Elektrische fietsen. Ze zijn niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. In Nederland rijden er heel wat meer dan in Vlaanderen, maar het aantal groeit ook hier gestaag. Iedereen lijkt er een te willen en alle fietsmerken springen erop.
Je vindt ze in alle prijsklassen en alle varianten: motor in de voor- of achternaaf of op de trapas; accu onder de bagagedrager, op de voorbuis of op de zadelbuis en ook de accutechnologie varieert.
Toen ik deze week bij mijn vaste fietshandelaar was, hadden we het over dat fenomeen. Bij hem staan er niet zoveel modellen in de toonzaal. Pakweg een tiental elektrische fietsen tegenover misschien 150 tot 200 andere. Toen ik daar een opmerking over maakte, kwam de reactie prompt: "had ik het geweten, ik was er nooit aan begonnen."
Een eerste probleem, volgens hem, is de betrouwbaarheid. Accu's die na een jaar niet meer over de helft van de capaciteit beschikken, motoren die alle dienst weigeren en zelfs blokkeren, elektronische storingen die moeilijk op te sporen zijn,... Dit zijn problemen bij de producten zelf.
Aan de andere kant is het extra techniek in de fiets en daar moet je als gebruiker ook mee leren werken, maar - zoals bij elke aankoop - mensen doen de moeite niet om de handleiding te lezen of het nodige onderhoud te plegen. Bijgevolg wordt de elektrische fiets een zomer gebruikt om daarna tot de volgende zomer in het schuurtje te verdwijnen. Na negen maanden stilstand doet de accu het niet meer, dus gaan ze naar de fietsenhandelaar om te klagen. "Hoezo, dat moet geladen worden als die blijft staan? Hoezo, op de accu is geen twee jaar waarborg? U heeft me rommel verkocht!" "O, ik moet de handleiding lezen? Nu gaat u me nog vertellen dat het mijn fout is ook!" Een accu van een e-bike valt ook niet te vergelijken met een AA-cel, maar ook dat is blijkbaar erg moeilijk te vatten.
De veelgeprezen Boschmotoren zijn volgens hen ook niet je dat. In een aantal gevallen blokkeerde de hele handel. De aanpak die Bosch voorschrijft is dat de handelaar het integrale motorblok eruit moet halen en vervangen. De defecte motor wordt naar Bosch gestuurd. De handelaar heeft er dus geen idee van wat er precies fout loopt, want die mag het blok niet openmaken.
Uiteraard heb ik absoluut geen idee van het uitvalpercentage en van de verhoudingen tussen echte defecten en gevolgen van geen of gebrekkig onderhoud door de gebruiker. Het is wel een feit dat het hele elektrische systeem betekent dat er behoorlijk wat extra componenten op zo'n fiets terecht komen. Ik kan me voorstellen dat fabrikanten dan op zoek gaan naar die onderdelen die passen binnen de gestelde verkoopsprijs en winstmarge. Dan worden compromissen gemaakt en die hebben altijd gevolgen. Al die extra onderdelen vergroten ook nog eens de kans op defecten.
En neen, het gaat niet om goedkope producten, maar om fietsen van Trek, Gazelle, Kettler, ... Sommige merken en modellen houden het eenvoudig: monteer op een geschikt frame het Bosch Intuvia-systeem en klaar is kees. Anderen zoeken naar eigen oplossingen. Dat kan prima zijn, maar bijvoorbeeld Gazelle blijkt daar een kwalijke reputatie aan overgehouden te hebben. Wellicht is dat al lang verleden tijd, maar die naam sleep je mee.
Je hebt het al met gewone fietsen, dat mensen ervan uitgaan dat die het eeuwige leven hebben zonder enig omkijken. Dan zijn ze ontgoocheld als er toch iets stukgaat, terwijl het voor de meesten dan weer evident is dat je auto om de zoveel kilometer binnen moet voor een onderhoud. Dat een elektrische fiets een gewone fiets is + een hele boel extra wat stuk kan gaan, dat is blijkbaar erg moeilijk te vatten.
Elektrische fietsen zijn eerst en vooral gevaarlijk voor oudere mensen. Ze rijden dan vaak op fietsen met de motor in het voorwiel en de accu op de bagagedrager. Dit is in bochten en bij gladde weg een levensgevaarlijke combinatie.
BeantwoordenVerwijderenMijn vrouw heeft, net als een tiental kennissen en vrienden, een Flyer elektrische fiets. Motor en accu laag onder in het frame en aandrijving op de ketting. Al jaren een voortreffelijke en storingvrije combinatie.
Groeten,
Wim
Dat was ook wat de FM me zei: enkel met Flyer hebben ze geen defecten. Die fietsen met voorwielmotor, dat zal wellicht zo zijn omdat die erg goedkoop te vinden zijn: Chinese motor, Chinese accu en elektronica. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je als FM kan zeggen wat je wil over voor- en nadelen van een systeem, mensen focussen op de prijs. Een middenmotor is nu eenmaal duurder, net als een degelijke accu. Echter: zo'n combinaties vind je ook bij Batavus, Gazelle, etc, maar daar blijken toch behoorlijk wat problemen mee te zijn, als ik het zo hoor. Gelukkig doen die defecten niets af aan de veiligheid.
VerwijderenEr zijn 120 miljoen elektrische fietsen in China, ik veronderstel toch dat die mensen weten hoe ze eentje moeten maken.
VerwijderenGriet, ik veronderstel dat ook. Mijn vermoeden is dat het streven naar een lage(re) prijs/hogere winst daarin meespelen. Bij een fiets moet je ook altijd streven naar een minimaal gewicht en dat heeft ook zijn gevolgen. Verder is een accu van een elektrische fiets een complex gegeven, dat bij onzorgvuldig gebruik (gebrek aan kennis, nonchalance) snel problemen kan geven.
Verwijderen.n Trike ligger met e-ondersteuning -BionX naafmotor in het achterwiel- is voor mij een uitkomst en zeker niet gevaarlijk!
BeantwoordenVerwijderenDaarbij komt dat ik door de beperkte ondersteuning in de 1e en 2e stand, 35 resp. 75%, nog aanzienlijk vermogen moet leveren om snel vooruit te komen :-) Dat voorkomt dat ik mij te weinig inspan en lui word...
Mijn vrouw heeft ook een Flyer en heeft er 30.000 km mee gereden in 4 jaar tijd.
BeantwoordenVerwijderenEnige nadeel is de open kettingkast zodat om de 4 weken de boel weer gereinigd moet worden.
Onlangs een 11 Ampere accu erbij gekocht omdat de orginele wat minder begon te worden
groet
Greenmachinist
Een duidelijke trend inderdaad, een fiets mag niets kosten, en onderhoud? Is dat nodig dan? Zelfs ik krijg opmerkingen als ik aangeef dat er iets stuk ging of vervangen moest worden. Zo'n dure fiets en dan gaat er iets kapot? Dat zou toch niet mogen? Als een veel duurdere auto voor veel geld onderhoud nodig heeft vind iedereen dat normaal, een fiets mag echt niets kosten en moet het altijd doen, onbegrijpelijk zijn mensen af en toe.............
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Dat heb ik ook nooit gesnapt. "Wat, € 500 voor een fiets? Jij bent niet goed bij je hoofd zeker?" (over de kostprijs van een velomobiel zullen we het maar niet hebben) en even later in het gesprek wordt een rekening van pakweg € 700 - ik zeg maar wat - voor het onderhoud van de auto als goedkoop beoordeeld. Rationeel is het allemaal niet bij vele mensen.
VerwijderenEn zolang die houding van mensen t.o.v. hun trouwe dienaar De Fiets niet verandert, zal het fietsen nooit als volwaardige vorm van mobiliteit worden gezien.
BeantwoordenVerwijderenAnderzijds is het wel zo dat je met een auto 10.000 of 20.000 km kan rijden zonder omkijken. Ik denk niet dat ik al één fiets gehad heb waar dat mee kon. Het zijn natuurlijk compleet verschillende voertuigen, maar als je het zo vergelijkt, is er nog werk aan de winkel. Met andere woorden: wie van de fiets verwacht dat die evenveel kilometers doet zonder dat je er wat aan moet doen, zal altijd ontgoocheld zijn.
VerwijderenIk kan je vertellen dat de goedkope Chinese "troep" elke dag nog uitstekend functioneert. En anders dan een luxe fiets voor verwende mensen is zo'n motor voor een massa van 60 kg ledig + 3 personen a 120 kg plus boodschappen a 10 kg = 190 kg tenminste ergens goed voor :-)))
BeantwoordenVerwijderenJammer genoeg dat de accu van de fietsen niet lang genoeg mee gaan. Vindt ze overigens best wel aan de dure kant.
BeantwoordenVerwijderenIk vind dat de accu van fietsen langer mee moeten kunnen gaan. Uiteraard is het natuurlijk een goede aankoop!
BeantwoordenVerwijderenLanger dan... wat? Bedoel je kilometers die je ermee kunt afleggen, levensduur... Heel vaak wordt gekozen voor een goedkopere accu (Li-mangaan), waarvan het aantal laadbeurten beperkter is. Anderzijds: als een fabrikant berekent hoe vaak de gemiddelde accu jaarlijks geladen wordt, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk niet zoveel zijn. Waarom dan een duurdere accu met langere levensduur aanbieden? De discussie kunnen we niet voeren zonder cijfermateriaal, zoals 'hoeveel e-bikes worden weggedaan omdat de accu stuk gaat' versus 'omdat de motor defect is' en andere redenen.
Verwijderen