zaterdag 10 maart 2012

België/Vlaanderen en verkeersveiligheid

Dit opiniestuk volg ik helemaal. België ligt op de wip tussen de zuiders laissez-faire mentaliteit en het rationele noorden. De manier waarop verkeer hier beschouwd wordt, is daar een mooie illustratie van: "ja, er zijn teveel verkeersslachtoffers en ja, het aantal neemt toe, maar neen, we zullen er niet echt wat aan doen (al zeggen we van wel). De mensen moeten dat maar zelf doen, (want anders kost het ons stemmen ?)".

Een illustratie is de naïviteit - of is het wishful thinking - waarmee de overheid veronderstelt dat een bordje "zone 30" de mensen spontaan doet vertragen tot het aangegeven maximum is hemeltergend. "De metingen bevestigen het respect", waarbij "vergeten" wordt dat ook de snelheid van passerende fietsers in dat gemiddelde opgenomen wordt (zo hoorde ik toch) om toch maar te kunnen volhouden dat niemand te snel rijdt... Het getuigt van een onwil om effectief maatregelen te treffen, zoals het uit elkaar houden van de verschillende groepen weggebruikers.

En dat heeft gevolgen: sinds het begin van het jaar zijn in Gent alweer twee fietsers omgekomen in het verkeer...

Er moet nog veel veranderen!

2 opmerkingen:

  1. Ook als fietser moet je opletten dat je geen verkeersovertreding begaat. Vaak lappen ze de verkeersregels gewoon aan hun laars!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indien je met 'ze' de fietsers bedoelt: in elke categorie weggebruikers is er een bepaald percentage dat van mening is dat de regels vooral op anderen van toepassing zijn. Fietsers zijn hierin niet beter of slechter dan anderen. Is het niet beter om allen samen naar veiliger verkeer te streven dan om elkaar verwijten toe te slingeren?

      Verwijderen