donderdag 11 juli 2013

WTF ?!

Eergisteren stond ik plots voor een afgesloten jaagpad. "werken in uitvoering"


De manier waarop dat gebeurde, was amateuristisch en Kafkaiaans: de arbeider die de afsluiting - dwars over de hele dijk - "bewaakte", liet systematisch alle fietsers door, met het verzoek rechts van de aangebrachte verf te blijven. Zijn collega aan de andere kant, pakweg 2 kilometer verder, vond dat ik er niet mocht rijden. Toen ik hem zei dat zijn collega me doorgelaten had, kreeg ik de opmerking dat ik hiervoor een boete kon krijgen (van wie?). Gek, want de zijwegen die op de dijk uitkomen, waren niet afgesloten. "Ja, we zijn maar met twee. Dat kunnen we niet allemaal nazien".
Ook op de vraag waar de fietsers dan wel moesten rijden, waarom er geen omleiding voorzien was, kwam geen antwoord. "Systeem paraplu", noemen we dat in Vlaanderen: de verantwoordelijkheid afschuiven naar een ander niveau.

Gisteren was dan meteen duidelijk waarom het jaagpad afgesloten werd.



Het argument van de wegbeheerder: dit zijn snelheidsremmers om het wangedrag van de wielertoeristen in te tomen.

In de praktijk liggen die ondingen om de kilometer en zijn ze voor iedere fietser bijzonder oncomfortabel. Op de Kobra liggen smalle bandjes (28mm) op 7 bar: niet te doen op die ribbels. Wat deed ik fout om hiervoor gestraft te worden ? Idem dito voor alle fietsforenzen die ik dagelijks op deze route tegenkom. Wat een prachtige, veilige en comfortabele route was, is op één dag gedegradeerd tot "te mijden". Jammer genoeg zijn de alternatieven nog eens gevaarlijk op de koop toe.

Het hek is van de dam: omwille van een kleine minderheid van "wielerterroristen", voor wie de gemiddelde snelheid heilig is en die voor niemand of niets wijken, moet iedereen gestraft worden. Sterker nog: je ziet op de foto dat links en rechts van die rammelstroken een 30-tal centimeter vrij gelaten is. Raad eens waar de wielertoeristen rijden?

Let wel: ik praat het gedrag van een kleine minderheid van de wielertoeristen niet goed, maar ik heb wel ernstige bedenkingen bij de gebruikte oplossing.

9 opmerkingen:

  1. Zelfde verhaal bij ons met van die zigzaghekjes en dubbele hobbels / drempsl die als paddestoelen uit de grond schieten, alles om scooters en brommers te weren. Leuk maar met de velomobiel kan ik de drempels alleen bijna stilstaand nemen en de hekjes zijn uberhaupt onmogelijk om te nemen, ik pas er niet door! In plaats van dat ze een agent laten posten ergens verknallen de gemeentes liever een goede fietsroute. Walgelijk gedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gevolg van een verzuurde maatschappij, vrees ik. Er wordt een oplossing gezocht voor een probleem - echt of denkbeeldig - en de wegbeheerder staat niet stil bij de gevolgen van de oplossing.
      Het kan nog cynischer: een route die gevaarlijk blijkt voor fietsers, wordt gewoon verboden, zonder een alternatief te voorzien. Staat goed in de statistieken, want er gebeuren op die plaats geen ongevallen meer...

      Verwijderen
  2. Net waar ze op andere plaatsen net verdwijnen , ik neem bijvoorbeeld Durme dijk of Schelde dijk ter hoogte van Appels, wordt op een nader plaats ze net geplaatst.

    In Dendermonde welke ook een probleem van groepen wieler toeristen kende heeft men gewoon verboden in groep te rijden. Veel simpeler en effectiever dan zoals dit eigenlijk iedereen treft , goed of slecht.

    Het spijtige dat nooit echt wordt nagedacht over wie ze treft. Zelfs bij lage snelheid voelt men dit , en wie wil ontwijkt dit met gemak.
    En minder problemen , net meer problemen zullen er van komen , op wie gaat de sneller fietsende fietser sakkeren als zijn strook van 30 cm wordt ingepikt door een tragere fietser. Juist , nog meer verbaal geweld ,terwijl men dit net wil tegen gaan.

    Gewoonweg , meer politie op terrein , kost evenveel als dit aanbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zijn maatregelen die een verzuurde maatschappij nog meer doen verzuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moesten ze in Vlaanderen eerst eens werken om alle slechte fietspaden te verbeteren! Maar nee, men gaat moeite doen om mooie fietspaden slechter maken...<>.

    Nu ze eindelijk ook het idee krijgen om meer fietssnelwegen te maken ben ik heel benieuwd hoelang het dan gaat duren voordat woord "snel" doorstreept kan worden. Ze doen echt heel goed hun best om nog meer forenzen in de auto te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En hier op de Veluwe onderhouden ze alleen de fietspaden waarvan veel gebruik wordt gemaakt, niet degene die niet meer gebruikt worden vanwege de kwaliteit van het wegdek en die je via de kortste weg op je bestemming laten komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is inderdaad te gek om waar te zijn, helaas dus toch echt waar.........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lees eens hier, bij ons zijn deze ondingen inmiddels alweer verwijderd:
    http://ft.bbforum.be/verkeersdrempels_op_de_dijk_-t148.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de link. Dat was boeiende lectuur. Blijkbaar hebben ze bij WenZ last van geheugenverlies.

      Verwijderen