vrijdag 8 maart 2013

Waar is dat gaatje ?

Een "onderhoudsvrije" rollerbrake behoeft ook af en toe wat zorgen. Helemaal niet frequent, zelfs niet één keer per jaar, maar toch... Het enige wat volgens Shimano dient te gebeuren, is af en toe de boel smeren, uiteraard met bijzonder vet dat je enkel bij de fabrikant kunt kopen.

Volgens hen moet het wiel zelfs niet uit de fiets, want de opening, afgesloten met een rubbertje, langs waar je moet smeren, is zo bereikbaar.

Juist, ja. Fabrikanten van frames hebben daar duidelijk andere ideeën over. Bij de Trek toerfiets zit het dopje netjes achter een framebuis (de smeeropening is met rood omcirkeld). Vergeet dat dus maar.


Dit betekent de rollerbrake losmaken en het wiel verwijderen. Gelukkig maar dat dit niet frequent moet gebeuren.

Het resultaat is in elk geval duidelijk: geen krijsende achterrem meer, die ofwel niets deed ofwel het wiel blokkeerde. Nu is de rollbrake mooi te doseren en echt krachtig.

4 opmerkingen:

  1. Ja dat zijn prima remmen. Het gewicht komt overeen met 90mm trommelremmen (zwaar) maar de remkracht doet er zeker niet voor onder!
    En oerdegelijk, niet bang voor een strakke spaak...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry, Nico : bij het editeren op de tablet is het soms goed mikken. Deze keer liep het fout.
    Als aanvulling : jouw methode - rem losmaken, maar wiel niet uithalen - is nuttig. Anderzijds moet dit niet veel gebeuren en was het een gelegenheid om het wiel te richten. Voor een werkplaats lijkt het me wel een tijdswinst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals Jan hierboven al aangeeft. De rem aan het frame losmaken, de remkabel uit haken en je kunt de rem draaien.

    BeantwoordenVerwijderen