De voorraad spaken is erdoor. Vanmorgen haalde ik het linkerwiel eraf om de opnemer voor de Cycle Analyst na te zien en merkte dat alweer twee spaken doorgebroken waren.
Dat dit niet meer normaal is, is duidelijk ! Beide spaken zijn recent en ook deze zijn weer aan de bocht bij de kop doorgebroken. Dus ofwel is er wat fout met die spaken, ofwel met mijn manier van spaken vervangen. Mijn fietsenmaker beloofde wel in zijn voorraad op zoek te gaan naar ringetjes om achter de spaakkoppen te steken.
De twee laatste reservespaken zijn gebruikt en alle nippels kregen een extra halve draai, nadat ik ze elk op een druppel olie getrakteerd had. Afwachten nu.
Ik moet dus aan een nieuwe voorraad 177mm spaken raken. Gerrit gaf me bij de aankoop van eFAW een zakje met reserve-onderdelen mee, waaronder een flink pak spaken, maar die zijn dus op.
Ondertussen merkte ik dat de linkerveerpoot die naam niet meer waardig is: het is wel een poot, maar hij veert niet... Dat betekent ook dat de structuur alle klappen moet opvangen, waar de vering normaal gezien een stuk hiervan voor zijn rekening neemt.
En bij het afkoppelen van de Cycle Analyst zag ik tot mijn ontgoocheling dat de fabrikant daarbij erg roestgevoelige bouten gebruikt. Jammer, vooral omdat het toestel niet echt goedkoop is: dan verwacht je toch wat beter ! De binnenkant zag er gelukkig nog als nieuw uit.
Dan moet je weten dat deze CA in een extra stroomlijnstuk ingebouwd is, redelijk afgeschermd van de buitenwereld. Anderzijds staat dit stukje stroomlijn in de "deuk" in de neus van eFAW. Ik vermoed dat bij regen die bouw ervoor zorgt dat het water omhooggestuwd wordt. Of zou het puur luchtvochtigheid zijn ? Ik zal in ieder geval voor vervaningsboutjes uitkijken, deze keer in roestvrij staal.
Spaakbreuk had ik vooral toen ik de fiets net had en er bij het laatste x niet gevlochten bleek. Dat heb ik er toen alsnog ingemaakt waardoor de wielen zijdelings meer kunnen hebben.
BeantwoordenVerwijderenJouw breuk doet me denken aan wat Quemo beschreef (als de spaken gevlochten zijn) en dan kom je op die ringetjes...
p.s. Kun je die "woordverificatie" niet uitschakelen? Hebben Gerrit& ik ook gedaan, tot nu toe zonder enig nadelig gevolg...
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenSpaken kun je bestellen bij Velomobiel.nl
Bovendien gebruiken zijn twee verschillende diktes. 9 van de 36 spaken zijn van een robuuster type als ik het goed heb, maar vraag voor de details even bij hun na hoe en wat.....
Mick, de spaken zijn kruis over 2 gespaakt. Ringetjes heb ik aan de fietsenmaker gevraagd: hij zou ze nog ergens in een hoekje liggen hebben.
BeantwoordenVerwijderenWoordverificatie is uitgeschakeld; ik zie wel wat de gevolgen zijn.
Jan, ik heb zeker nog spaakringetjes in het fietsatelier. Na de paasvakantie ben je welkom. Probeer anders ook eens meer kruisen, x 3 of zelfs x 4. Je kan op die manier met langere spaken werken die misschien makkelijker te vinden zijn. Vlechten zou ik zeker doen, het maakt je wiel stijver. Voor het gewicht moet je het niet laten.
VerwijderenFrank Vanhyfte
Jan, ik heb de foto nog eens vergroot. Er zit teveel ruimte tussen je spaken en de gaten in de flens. Ze moeten een maatje meer zijn, wellicht 13 ipv 14. Dan gaan ze minder bewegen in de spaakgaten, zeker voor een aandrijving kan dat nooit goed aflopen.
Verwijderengroeten
Frank Vanhyfte