zaterdag 31 augustus 2013

eOrca-nieuwtjes

Alweer wat kleine feiten. Flevobike bevestigde me de volgende wijzigingen voor de eOrca:
  • de mal voor de onderkant wordt aangepast voor wat betreft de wielkasten. Hierdoor zal de maximale bandbreedte toenemen van 35 naar 42 mm. Die 7 mm maken dat de keuze een stuk ruimer zal zijn. Trykers kunnen er dan bijvoorbeeld in, of Marathon (Racer).
  • de accu krijgt binnenkort een plaats boven de voorste ketting, waardoor er nog meer bagageruimte beschikbaar wordt. Hiervoor is een nieuwe accubehuizing ontwikkeld.
Deze verbeteringen tonen meteen aan dat er niet stilgezeten wordt.

Toen mensen in de omgeving hoorden dat ik een eOrca besteld had, kreeg ik verschillende keren te horen dat zoiets heel erg duur is. "Voor dat geld koop je een auto!", was een veelgehoorde opmerking. En ja, ook dat je met een VM alleen rijdt en dat je met vier in een auto kunt.

Toegegeven: de aankoopsom is niet min. Het argument "met vier in een auto" gaat voor mij niet op, want de velomobiel wordt voor meer dan 90% gebruikt voor de woonwerkverplaatsing en die doe ik alleen. Er woont niemand van het werk in de buurt.
Andere argumenten, zoals "gratis conditietraining" en het milieu, zijn persoonlijker, maar vallen niet te ontkennen. Dat ook de onderhoudskosten voor een velomobiel (verzekering, belasting, verbruik, onderhoud) veel lager uitvallen, dat telt blijkbaar niet voor de meesten. Dat ons drukke autoverkeer voor heel veel ellende zorgt (doden, gewonden, langdurige revalidatie als directe gevolgen, het enorme grondoppervlak dat we opofferen aan automobiliteit), wordt ook al zonder morren aanvaard. Neen: het gaat er enkel en alleen om dat het onbegrijpelijk is om die som te besteden voor zo'n raar bakje.

Nu ja, ik hoef niemand te bekeren, maar je keuze telkens weer moeten verdedigen, da's ook niet alles! Het valt zo'n beetje in dezelfde categorie als "wat kost die fiets van jou?" en als je dan spreekt over een fiets van € 1000 of meer, zie je de vraagsteller al denken: "wat is er fout aan een fiets van € 200?".


18 opmerkingen:

  1. Ik benadruk altijd het exclusieve van mijn fietsen en dat ze daardoor iets duurder zijn is natuurlijk logisch.

    'Handgemaakt' doet het ook altijd goed. Of 'op bestelling voor mij op maat gemaakt'. Tja, dan vindt opeens niemand het meer raar dat zo'n fiets zoveel geld kost.

    Als ze het met een gewone fiets of een auto gaan vergelijken, dan zeg ik altijd dat ze gelijk hebben. Dat soort mensen laat zich toch niet overtuigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'in vergelijking met' houdt toch ook gewoon geen steek, niet?

      Verwijderen
  2. Ik hoor dat de laatste tijd nogal wat mensen vallen over de prijzen van herstellingen en onderhoud van de auto... Het zou wel eens kunnen dat de auto-industrie zichzelf de das een het omdoen is door te technologische hoogstandjes te bouwen.

    Bij een VM of andere "dure" fiets zit de "hoofdprijs" in de aankoop, bij een auto wordt de "hoofdprijs" nadien in schijfjes betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor andere dingen: zo maar eventjes >€ 500 voor een auto-onderhoud wordt als normaal beschouwd; € 1000 voor een optie is "bijna voor niets", maar als aankoopsom voor een fiets is zelfs die € 500 teveel. Die wordt in veel gevallen absoluut niet onderhouden, want een fiets wordt verondersteld eeuwig te leven zonder ernaar om te kijken. Een set remblokjes is dan al te duur en de werkuren van een fietsenmaker zijn schandalig hoog.
      Ik weet het: dit zijn geen rationele argumenten, maar zo wordt het in veel gevallen bekeken.
      Anders gesteld: de auto is voor velen het enige transportmiddel, een fiets is iets "voor erbij".

      Verwijderen
  3. 47 mm of 50 mm was nog mooier geweest...dan kun je alle gangbare velomobielbanden gebruiken ;-))

    Maar goed dat is muggenzifterij. Het is mooi dat ze het model blijven verbeteren, tot aan de bodemplaat aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een aanpassing naar die bandenmaat betekende meteen een nieuwe mal en dat is pas een dure aanpassing. Misschien iets voor de Orca MkII, mocht die er komen?
      De Trykers die ik nu gebruik zullen er op kunnen, dat is voor mij ook al goed.

      Verwijderen
  4. Ik heb in drie jaar 20.0000km gefietst met mijn Strada van €6000. Als ik de restwaarde even simpel op €3000 stel, dan heb ik dus gereden voor €0,15 per kilometer.

    Voor €6000 koop je wel een auto, maar voor €0,15 per kilometer kun je geen auto rijden ;-) En vanaf nu gaat de prijs per kilometer gerekend over het leven van de Strada alleen nog maar omlaag!

    Openbaar vervoer, met de bus van Almere naar Schiphol, kost €12,44 per dag (met de OV-Chipkaart, zonder korting of abonnement). Da's €0,16 per fietskilometer (76km per dag).

    Daarbij is mijn massa nu gereduceerd van 100+kg naar een gezondere 90-kg en kom ik elke dag relaxed thuis in plaats van gefrustreerd en gestressed. En daar zit voor mij de eigenlijke winst.

    Groetjes,

    Erwin (Strada48)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo, da's wel heel erg prijzig voor een buskilometer. Maar als als je elke dag gaat, neem je uiteraard een abbo en ben je al snel een 20% goedkoper uit lijkt me.

      Verwijderen
  5. PS: De vergelijking met een auto wordt een stuk gunstiger als je een goed vergelijkbare auto gebruikt als basis. Een die ook met de hand op maat is gemaakt voor de berijder, waar je met je hoofd in de wind zit en die gemaakt is om met plezier te rijden:
    http://www.donkervoort.com/nl/

    Of in het geval van de eOrca de Lotus Elise Electric:
    http://www.detroit-electric.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Jan,

    Bij dit soort opmerkingen kun je nooit gelijk krijgen of mensen overtuigen, daar heeft Wim gelijk in. Het gaat er ook enkel om wat je zelf belangrijk vind. Ik beantwoord alle vragen gewoon eerlijk, en ben niet in de wieg gelegd als missionaris, dus bekeren houd ik me niet mee bezig.
    Voor mezelf vind ik het nog steeds een prachtontdekking, en doe mijn woon-werkverkeer met veel meer plezier met de VM dan met de auto.
    Ben het met Erwin dan ook helemaal eens, je voelt je veel beter na het fietsen, vergeleken met andere vervoersmogelijkheden.
    Niets van aantrekken dus, gewoon doen wat je leuk vind.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot nog toe was het antwoord meestal: "maar ik wil helemaal geen auto!" En inderdaad, de argumenten zoals: geen belasting, geen verzekering, geen brandstofkosten, ... en daar tegenover de conditietraining tijdens de verplaatsing, de gezonde buitenlucht, het comfort, ...

      Het is ook nooit de bedoeling om anderen te overtuigen of om mezelf te rechtvaardigen; ik heb - denk ik - een afgewogen beslissing genomen. Het gaat erom dat zoiets als onbegrijpelijk ervaren wordt, net zo goed als de aankoop van een peperdure carbon koersfiets. Ook zoiets wordt meestal als onverantwoord bekeken, terwijl ik bijvoorbeeld 5 km of minder met de auto pas onverantwoord vind...

      Verwijderen
    2. Ik vind een velomobiel van 8K een logischere keuze dan een 2K extra betalen voor een kilo minder fiets in het geval van die carbon frames.

      Maarre.. geen brandstof? Als ik een 60KM achter elkaar fiets, gaat er zeer zeker wel een paar euro eten extra naar binnen.

      Maar het geeft wel een prima gevoel inderdaad, en dat is ook wat waard. Zeker als je er een sport abbo voor kunt opzeggen :)

      Verwijderen
    3. Goed, goed: geen verbranding van fossiele brandstoffen dan. Beter zo? ;-)

      Verwijderen
  7. Als iemand de pieren uit m'n neus tracht te halen, kom ik altijd met het volgende op de proppen: "Wat kost het? Tja, net zoveel als de betere Eddy Merckx-fiets. Alleen, ik rij er wel iedere dag mee, in weer en wind, bij storm en ontij. Daarenboven: geen pijn aan de polsen, geen zadelpijn. En m'n vrouw hoor je daardoor niet klagen..." ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor meer dan 1000 Euro heb je een goedkope auto. Maar geen auto die voldoet aan de eisen van iemand die naar een hoop comfort op zoek is, en ook geen waar je met meerderen echt comfortabel in kunt zitten. Dus dat is geen goeie vergelijking. Een velomobiel moet je niet naast een goedkope auto zetten, maar naast een nieuwe auto met alle comfie-eisen vandien. En dan begin je stilaan over het tienvoud te spreken.
    Voor rond de 200 Euro heb je inderdaad een fatsoenlijke fiets. Maar een velomobiel is wel iets anders dan 'een fatsoenlijke fiets', he. Dat zit ergens tussen fiets en auto in, en dan lijkt me het heel normaal dat je qua prijs ook tussen fiets en auto in zit.
    't Is simpel. Een velomobiel is een velomobiel, en geen auto of zelfs fiets. Je kan dat dus amper vergelijken, hooguit naast mekaar zetten. En ieder moet weten wat hij/zij in de eerste plaats nodig heeft. Ik met mijn kinders-naar-school-brengen + krakkemikkige benen/knieën ben daar niet zo veel mee. Maar jij met je woon-werk-verkeer en je deftige knieën wel, natuurlijk. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh... ook een luxe auto kost geen 100K...

      Voor een 6K kun je een leuke 2e hands VW Passat kopen, waar je zowel voor als achterin prima met twee (dus vier totaal) lange mensen kunt zitten. In plaats van de brede armleuning een kiddo erbij achterin kan natuurlijk ook.

      Verwijderen
    2. Miet, als jij voor € 200 een fatsoenlijke fiets kunt vinden, dan liggen jouw normen wel erg laag!
      Inderdaad: een nieuwe VM moet je - qua prijs - naast een even nieuwe auto zetten, maar het zijn verschillende voertuigen met een heel andere productietechniek. Mensen vergelijken onvermijdelijk, want het gaat telkens om oplossingen om een bepaalde afstand te overbruggen. "Auto" staat bij de meesten nog altijd voor de evidentste oplossing.

      Verwijderen
  9. Fietsen/auto's/velomobiels vergelijken, is als appels/peren/perziken vergelijken. Het is allemaal fruit (=zijn allemaal transportmiddelen, en je stuurt altijd zelf). En daar stoppen de gelijkenissen, en moet je je gaan afvragen wat jij lekker vindt ;)

    BeantwoordenVerwijderen