zondag 13 januari 2013

Anticiperen

Neen, geen foto's deze keer.

Toen ik deze morgen opstond, was de wereld rondom het huis bedekt met een dun wit laagje. Gelukkig had ik van de voorbije mooie dagen gebruik gemaakt om lang uitgesteld snoeiwerk te doen: de heggen aan beide kanten van de tuin hebben enkele jaren ongestoord kunnen groeien, maar nu moeten ze dringend tot een aanvaardbare hoogte teruggebracht worden.

Vandaag kon dat dus niet meer... Het beetje sneeuw bleek het preludium van wat ons de komende week te wachten staat.

Morgen wordt het koud, volgens het KMI: maximum rond het vriespunt. Dat wil zeggen: zo'n 3 of 4 graden in eFAW. De fietshandschoenen en een muts liggen klaar. Misschien trek ik nog een extra laagje aan (tot nu was het fietsshirt en een loopjasje erover), maar de korte broek zou nog moeten volstaan.
Het grootste probleem bij lagere temperaturen ontstaat bij de voetzolen: het spd-systeem zorgt ervoor dat de kou van de trappers via de plaatjes tot in de schoenen kruipt. Ik twijfel nog over de aanschaf van verwarmde zolen. Het alternatief bij echt lage temperaturen is de regels overtreden en toch maar de auto nemen, maar als het niet enkel vriest, maar ook sneeuwt, is die 's morgens helemaal ondergesneeuwd... Daarbij is zo'n winterlandschap mooi om zien; vanuit de blikken doos heb je daar veel minder zicht op.

Morgen vriezen dus. De nacht erop wordt dan weer sneeuw verwacht: dinsdagmorgen zou er een laag van 10 cm of meer kunnen liggen. De normale route, langs een jaagpad, is dan niet meer berijdbaar: op jaagpaden wordt niet gestrooid of geveegd. De enige fietsoptie is dan een middelgrote weg (de Gaversesteenweg) nemen en met de auto's meerijden - eigenlijk: de auto's achter me houden -, want op fietspaden wordt doorgaans ook niet geveegd of gestrooid.

Anticiperen dus, met enige ongerustheid.

2 opmerkingen:

  1. Het schijnt dat een stukje radiator-folie in je schoenen een vrij groot verschil maakt voor de warmte-afvoer via je pedalen. Een andere mogelijkheid is een polyurethaan-schuim inlegzooltje in je schoen. Dit isoleert ook (veel) beter dan het standaard 'kartonnetje' dat ik veel fietsschoenen meekomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ooit eens de tip gelezen om alufolie rond je voeten te doen.
    Nu is wel de vraag hoe je dat voor elkaar krijgt?
    Je kan ook met gewone schoenen in je e-Faw stappen, maar of dat zo een goed idee is?
    Ik heb voorbije zomer nog eens met gewone schoenen op mijn grasshopper gelegen en ik heb het me beklaagd, ik kon mijn voeten nauwelijks op hun plaats houden.

    Bij vriestemperaturen ga ik steeds werken met de Brompton, daardoor kan ik ook gewone (hoge) schoenen dragen,
    daardoor heb ik minder last van koude voeten.
    Wat er bij mij ook voor zorgt dat ik minder last van koude voeten heb, is het dragen van een windstopper broek.
    Daardoor blijven de benen warmer, en warmere benen betekent ook warmer bloed naar de voeten.

    BeantwoordenVerwijderen