lussen van tieraps houden het duizenden km's vol. En als er dan eens eentje knapt, dan is deze in 1 minuut vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van jouw dakbevestiging wil ik wel eens een foto zien, indien dat kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Technisch kan dat, ik ben in bezit van een fototoestel! Daar zal ik van het weekend wat werk van maken, zet ik een paar plaatjes op mijn twitpic-account. Het was ooit als tijdelijk bedoeld en het is dan ook niet de allermooiste oplossing, maar duurzaam, licht en toch erg handig. Ik droom nog steeds van een strakke eigengemaakte composiet rollbar ter vervanging... futureproject :-))

      Verwijderen