vrijdag 23 augustus 2013

Hoe zou het met eFAW gaan?

Ruim een week geleden meldde ik dat er een probleem was met de structuur van de FAW. De rechterwielkast heeft het opgegeven. Helemaal. Metaalvermoeidheid...


voorste hoek rechter wielkast
De binnenhoek vooraan is weg. Gewoon: weg. Daar is een gat van enkele vierkante centimeters. Een eind daarachter is het aluminium het ook aan het begeven. Daar is het gescheurd over een lengte van een vijftal centimeters.



De reden is wellicht dat dit een zwaar belast punt is, waar alle krachten van de spoorstang op overgezet worden. Aluminium is nu eenmaal niet veerkrachtig en op een gegeven ogenblik geeft het het gewoon op.


veel gaatjes en een grote scheur
Een eerste optie is de wielkast vervangen, maar dat impliceert dat eFAW zowat half uit elkaar moet. Dus koos Fietser (en ik) voor optie twee: de wielkast wordt met hedendaagse technieken hersteld. Er wordt aan de binnen- en buitenkant van de aluminiumplaat glasvezel en carbon op gelamineerd. Indien dat over een voldoende ruim oppervlak gebeurt, worden de krachten van de ophanging beter verdeeld. Het materiaal kan ook beter overweg met de trillingen en variërende belasting. Hierdoor zou eFAW, toch op die plaats, nog sterker moeten zijn dan origineel.

2 opmerkingen:

  1. Goed idee!
    Het feit dat je alles al hebt uitgeboord heeft ook een voordeel: Door aan twee kanten te lamineren kan het laminaat zich aan elkaar hechten. Voor een sterke(re) verbinding met het aluminium.
    Het loszittende bracket in mijn oude FAW is na fixatie met carbon in elk geval nooit meer los gekomen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze week moet dit afgewerkt raken en volgende week is de vakantie voorbij: dan kan ik grondig de degelijkheid hiervan testen.

      Verwijderen